Thursday, April 19, 2018

(VIDEO) Panic Disorder: ABPTV | (11/05/2015) & 2018 V Psychiatric Clinic Congress

LINK: http://www.cvent.com/events/v-congresso-cl-nica-psiqui-trica-uma-vis-o-transdiagn-stica/event-summary-34415e1f786a4880844610f2c39ff5df.aspx


V Psychiatric Clinic Congress

V CONGRESSO DE CLÍNICA PSIQUIATRICA




    •      
    • PRESENTATION
    • PROGRAMMING
    • LECTURERS
    • PAPERS/STUDIES
    • VALUES
    • CONTACT
    •  MORE INFORMATION 
    • 
        ◦ APRESENTAÇÃO
        ◦ PROGRAMAÇÃO
        ◦ PALESTRANTES
        ◦ TRABALHOS
        ◦ VALORES
        ◦ CONTATO
        ◦ MAIS INFORMAÇÕES 





LINK OF PAST CONGRESS: https://youtu.be/41fuSnDBcoI

THE PSYCHIATRIC CLINICAL CONGRESS 5th edition
A TRANSDIAGNOSTIC VISION 


supports the promotion of skills, abilities and attitudes for the integral care of the patients presented technological innovations in the field of Psychiatry and their inclusion in a of attention network 


O CONGRESSO CLÍNICA PSIQUIÁTRICA
UMA VISÃO TRANSDIAGNÓSTICA
valoriza a promoção de competências, habilidades e atitudes para o atendimento integral dos pacientes apresentenado inovações tecnológicas no campo da Psiquiatria  e a sua inclusão em uma rede de atenção.


LINK PROF. DR. MARCIO BERNICK:
 https://youtu.be/694200i6g1Y



Our Reference Service
Nossa Referência:


Márcio Bernik

He holds a medical degree from the University of São Paulo (1984) and a PhD in Psychiatry from the University of São Paulo-USP (1995). He is currently an assistant physician and Coordinator of the Anxiety Program at the Institute of Psychiatry at the Hospital das Clínicas, Medical School, USP. It acts mainly in the following subjects: anxiety, panic disorder, obsessive compulsive disorder, alcoholism and social phobia.
  Ambulatório de Ansiedade (AMBAN), do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo,


Histórico
O Ambulatório de Ansiedade (AMBAN), do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, iniciou suas atividades em 1985 com o objetivo de realizar estudo multidisciplinar em diferentes aspectos do tratamento do TRANSTORNO DE PÂNICO.
Os transtornos Ansiosos são distúrbios mentais que prevalecem na população geral. Visando pesquisar estes transtornos, anteriormente denominados NEUROSES, utilizamos a infra estrutura do INSTITUTO DE PSIQUIATRIA para o desenvolvimento de estudos Científicos.
O estudo da ansiedade foi uma das áreas da Psiquiatria em que ocorreram progressos significativos com o desenvolvimento de tratamentos de grande eficácia.
Missão
Uma das maiores preocupações dos participantes do AMBAN tem sido multiplicar o conhecimento de técnicas através de treinamentos de profissionais e trabalhos de pesquisa para alcançar novos conhecimentos em área tão complexa.
Nossa equipe vem colaborando com o desenvolvimento desse progresso através de um intenso intercâmbio científico com profissionais nacionais e estrangeiros.


A Amban recruta voluntários para pesquisa
Leia mais 


Visite-nos
AMBAN – Ambulatório de Ansiedade
Rua Dr. Ouvídio Pires de Campos, 785 – Cerqueira Cesar
São Paulo – SP
05403-903
Brasil
Fale Conosco
+55 11 2661-6988
Email:
amban@amban.org.br



==//==

Cursos e Eventos
Cursos e Eventos 


Terapias Cognitivo-Comportamentais nos Transtornos de Ansiedade On line
http://hcfmusp.org.br/portal/cursos/?aid=2&buscar=ansiedade&cid=100734
Veja mais →
Formação em Terapia Comportamental Cognitiva
Curso de Formação…
Veja mais →
Acompanhamento Terapêutico com Abordagem Cognitiva Comportamental
Curso de Acompanhamento…
Veja mais →
Esp. Terapia Comportamental e Cognitiva em Saúde Mental
Curso de Especialização…
Veja mais →


A Amban recruta voluntários para pesquisa

==//==



Teses e Dissertações
De circulação restrita, as dissertações de Mestrado e Teses de Doutorado expressam o resultado da formação acadêmica dos pesquisadores. São, na maioria dos casos, a primeira forma de divulgação de uma pesquisa.
As teses e dissertações desenvolvidas durante o Projeto AMBAN foram as seguintes:

Teses Defendidas:
    1. GORENSTEIN, C. Estudo da equivalência de dosagem de hipnóticos benzodiazepínicos: efeitos residuais e sedação aguda. Tese de Doutorado, Departamento de Farmacologia, ICBUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1984. 
    2. GENTIL FILHO, V. Contribuição para o estudo de funções cerebrais superiores a partir dos efeitos de um benzodiazepínico e seus antagonistas em voluntários normais. Tese para Livre-Docência, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, 1987. 
    3. CORDÁS, T.A. Alterações do apetite e ganho de peso ponderal durante o uso de psicofármacos. Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientadora: Profa. Dra. Eneida B. Matarazzo, 1990. 
    4. MARCOURAKIS, T. Efeitos da administração crônica de clomipramina e imipramina no desempenho psicomotor e memória de pacientes com síndrome do pânico. Dissertação de Mestrado, Departamento de Farmacologia, ICBUSP, orientadora: Profa. Dra. Clarice Gorenstein, 1990. 
    5. LOTUFO NETO, F. Relações entre alcoolismo e estados fóbicos e ansiosos. Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1991. 
    6. MACIEL, L.M.A. Transtorno do pânico e neurose de angústia: análise dos conceitos. Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Zacaria Ali Borge Ramadam, 1992. 
    7. ANDRADE, L.H.S.G. PSE: Perfil sintomatológico de pacientes com transtorno do pânico ou agorafobia com ataques de pânico. Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1993. 
    8. RAMOS, R. T. Psicopatologia do transtorno de pânico: efeito da terapêutica e delimitação de diagnóstico. Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1995. 
    9. BERNIK, M. A. Conseqüências adversas do uso continuado de tranqüilizantes de benzodiazepínicos: tolerância, dependência e prejuízos nos desempenhos individuais. Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientadora: Profª Drª Eneida Bapteste Matarazzo,1995. 
    10. SAVOIA, M.G. Relações entre eventos úteis adversos, estratégias de coping e transtorno do pânico. Tese de Doutorado, Departamento de Psicologia Clínica, Instituto de Psicologia USP, orientadora: Profª Dra. Nilce Pinheiro Mejias, 1995. 
    11. MARCOURAKIS, T. Clomipramina e desemetil-clomipramina: Relação entre aspectos farmacocinéticos e farmacodinâmicos em pacientes psiquiátricos e voluntários normais, Tese de Doutorado, Departamento de Farmacologia, ICBUSP, orientadora: Profa. Dra. Clarice Gorenstein, março de 1996. 
    11. SHAVITT, R.G. Relação entre pânico e asma brônquica, Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho,1993. 
    12. LIMA, M.G.A. Psicopatologia do transtorno obsessivo-compulsivo: estudo comparativo entre pacientes com e sem lesão cerebral, Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Francisco Lotufo Neto, 1994. 
    13. CORDÁS, T.S. Avaliação da eficácia terapêutica de dois modelos de atendimento em bulimia nervosa, Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1995. 
    14. BARROS, T. P. Perfil Psicopatológico e Transtorno de Personalidade em uma amostra de pacientre com diagnóstico de fobia social. Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Francisco Lotufo Neto, 1996. 
    15. TESS, V.L.C. Disfunções sexuais em pacientes com transtorno de pânico com e sem agorafobia. Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Luiz Armando de Araújo, 1996. 
    16. ROSO, M.C. Diferenças psicológicas de pacientes com transtorno do pânico com e sem esquiva fóbica, Dissertação de Mestrado, Núcleo de Neurociências e Comportamento, USP, orientadora: Profa. Dra. Maria Tereza Araújo Silva, 1999. 
    17. MINUTENTAG, N. W. Estudo prospectivo de seguimento de pacientes com transtorno de pânico em remissão total, acompanhados em psicoterapia comportamental-cognitiva de grupo:comparação com manejo clínico em atendimento individual e com pacientes descontinuados de qualquer tratamento. Dissertação de mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik., 2000. 
    18. LARANGEIRAS NETO, M.G. Estudo prospectivo do desenvolvimento de disfunções sexuais em pacientes com transtorno de pânico tratados com clomipramina ou fluoxetina,compardos com placebo. Dissertação de mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Márcio A. Bernik, 2005. 
    19. CORREGIARI, F. Resposta neuroendócrina aguda ao citalopram e resposta terapêutica no transtorno obsessivo-compulsivo.Tese doutorado, Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2007. 
    20. MERCANTE, J.P.P. Comorbidade entre cefaléias primárias e transtorno de ansiedade generalizada. Tese doutorado, Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik , 2007. 
    21. SANTOS, G.S. Estudo prospectivo da evolução de parâmetros relacionaddos à síndrome metabólica em pacientes ambulatoriais com transtorno de pânico tratados com clomipramina, fluoxetina ou placebo. Tese mestrado, Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2007. 
    22. SAMPAIO, T.P. A. Relação entre a concentração de serotonina no plasma rico em plaquetas e a resposta à terapia comportamental baseada em exposição com prevenção de resposta no transtorno obsessivo-compulsivo. Tese mestrado, Departamento de Psiquitria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2007. 
    23. CORCHS, F. Serotonina e sensibilidade a estímulos relacionados ao trauma no transtorno de estresse pós-traumático remitido com inibidores seletivos de recaptura de serotonina. Tese doutorado, Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2008. 
    24. MUOTRI, R.W. Transtorno de pânico subtipo respiratório e não respiratório: diferenças na avaliação ergoespirométrica e esquiva de atividades física. Tese mestrado, Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2010. 
    25. BRAUN, I.M. Potencial de abuso do midazolam intranasal em usuários de cocaína aspirada e voluntários normais. Tese de doutorado , Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2012. 


A Amban recruta voluntários para pesquisa
Leia mais 


INTRODUÇÃO: DO QUE SE TRATA O TEMA DO CONGRESSO – VISÃO TRANSDIAGNÓSTICA 
(VIDE TEXTOS ABAIXO)

SOURCE/LINK: https://www.newharbinger.com/blog/transdiagnostic-psychology-why-we-need-transdiagnostic-road-map


Transdiagnostic Psychology: Why We Need a Transdiagnostic Road Map
August 18, 2014
Over the past several decades the behavioral health care community has witnessed a veritable explosion of empirically supported treatments (ESTs), which has advanced our understanding of both the psychological mechanisms underlying emotional and behavioral disorders and the evidence-based interventions that target them. Emerging literature on transdiagnostic processes has illustrated the benefits of honing in on common psychological processes that underlie clinical syndromes rather than focusing on discrete diagnostic entities, but therapists still have little guidance on how to integrate this information. The need remains for help navigating the expansive array of options.  
Case formulation is an approach to assessment and treatment that allows clinicians to choose from available psychological theories and empirically supported treatments when attempting to understand patients’ problems and individualizing treatment to resolve them (Kuyken et al., 2009; Nezu et al., 2004; Persons, 2008). Knowing which variables may be responsible for patients’ problems is a crucial aspect of clinical assessment and a necessary step toward developing effective treatments to resolve those problems (Haynes et al., 2012). But existing case formulation models offer limited guidance on how to identify specific mechanisms that are believed to underlie presenting problems, and how to select from the ever-increasing treatment options to best target those mechanisms. While the models are highly useful, they stop short of pointing clinicians toward a range of specific mechanisms underlying psychological problems that have been identified through empirical research. Thus, therapists increasingly are challenged—and often are left feeling confused and overwhelmed—when considering which mechanisms might be driving patients’ problems and deciding how to best target them.
SEE ALSO: Comparing ACT and CBT: Defusion vs. Restructuring
Many therapists seek to resolve this dilemma by implementing various elements of ESTs, but the absence of clear guidelines for identifying and addressing mechanisms often results in a haphazard approach that potentially compromises treatment outcomes. Clinical psychologist Rochelle Frank, PhD, and clinician Joan Davidson, PhD, have taken a stab at filling this void in their new book, Transdiagnostic Roadmap to Case Formulation and Planning: Practical Guidance for Clinical Decision Making. Their book was developed to offer specific pathways to address the challenges therapists often face when assessing and treating clients, whether it be for singular disorders, co-occuring problems, or multifaceted and complex psychological conditions. The first of its kind, the book offers a transdiagnostic case formulation model that includes specific mechanisms, a method for linking those mechanisms with patients’ problems, and a step-by-step process to guide clinicians through treatment from intake through termination.
We’ll continue our discussion of the transdiagnostic approach next time. Stay tuned!

References
Haynes, S. N., O’Brien, W. H., Keawe’aimoku, J., et al. (2012). Concepts of causality in psychopathology. Journal of Unified Psychotherapy and Clinical Science, 1, 87–103.
Kuyken, W., Padesky, C. A., & Dudley, R. (2009). Collaborative case conceptualization. New York: Guilford.
Nezu, A. M., Nezu, C. M., & Lombardo, E. (2004). Cognitive-behavioral case formulation and treatment design. New York: Springer.
Persons, J. B. (2008). The case formulation approach to cognitive-behavior therapy. New York: Guilford.
transdiagnostic
mental health
psychology
empirically supported treatments
EST
ACT
CBT
    • Log in or register to post comments

Stay in touch.
Special discounts, free resources, and more.
Email Address 





Search the blog

Stay in touch.
Special discounts, free resources, and more.
Email Address  


Popular Posts
How is RO DBT different from DBT?
A True Story of Recovery: Borderline Personality Disorder
Somatic OCD and Reclaiming Mindfulness
How to Lead a Meditation Practice, Part One
What is grit, and why is it important?


==//==
FONTE / LINK: https://www.newharbinger.com/blog/transdiagnostic-psychology-why-we-need-transdiagnostic-road-map




Psicologia Transdiagnóstica: Por que precisamos de um roteiro de transdiagnóstico?
18 de agosto de 2014
Nas últimas décadas, a comunidade de cuidados comportamentais assistiu a uma verdadeira explosão de tratamentos apoiados empiricamente (ESTs), o que aumentou a nossa compreensão dos mecanismos psicológicos subjacentes aos distúrbios emocionais e comportamentais e das intervenções baseadas em evidências que os visam. A literatura emergente sobre processos transdiagnósticos ilustrou os benefícios de aperfeiçoar processos psicológicos comuns que fundamentam as síndromes clínicas, em vez de enfocar entidades diagnósticas distintas, mas os terapeutas ainda têm pouca orientação sobre como integrar essas informações. A necessidade permanece para ajudar a navegar pelo amplo conjunto de opções.
A formulação de caso é uma abordagem de avaliação e tratamento que permite aos médicos escolherem entre as teorias psicológicas disponíveis e tratamentos empiricamente suportados ao tentar entender os problemas dos pacientes e individualizar o tratamento para resolvê-los (Kuyken et al., 2009; Nezu et al., 2004; Pessoas, 2008). Saber quais variáveis ​​podem ser responsáveis ​​pelos problemas dos pacientes é um aspecto crucial da avaliação clínica e um passo necessário para o desenvolvimento de tratamentos eficazes para resolver esses problemas (Haynes et al., 2012). Mas os modelos existentes de formulação de casos oferecem orientações limitadas sobre como identificar mecanismos específicos que supostamente fundamentam os problemas de apresentação e como selecionar as opções de tratamento cada vez maiores para melhor direcionar esses mecanismos. Embora os modelos sejam altamente úteis, não indicam os clínicos em relação a uma série de mecanismos específicos subjacentes a problemas psicológicos que foram identificados por meio de pesquisas empíricas. Assim, os terapeutas são cada vez mais desafiados - e muitas vezes se sentem confusos e oprimidos - ao considerar quais mecanismos podem estar direcionando os problemas dos pacientes e decidindo a melhor maneira de direcioná-los.
CONSULTE TAMBÉM: Comparando ACT e CBT: Defusão vs. Reestruturação
Muitos terapeutas buscam resolver esse dilema implementando vários elementos das ESTs, mas a ausência de diretrizes claras para identificar e abordar os mecanismos geralmente resulta em uma abordagem aleatória que potencialmente compromete os resultados do tratamento. A psicóloga clínica Rochelle Frank, PhD, e a médica Joan Davidson, PhD, tentaram preencher esse vazio em seu novo livro Roteiro de diagnóstico cruzado para formulação e planejamento de casos: orientação prática para a tomada de decisões clínicas. Seu livro foi desenvolvido para oferecer caminhos específicos para enfrentar os desafios que os terapeutas enfrentam ao avaliar e tratar clientes, seja para transtornos singulares, problemas de co-ocorrência ou condições psicológicas multifacetadas e complexas. O primeiro de seu tipo, o livro oferece um modelo de formulação de caso transdiagnóstico que inclui mecanismos específicos, um método para vincular esses mecanismos aos problemas dos pacientes e um processo passo a passo para orientar os médicos através do tratamento da ingestão até o término.
Continuaremos nossa discussão sobre a abordagem transdiagnóstica da próxima vez. Fique ligado!

Referências
Haynes, S.N., O'Brien, W.H., Keawe'aimoku, J., et al. (2012). Conceitos de causalidade em psicopatologia. Jornal de Psicoterapia Unificada e Ciências Clínicas, 1, 87-103.
Kuyken, W., Padesky, C. A., & Dudley, R. (2009). Conceituação colaborativa de casos. Nova Iorque: Guilford.
Nezu, A.M., Nezu, C.M. & Lombardo, E. (2004). Formulação de caso cognitivo-comportamental e desenho de tratamento. Nova Iorque: Springer.
Pessoas, J. B. (2008). A abordagem da formulação de casos à terapia cognitivo-comportamental. Nova Iorque: Guilford.
transdiagnóstico
saúde mental
psicologia
tratamentos empiricamente suportados
Husa
AJA
CBT
    • Faça o login ou registre-se para postar comentários

Manter contato.
Descontos especiais, recursos gratuitos e muito mais.
Endereço de e-mail





Pesquise no blog

Manter contato.
Descontos especiais, recursos gratuitos e muito mais.
Endereço de e-mail


Posts populares
Como o RO DBT é diferente do DBT?
Uma verdadeira história de recuperação: transtorno de personalidade borderline
TOC Somático e Recuperação da Atenção Plena
Como liderar uma prática de meditação, primeira parte
O que é a coragem e por que é importante?



    • LECTURERS

In this 5th edition we gathered 7 international speakers and excellent academics and clinical professionals.

Nesta edição reunimos 7 palestrantes internacionais e excelentes profissionais da academia e de atuação clínica.  

Daniel Pine

Daniel Pine is head of the Department of Development and Affective Neurology at the National Institute of Mental Health (NIMH). Pine became a researcher at the NIH in 2000 after serving as a professor at Columbia University for 10 years. There are over 350 papers published. He coordinated the working group for the chapter on mental health in children and adolescents of the DSM-5.
Contact Us 
|
Full Biography



Daniel Pine 
Daniel Pine é chefe do Departamento de Desenvolvimento e neurologia afetiva no National Institute of Mental Health (NIMH). Pine se tornou pesquisador no NIH em 2000, depois de atuar como professor na Columbia University por 10 anos. Tem mais de 350 papers publicados. Foi coordenador do grupo de trabalho para o capítulo de saúde mental em crianças e adolescentes do DSM-5. 
Sites: 
Biografia Completa




Daniela Schiller

Daniela Schiller is a neuroscientist professor of neuroscience and psychiatry at the Icahan School of Medicine at Mount Sinai in New York. His line of research focuses on neural mechanisms and emotional control, memory recovery, and triggering of traumatic memories and addictions.
Contact Us |

Full Biography



Daniela Schiller 
Daniela Schiller é neurocientista professora de neurociência e psiquiatria no Icahan School of Medicine at Mount Sinai, em Nova York. Sua linha de pesquisa tem foco nos mecanismos neurais e controle emocional, recuperação de memória, e no desencadeamento de memórias traumáticas e vícios. 
Sites: 
Biografia Completa

David Hodgins

Professor of the Clinical Psychology Program, Department of Psychology, University of Calgary, Canada. Head of the Department of Psychology and coordinator of the Alberta Gambling Research Institute. His research line focuses on compulsive behavior including gambling disorder and substance addiction.
Contact Us|
Full Biography












David Hodgins 
Professor do Programa de Psicologia Clínica do Departamento de Psicologia da Universidade de Calgary, no Canadá. Chefe do Departamento de Psicologia e coordenador do Alberta Gambling Research Institute. Sua linha de pesquisa tem foco no comportamento compulsivo incluindo transtorno do jogo e uso de substâncias. 
Sites: 
Biografia Completa

David Ross

Psychiatrist, PhD in Neuroscience, Professor of Psychiatry at the Neuroscience Research Program at Yale University. Coordinator of residency in adult psychiatry and Yale Medical Resume. As deputy coordinator of the National Neuroscience Curriculum Initiative has been intensively designing strategies, implementing and disseminating neuroscience in the training of psychiatrists.

Contact Us
 |
Full Biography




David Ross 
Psiquiatra, Doutor em Neurociência, professor de Psiquiatria no programa de Pesquisa em Neurociências da Universidade de Yale. Coordenador da residência em psiquiatria do adulto e do currículo médico da Yale. Como vice coordenador do National Neuroscience Curriculum Initiative tem atuado intensivamente desenhando estratégias, implementando e disseminando neurociência na formação de psiquiatras. 
Sites: 
Biografia Completa

Kim Hyoun
Post doctorate in Clinical Psychology at Calgary University, Canada. Currently professor of the discipline of Social Psychology: Theory and research. His research line is in the area of ​​Dependencies and Disorders of Impulse Control, with a main focus on the transdiagnosis of studies with adult players.
Contact Us |

Full Biography



Kim Hyoun 
Pós doutorando em psicologia Clínica na Calgary University, Canadá. Atualmente professor da disciplina de Psicologia Social: Teoria e pesquisa. Sua linha de pesquisa é na área de Dependências e Transtornos do Controle do Impulso, com foco principal no transdiagnóstico de estudos com adultos jogadores. 
Sites: 
Biografia Completa

Phil Corlett

Phil Corlett has a degree in Experimental Psychology, Cognitive Neuroscience and Psychiatry at the University of Cambridge. Winner of the Wellcome Trust Prize and elected a future thinker by Pharmaceutical Marketing Magazine, today comprises the team of young researchers at Yale University.
Contact Us
 |
Full Biography

Phil Corlett 
Phil Corlett formou-se em Psicologia experimental, Neurociência Cognitiva e Psiquiatria na Universidade de Cambridge. Vencedor do prêmio Wellcome Trust Prize e eleito um futuro formador de opiniões pela Pharmaceutical Marketing Magazine, integra hoje o time de jovens pesquisadores da Yale University. 
Sites: 
Biografia Completa

Alexandre Crippa

He is Professor of Psychiatry and Head of the Department of Neurosciences and Behavioral Sciences of the Medical School of Ribeirão Preto, University of São Paulo, coordinator of the following services: (i) Anxiety; (ii) Psychogeriatrics e; (iii) Interconsulary in Mental Health of the HC of Faculty of Medicine of Ribeirão Preto (FMRP-USP). He is a research productivity researcher at CNPq (1A). He holds a medical degree from the Federal University of Paraná (1994), a medical residency at the Hospital das Clínicas, Medical School, USP-RP (1995-1998). He completed his doctorate in Medicine (Mental Health) by FMRP of the University of São Paulo (2001). He holds a postdoctoral degree from the London Institute of Psychiatry (London University, Kings College) in the area of ​​neuroimaging (2002-2003). He was an Honorary Professor at the Institute of Psychiatry of London, University of London until 2010. He has experience in the area of ​​Psychiatry, with emphasis on neuroimaging and psychopharmacology working mainly on the following topics: cannabinoids, social anxiety, assessment instruments in psychiatry and psychiatric consultation.



Alexandre Crippa 
É Professor Titular de Psiquiatria e Chefe do Departamento de Neurociências e Ciências do Comportamento da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, coordenador dos serviços de: (i) Ansiedade; (ii) Psicogeriatria e; (iii) Interconsulta em Saúde Mental do HC da FMRP-USP. É pesquisador de produtividade em pesquisa do CNPq (1A). Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Paraná (1994), residência médica no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP-RP (1995-1998). Completou doutorado em Medicina (Saúde Mental) pela FMRP da Universidade de São Paulo (2001). Realizou Pós-doutorado no Instituto de Psiquiatria de Londres (London University, Kings College) na área de neuroimagem (2002-2003). Foi Honorary Professor do Institute of Psychiatry of London, University of London até 2010. Tem experiência na área de Psiquiatria, com ênfase em neuroimagem e psicofarmacologia atuando principalmente nos seguintes temas: canabinóides, ansiedade social, instrumentos de avaliação em psiquiatria e interconsulta psiquiátrica. 


Alexandre Saadeh

He holds a medical degree from the University of São Paulo (1984), a master's degree in psychiatry from the University of São Paulo (1995) and a doctorate in science (psychiatry) from the University of São Paulo (2004). He is currently a professor at the Faculty of Human Sciences and Health at the Psychology Course of the Pontifical Catholic University of São Paulo and supervising physician at the Institute of Psychiatry at the Hospital das Clínicas, Medical School, USP. She has experience in Psychiatry and Psychology, with emphasis on Psycho-Physiological Processes, working mainly in the following subjects: sexuality, human behavior, psychotherapy, psychodrama, transsexualism and adolescence.


Alexandre Saadeh 
Possui graduação em Medicina pela Universidade de São Paulo (1984), mestrado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo (1995) e doutorado em Ciências (Psiquiatria) pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é professor da Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde no Curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e médico supervisor do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Tem experiência na área de Psiquiatria e Psicologia, com ênfase em Processos Psico-Fisiológicos, atuando principalmente nos seguintes temas: sexualidade, comportamento humano, psicoterapia, psicodrama, transexualismo e adolescência. 

André Brunoni
PhD in Neuroscience and Behavior at the USP Institute of Psychology (2010-2012), with Doctorate Sandwich at Harvard Medical School (Boston, USA). Graduation in Medicine (2004), Residences in Clinical Medicine (2005-2007) and Psychiatry (2007-2010) by the Faculty of Medicine of USP. He is currently a visiting professor at the University of Munich with a scholarship from an experienced researcher at CAPES / Alexander Von Humboldt Foundation. He is the director of the Neuromodulation Interdisciplinary Service of the Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, FMUSP. He focuses his research on the investigation of the use of different non-invasive neuromodulation techniques, such as transcranial direct current stimulation (CTEC) and transcranial magnetic stimulation (TMS) in the treatment of mental disorders.





André Brunoni 
Livre-Docente pelo Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da USP (2017), Doutorado em Neurociências e Comportamento pelo Instituto de Psicologia da USP (2010-2012), com Doutorado Sanduíche na Harvard Medical School (Boston, EUA). Graduação em Medicina (2004), Residências em Clínica Médica (2005-2007) e Psiquiatria (2007-2010) pela Faculdade de Medicina da USP. Atualmente é professor visitante da Universidade de Munique com uma bolsa de pesquisador experiente da CAPES / Fundação Alexander Von Humboldt. É diretor do Serviço Interdisciplinar de Neuromodulação do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP. Concentra suas pesquisas na investigação do uso das diferentes técnicas de neuromodulação não-invasiva, como a estimulação transcraniana por corrente contínua (ETCC) e a estimulação magnética transcraniana (EMT) no tratamento dos transtornos mentais. 

Ary Gadelha

He holds a medical degree from the Faculty of Medicine of the Federal University of Ceará (2004). Residency in Psychiatry by the Federal University of São Paulo (2007). Area of ​​practice in Psychotherapy (2008). PhD completed by the Psychiatry Department of UNIFESP (2014) and awarded the Capes de Tese Prize in Medicine II. General Coordinator of the Schizophrenia Program of UNIFESP (PROESQ). Scientific Coordinator of the Program of Recognition and Intervention in Mental State of Risk (PRISMA). Advisor accredited by the graduate of the Department of Psychiatry of UNIFESP. Researcher and Coordinator of the Psychopathology area of ​​the National Institute of Developmental Psychiatry. Adjunct Professor, Department of Psychiatry, Federal University of São Paulo.

Ary Gadelha 
Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina pela Universidade Federal do Ceará (2004). Residência em Psiquiatria pela Universidade Federal de São Paulo (2007). Área de atuação em Psicoterapia (2008). Doutorado concluído pelo Departamento de Psiquiatria da UNIFESP (2014) e contemplado com o Prêmio Capes de Tese na área Medicina II. Coordenador Geral do Programa de Esquizofrenia da UNIFESP (PROESQ). Coordenador Científico do Programa de Reconhecimento e Intervenção em Estados Mentais de Risco (PRISMA). Orientador credenciado pela pós-graduação do Departamento de Psiquiatria da UNIFESP. Pesquisador e Coordenador da área de Psicopatologia do Instituto Nacional de Psiquiatria do Desenvolvimento. Professor Adjunto do Departamento de Psiquiatria da Universidade Federal de São Paulo. 

Beny Lafer

Associate Professor, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo (FMUSP). Researcher 1B of CNPq. He graduated in Medicine from the University of São Paulo in 1986 and resided at the Institute of Psychiatry at Hospital das Clínicas, FMUSP (1987-89). He majored in Psychopharmacology and Neuroscience at the Massachusetts General Hospital of Harvard Medical School between 1991 and 1995. He completed a doctorate sandwich in 1998 from the Universities of Harvard and USP. He was a Professor of Free Teaching at USP in 2010. He is coordinator of the Bipolar Disorder Program (PROMAN) of the Institute of Psychiatry of the Hospital das Clínicas of FMUSP. Since 2004, he coordinates the Post-Graduation Program in Psychiatry at FMUSP. His researches are focused on clinical, pathophysiological and therapeutic research for Bipolar Disorder and are funded by CNPq, FAPESP, CAPES, American Psychiatric Association, NARSAD and Canadian Health and Research Institute. Its production includes more than 160 publications, 2243 citations and a h = 25 index. Participates as a member of the editorial board of Bipolar Disorders, Journal of Affective Disorders, and Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. He is a member of the American Psychiatric Association, Society for Biological Psychiatry and the International Society for Bipolar Disorders. Since 2013, he is an Adjunct Professor at the Department of Psychiatry at the University of Toronto.
Beny Lafer 
Professor Associado do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP). Pesquisador 1B do CNPq. Graduou-se em Medicina pela Universidade de São Paulo em 1986 e fez residência no Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP (1987-89). Realizou especialização em Psicofarmacologia e Neurociências no Massachusetts General Hospital da Harvard Medical School entre 1991 e 1995. Completou doutorado sanduiche em 1998 pelas Universidades de Harvard e USP. Obteve o Titulo de Professor Livre-Docente na USP em 2010. É coordenador do Programa de Transtorno Bipolar (PROMAN) do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP. Desde 2004, coordena o Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria da FMUSP. Suas pesquisas estão focadas na investigação clínica, fisiopatológica e terapêutica para o Transtorno Bipolar e são financiadas pelo CNPq, FAPESP, CAPES, American Psychiatric Association, NARSAD e Canadian Health and Research Institute. Sua produção inclui mais de 160 publicações, 2243 citações e um índice h=25. Participa como membro do conselho editorial dos periódicos Bipolar Disorders, Journal of Affective Disorders e Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. É membro da American Psychiatric Association, Society for Biological Psychiatry e International Society for Bipolar Disorders. Desde 2013, é Professor Adjunto da do Departamento de Psiquiatria da Universidade de Toronto. 

Claudio Rossi
Psychoanalyst, member of the Brazilian Society of Psychoanalysis of São Paulo (SBPSP) and of the International Psychoanalytical Association, former director of SBPSP, former president of the Brazilian Association of Psychoanalysis (current FEBRAPSI), member of the Editorial Board of the Revista da Federação Latin American Psychoanalysis. Book published: Psychiatry and Psychoanalysis: Confluences and clinical management . 


Claudio Rossi 
Médico psiquiatra, psicanalista, membro da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo (SBPSP) e da International Psychoanalytical Association, ex-diretor da SBPSP, ex-presidente da Associação Brasileira de Psicanálise (atual FEBRAPSI), membro do Conselho Editorial da Revista da Federação Latino-Americana de Psicanálise. Livro publicado: Psiquiatria e Psicanálise: Confluências e Condutas Clínicas. 

Cristiana Rocca

She has a degree in Psychology, specialization in Psychodrama by the Association of Psychodrama and Criating Revolution Sociodrama Rc (1998), Cognitive Behavioral Therapy (AMBAN) of the Institute of Psychiatry HC FMUSP) and Hospital Psychology in Psychological and Neuropsychological Evaluation by the University of São Paulo (1996). Has a Master's degree in Psychology (Neurosciences and Behavior) from the University of São Paulo (2001) and PhD in Sciences from the University of São Paulo (2006). She was a professor at UNIP and São Camilo University. She is a supervising psychologist at the Psychology and Neuropsychology Service of the Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, Medical School, USP. He teaches classes in the Course of Psychopathology and Psychopharmacology in Childhood and Adolescence on Neuropsychological Assessment and Child Development (teaching program for residents in Psychiatry of FMUSP); in the courses of Clinical Neuropsychology and Neuropsychology applied to the specialties that occur in the Psychology and Neuropsychology Service of Ipq-HC-FMUSP, and in the course of CEFAC in the Neuroscience improvement module addressing topics related to Neuropsychology, in evaluation and rehabilitation. She participates in PROMAN (Research Project on Bipolar Disorder IPQ-HC-FMUSP) and the Children's Day Hospital (SEPIA IPq HCFMUSP). 

Cristiana Rocca 
Possui graduação em Psicologia, especialização em Psicodrama pela Associação de Psicodrama e Sociodrama Revolução Creadora Rc (1998), Terapia Cognitivo Comportamental (Programa Ansiedade (AMBAN) do Instituto de Psiquiatria HC FMUSP) e Psicologia Hospitalar em Avaliação Psicológica e Neuropsicológica pela Universidade de São Paulo (1996). Tem Mestrado em Psicologia (Neurociências e Comportamento) pela Universidade de São Paulo (2001) e Doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo (2006). Foi professora da UNIP e Universidade São Camilo. É psicóloga supervisora no Serviço de Psicologia e Neuropsicologia do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Ministra aulas no Curso de Psicopatologia e Psicofarmacologia na Infância e Adolescência sobre Avaliação neuropsicológica e Desenvolvimento infantil (programa de ensino para os residentes em Psiquiatria da FMUSP); nos cursos de Neuropsicologia Clínica e Neuropsicologia aplicada as especialidades, que ocorrem no Serviço de Psicologia e Neuropsicologia do Ipq-HC-FMUSP, e no curso do CEFAC no módulo de aprimoramento em Neurociências abordando temas relacionados à Neuropsicologia, em avaliação e reabilitação. Participa do PROMAN (Projeto de Pesquisa em Transtorno Bipolar IPQ-HC-FMUSP) e do Hospital Dia infantil (SEPIA IPq HCFMUSP). 


Daniela Bordini

He holds a medical degree from the Faculty of Medicine of Santo Amaro, with a residency in Psychiatry and Psychiatry of Childhood and Adolescence and a Master's degree in Psychiatry and Medical Psychology from the Federal University of São Paulo. Currently holds a PhD and is coordinator of the Social Cognition outpatient clinic Professor Marcos Tomanik Mercadante - TEAMM / UNIFESP. Research areas: autism, epidemiology, public health, capacity building.


Daniela Bordini 
Possui graduação em medicina pela Faculdade de Medicina de Santo Amaro, com residência em Psiquiatria e Psiquiatria da Infância e Adolescência e mestrado em Psiquiatria e Psicologia Médica pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente faz doutorado e é coordenadora do ambulatório de Cognição Social Professor Marcos Tomanik Mercadante - TEAMM/UNIFESP. Áreas de pesquisa: autismo, epidemiologia, saúde pública, capacitação. 


Doris Moreno

She holds a degree in Medicine from the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (FMUSP). Medical Residency in Psychiatry, Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, FMUSP. Master's degree (1995) and PhD in Psychiatry by the University of São Paulo (2004). She is currently an assistant physician at the Institute of Psychiatry at FMUSP and a researcher at GRUDA - Research Group on Mood Disorders, Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, Medical School, USP.She acts mainly in the following subjects: psychiatry, bipolar disorder, depression, psychopharmacology and bipolar humor disorder.



Doris Moreno 
Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo –FMUSP. Residência Médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP. Mestrado (1995) e doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é médica assistente no Instituto de Psiquiatria da FMUSP e pesquisadora do GRUDA - Grupo de Pesquisa em Transtornos do Humor do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Atua principalmente nos seguintes temas: psiquiatria, transtorno bipolar, depressão, psicofarmacologia e transtorno bipolar do humor. 


Eduardo Humes
Graduated in Medicine from the University of São Paulo and with medical residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry of the Hospital das Clínicas, Faculty of Medicine, University of São Paulo - HCFMUSP. Title of specialist by ABP-AMB. He was a preceptor physician at the boarding school of the Department of Psychiatry at FMUSP in 2005. He is currently assistant psychiatrist at the University Hospital (HU) of the University of São Paulo, where he is the Ambulatory Coordinator of the Division of Psychiatry and Psychology and the Psychiatry of the inmates of the HU-USP. Graduating from the Department of Psychiatry of FMUSP. 


Eduardo Humes 
Graduado em Medicina pela Universidade de São Paulo e com residência médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo – HCFMUSP. Título de especialista pela ABP-AMB. Foi médico preceptor do internato do Departamento de Psiquiatria da FMUSP em 2005. Atualmente é médico assistente psiquiatra do Hospital Universitário (HU) da Universidade de São Paulo, onde é o Coordenador do Ambulatório da Divisão de Psiquiatria e Psicologia e o responsável pelo Ambulatório Didático de Psiquiatria dos internos do HU-USP. Cursando a pós-graduação do Departamento de Psiquiatria da FMUSP. 


Eduardo Martinho

Doctor by the School of Medicine of the University of São Paulo and Residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry of FMUSP. He holds a specialization in Psychiatry from the Brazilian Association of Psychiatry (ABP). Fellow Researcher in Psychiatry at Harvard Medical School, McLean Hospital in 2013 and Wright State University, USA in 2002. He serves as a Collaborative Physician at the Integrated Outpatient Clinic (Patients with Borderline Personality Disorder and others) as a medical researcher at the Medical Research Laboratory of Neuroimaging in psychiatry (LIM / 21) of FMUSP and in private practice. 


Eduardo Martinho 
Médico pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo e Residência em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria da FMUSP. Possui título de Especialista em Psiquiatria pela Associação Brasileira de Psiquiatria (ABP). Fellow Researcher em Psiquiatria pela Harvard Medical School, no Hospital McLean em 2013 e pela Wright State University, EUA em 2002. Atua como médico colaborador do Ambulatório Integrado (Pacientes com Transtorno de Personalidade Borderline e outros), como médico pesquisador do Laboratório de Investigação Médica de Neuroimagem em psiquiatria (LIM/21) da FMUSP e em consultório particular. 

Elaine Henna

Graduated in Medicine from the University of Mogi das Cruzes (1989), medical residency in psychiatry Faculty of Medical Sciences and Health of Pontifícia Universidade Católica - SP. She holds a Masters and PhD in psychiatry from the Institute of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo. Experience in irritability, personality, impulsivity, mood disorders and emotional response. 





Elaine Henna 
Graduada em medicina pela Universidade de Mogi das Cruzes (1989), residência médica em psiquiatria Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica - SP . Fez Mestrado e Doutorado em psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Experiência em irritabilidade, personalidade, impulsividade, transtornos do humor e resposta emocional. 

Euripedes Constantino Miguel

Professor, Head of the Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo (FMUSP) and Head of the Discipline of Childhood and Adolescence Psychiatry. He studied at the USP Medical School since graduation. Coordinated the Inter-Consultation Group for 10 years (until 1992). Simultaneously, he completed his Ph.D., studying psychiatric manifestations in a systemic disease, Systemic Lupus Erythematosus. He received a postdoctoral degree from the Massachusetts General Hospital of Harvard Medical School (MGH), where he also honed his research training at the Obsessive-Compulsive Disorder Clinic (1992-94). In 1994, he founded the Obsessive-Compulsive Spectrum Disorders Program (PROTOC), which he coordinated until 2009, of which he is still a member. In 2009, he became a Full Professor in the area of ​​Child and Adolescent Psychiatry, and since 2008 he coordinates the National Institute of Science and Technology in Developmental Psychiatry for Children and Adolescents (INPD). MGH Research Advisor, Harvard Medical School, Adjunct Associate Professor, Yale University School of Medicine, and Associate Associate Professor, Duke University. In November 2015, his articles were cited more than 8200 times, giving an h-index of 48, according to the Google Citation Report (about 4,500,000 citations, 274 publications and 35th index, at the Institute of Scientific Information 



Euripedes Constantino Miguel 
Professor Titular, Chefe do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Chefe da Disciplina de Psiquiatria de Infância e Adolescência. Fez sua formação na Faculdade de Medicina da USP desde a graduação. Coordenou o Grupo de Interconsultas por 10 anos (até 1992). Simultaneamente, concluiu seu doutorado, estudando as manifestações psiquiátricas em uma doença sistêmica, o Lúpus Eritematoso Sistêmico. Fez pós-doutorado no Massachusetts General Hospital da Faculdade de Medicina da Universidade de Harvard (MGH), onde também aprimorou a formação em pesquisa na Clínica de Transtorno Obsessivo-Compulsivo (1992-94). Em 1994, fundou o Programa Transtornos do Espectro Obsessivo-Compulsivo (PROTOC), que coordenou até 2009 e, do qual ainda é membro. Em 2009, tornou-se Professor Titular na área de Psiquiatria da Infância e Adolescência, e desde 2008 coordena o Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Psiquiatria do Desenvolvimento para Crianças e Adolescentes (INPD). Consultor em Pesquisa do MGH da Faculdade de Medicina da Universidade de Harvard, Professor Associado Adjunto da Faculdade de Medicina da Universidade Yale e Professor Associado Adjunto da Universidade Duke. Em novembro de 2015, seus artigos foram citados mais de 8200 vezes, conferindo um índice h de 48, segundo o Google Citation Report (cerca de 4500 mil citações, 274 publicações e índice h de 35, no Instituto of Scientific Information - ISI) 

Felipe Corchs

Has a degree in Medicine, Medical Residency in Psychiatry and PhD in Sciences. He is currently a Collaborating Professor at the Department of Psychiatry at the USP Medical School and a Master's and PhD Advisor at the USP Neuroscience and Behavior Postgraduate Program (NeC). He is also Professor and Advisor at the Core Paradigm of Behavior Analysis. Clinically, he is a Psychiatrist and Behavior Analyst in private practice and in the Institute of Psychiatry of HC FMUSP, where he also supervises the residents and coordinates the Behavioral Therapy program, the Post Traumatic Stress Disorder Outpatient Clinic and the Psychotherapy and Experimental Psychology (LaPPEx). His main interest is in the area of emotions, especially those related to aversives and threats, as well as disorders, currently classified as anxiety, fear, stress-related and depression disorders 



Felipe Corchs 
Possui Graduação em Medicina, Residência Médica em Psiquiatria e doutorado em Ciências. Atualmente é Professor Colaborador no Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da USP e Orientador de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Neurociências e Comportamento (NeC) da USP. Também é Professor e orientador no Núcleo Paradigma de Análise do Comportamento. Clinicamente, é Médico Psiquiatra e Analista do Comportamento em consultório particular e no Instituto de Psiquiatria do HC FMUSP, onde também é supervisor dos residentes e coordena o programa de Terapia Comportamental, o Ambulatório de Transtorno de Estresse Pós-Traumático e o Laboratório de Psicoterapia e Psicologia Experimental (LaPPEx). Seu principal interesse é na área de emoções, especialmente as relacionadas aos aversivos e ameaças, bem como transtornos, classificados atualmente como transtornos de ansiedade, medo, relacionados ao estresse e depressão. 


Giovanni Salum

Doctor, graduated from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with clinical training in psychiatry at the University Hospital of Porto Alegre (HCPA) and PhD in the Psychiatry and Behavioral Sciences Program (PPG-Psychiatry). He completed a sandwich period during his doctorate at the National Institute of Mental Health (NIMH / USA), Emotion and Development Branch and postdoctoral degree at PPG-Psychiatry at UFRGS. He is currently Adjunct Professor of the Department of Psychiatry and Legal Medicine of the Faculty of Medicine UFRGS and permanent professor of PPG Psychiatry at the same university. Coordinates the Section of Negative Affect and Social Processes of the Hospital of Clinics of Porto Alegre (HCPA). She is a member of the National Institute of Developmental Psychiatry for Childhood and Adolescence (INPD) and participates in the activities of the Anxiety Disorder Attention Program (PROTAN), the Anxiety Disorders Program in Childhood and Adolescence (PROTAIA) and the Program of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (PRODAH). He is the editor-in-chief of Trends in Psychiatry and Psychotherapy. The lines of research in which he is involved are: irritability, anxiety disorders, attention deficit / hyperactivity disorder and transdiagnostic approaches to emotional disorders throughout life.


Giovanni Salum 
Médico, graduado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com formação clínica em psiquiatria no Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA) e doutorado no Programa de Psiquiatria e Ciências do Comportamento (PPG-Psiquiatria). Realizou período sanduíche durante o doutorado no National Institute of Mental Health (NIMH/EUA), Emotion and Development Branch e pós-doutorado no PPG-Psiquiatria da UFRGS. Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal da Faculdade de Medicina UFRGS e professor permanente do PPG Psiquiatria da mesma universidade. Coordena a Seção de Afeto Negativo e Processos Sociais do Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA). É membro do Instituto Nacional de Psiquiatria do Desenvolvimento para a Infância e Adolescência (INPD) e participa das atividades do Programa de Atendimento dos Transtornos de Ansiedade (PROTAN), do Programa de Transtornos de Ansiedade na Infância e Adolescência (PROTAIA) e do Programa de Déficit de Atenção/Hiperatividade (PRODAH) do HCPA. É editor chefe da revista Trends in Psychiatry and Psychotherapy. As linhas de pesquisa em que está envolvido são: irritabilidade, transtornos de ansiedade, transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e abordagens transdiagnósticas para transtornos emocionais ao longo da vida. 



Guilherme Polanczyk

He holds a medical degree from the Federal University of Rio Grande do Sul (2002), a Psychiatry Residency (2005) and a Psychiatry of Childhood and Adolescence (2007) from the Clinic Hospital of Porto Alegre, a Master's degree (2005) and a Ph.D. Psychiatry at the Federal University of Rio Grande do Sul, Post-Doctorate at the Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience at King's College London (2008) and at Duke University, USA (2008-9), Free Teaching in Child and Adolescent Psychiatry of São Paulo (2016). He is Associate Professor, Discipline of Childhood and Adolescent Psychiatry, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of São Paulo (FMUSP) and Permanent Advisor of the Postgraduate Program in Psychiatry of FMUSP. He coordinates the Center for Research in Neurodevelopment and Mental Health at USP. He is Head of the Inpatient Unit of the Child and Adolescent Psychiatry Service of the Institute of Psychiatry (Hospital das Clínicas, FMUSP) and Coordinator of the Program of Diagnosis and Early Interventions of the Institute of Psychiatry. He is Associate Editor of the Journal of Clinical Psychiatry and Co-Editor of European Child & Adolescent Psychiatry. He is active in the area of ​​Childhood and Adolescence Psychiatry.


Guilherme Polanczyk 
Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), Residência em Psiquiatria (2005) e em Psiquiatria da Infância e Adolescência (2007) pelo Hospital de Clínicas de Porto Alegre, Mestrado (2005) e Doutorado (2008) em Psiquiatria pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Pós-Doutorado no Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience at King's College London (2008) e na Duke University, EUA (2008-9), Livre Docência em Psiquiatria da Infância e Adolescência pela Universidade de São Paulo (2016). É Professor Associado, Disciplina de Psiquiatria da Infância e Adolescência do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) e Orientador Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria da FMUSP. Coordena o Núcleo de Pesquisa em Neurodesenvolvimento e Saúde Mental da USP. É Chefe da Unidade de Internação do Serviço de Psiquiatria da Infância e Adolescência do Instituto de Psiquiatria (Hospital das Clínicas, FMUSP) e Coordenador do Programa de Diagnóstico e Intervenções Precoces do Instituto de Psiquiatria. É Editor Associado da Revista de Psiquiatria Clínica e Co-Editor do European Child & Adolescent Psychiatry. Atua na área de Psiquiatria da Infância e Adolescência. 


Hanna Karen

He holds a bachelor's degree in Physical Education from Universidade Federal de Uberlândia - UFU (1999), Master in Psychobiology from the Federal University of São Paulo - UNIFESP, Department of Psychobiology (2003) and PhD in Sciences from the Federal University of São Paulo - UNIFESP, Department of Psychobiology (2006). She is currently Professor of the Department of Biosciences of the Federal University of São Paulo - Campus Baixada Santista, Professor of Physical Education - Health Modality. She has experience in Physical Education, Aging and Medicine and Sleep Biology, mainly in the following subjects: Sleep, Restriction and Sleep Deprivation and its relationship with skeletal muscle, cardiac muscle and adipose tissue; Psychobiology and Physical Exercise with emphasis on: Cognition, Humor and Exercise Dependence.


Hanna Karen 
Possui graduação em Educação Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Uberlândia- UFU (1999), Mestrado em Psicobiologia pela Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP, Departamento de Psicobiologia (2003) e Doutorado em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP, Departamento de Psicobiologia (2006). Atualmente é Professora do Departamento de Biociências da Universidade Federal de São Paulo- Campus Baixada Santista, Docente do Curso de Educação Física- Modalidade Saúde. Tem experiência na área de Educação Física, Envelhecimento e Medicina e Biologia do Sono, atuando principalmente nos seguintes temas: Sono, Restrição e Privação do Sono e sua relação com o músculo esquelético, músculo cardíaco e tecido adiposo; Psicobiologia e Exercício Físico com ênfase em: Cognição, Humor e Dependência de Exercício Físico. 


Hermano Tavares

Research Support Funds  in Universal Project. He graduated in Medicine from the University of São Paulo (USP) in 1991. He completed his residency in Psychiatry at the Institute of Psychiatry at USP between 1993 and 1995 and was a preceptor doctor during 1996. In 2000 he completed his Ph.D. in Psychiatry at the University of São Paulo. He lived in Canada in 2001 and 2002, where he held a postdoctoral degree in Pathological Gambling at the University of Calgary (CNPq Scholarship). Back in Brazil, I have held a postdoctoral degree in Psychopharmacology between 2003 and 2006 (FAPESP Fellow). He has defended his free teaching by the University of São Paulo in 2006. He was approved in a public contest, he was an assistant physician at the Institute of Psychiatry at USP between 2008 and 2011. In 2010 he was approved in a public contest for Professor at the Department of Psychiatry in Primary attention. He is Associate Professor (2) of USP, Department Coordinator of Mental Health of the Western Region Project of the Medical School of USP. He has developed and coordinated the Pathological Gambling Outpatient Program (PRO-AMJO) and the Integrated Outpatient Disorders Program (PRO-AMITI) of the Institute of Psychiatry of USP. He has published several articles and book chapters in this field. His main fields of academic activity are: mental health and public health, addictions, pathological gambling, impulse control disorders, impulsivity and personality.



Hermano Tavares 
Auxílio à Pesquisa em Projeto Universal. Graduou-se em Medicina pela Universidade de São Paulo (USP) em 1991. Realizou residência em Psiquiatria no Instituto de Psiquiatria da USP entre 1993 e 1995 e foi médico preceptor durante 1996. Em 2000 concluiu seu doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo. Morou no Canadá em 2001 e 2002, onde realizou pós-doutorado em Jogo Patológico na Universidade de Calgary (bolsista CNPq). De volta ao Brasil realizou pós-doutorado em Psicofarmacologia entre 2003 e 2006 (bolsista FAPESP). Defendeu sua livre-docência pela Universidade de São Paulo em 2006. Aprovado em concurso público, exerceu as funções de médico assistente junto ao Instituto de Psiquiatria da USP entre 2008 e 2011. Em 2010 foi aprovado em concurso público para docente do Departamento de Psiquiatria em Atenção Primária. É Professor Associado (2) da USP, vice-coordenador de Saúde Mental do Projeto Região Oeste da Faculdade de Medicina da USP. Fundou e coordena o Programa Ambulatorial do Jogo Patológico (PRO-AMJO) e Programa Ambulatorial Integrado dos Transtornos do Impulso (PRO-AMITI) do Instituto de Psiquiatria da USP, tendo publicado diversos artigos e capítulos de livro neste campo. Seus principais campos de atuação acadêmica são: saúde mental e saúde pública, dependências, jogo patológico, transtornos do controle do impulso, impulsividade e personalidade. 



Jair Mari

He holds a medical degree from the ABC University Foundation (1977) and a PhD in Psychiatric Epidemiology from the University of London (1986). He defended his teaching at the Department of Psychiatry at Unifesp in 1995. In 1996, he was approved in a public contest for Professor of Psychiatry at the Federal University of São Paulo. He works mainly on the following topics: schizophrenia, psychiatric epidemiology, violence, scientometrics, evaluation of mental health services, psychiatric disorders in primary care and systematic review. He is the current coordinator of the Postgraduate Program of the Department of Psychiatry of UNIFESP. He is coordinator of the Millennium Institute of CNPq Mental Health and Violence. He is Honorary Professor at the Institute of Psychiatry at King's College, London.


Jair Mari 
Possui graduação em Medicina pela Fundação Universitária do ABC (1977) e doutorado em Epidemiologia Psiquiátrica pela Universidade de Londres (1986). Defendeu a Livre Docência no Departamento de Psiquiatria da Unifesp em 1995. Em 1996, foi aprovado em concurso público para Professor Titular do Departamento de Psiquiatria da Universidade Federal de São Paulo. Atua principalmente nos seguintes temas: esquizofrenia, epidemiologia psiquiátrica, violência, cienciometria, avaliação de serviços de saúde mental, transtornos psiquiátricos na atenção primária e revisão sistemática. É o atual coordenador do Programa de Pós-Graduação do Departamento de Psiquiatria da Unifesp. É coordenador do Instituto do Milênio do CNPq Saúde Mental e Violência. É Professor Honorário do Instituto de Psiquiatria do King ́s College, Londres. 

Leonardo Machado

Physician psychiatrist and psychotherapist. Graduated in medicine from the University of Pernambuco (UPE), residing in psychiatry by SES-PE / Hospital Ulysses Pernambucano (HUP). Master's and Doctorate in Neuropsychiatry and Behavioral Sciences by the Federal University of Pernambuco (UFPE). Professor of the department of neuropsychiatry at UFPE. Coordinator of the Galdino Loreto Program (PROGad). Areas of interest in research: Prevention in psychiatry; Well-being and neuroscience of positive emotions; Medical psychology; Psychotherapies (Cognitive-Procedural Therapy; Positive Psychology); Generalized Anxiety Disorder; Psychotic disorders; Personality Model of Cloninger; Spirituality and Psychiatry.


Leonardo Machado 
Médico psiquiatra e psicoterapeuta. Graduação em medicina pela Universidade de Pernambuco (UPE), residente em psiquiatria pelo SES-PE / Hospital Ulysses Pernambucano (HUP). Mestrado e Doutorado em Neuropsiquiatria e Ciências do Comportamento pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor do departamento de neuropsiquiatria da UFPE. Coordenador do Programa Galdino Loreto (PROGad). Áreas de interesse em pesquisa: Prevenção em psiquiatria; Bem-estar e neurociência das emoções positivas; Psicologia médica; Psicoterapias (Terapia Cognitiva-Processual; Psicologia positiva); Transtorno de Ansiedade Generalizada; Transtornos psicóticos; Modelo de Personalidade de Cloninger; Espiritualidade e Psiquiatria. 


Lina Sue Matsumoto

Clinical Psychologist, Master Student in the Postgraduate Program of the Institute of Psychiatry (AMBAN-IPq-HCFMUSP), Cognitive Therapist certified by the Brazilian Federation of Cognitive Therapies (FBTC), Professor of Cognitive Therapies, Constructivist and Narrative Therapy.
Coordinator and Professor of the Training Course in Cognitive Therapy Narrative & Focused in Compassion (IPq-HCFMUSP).


Lina Sue Matsumoto 
Psicóloga Clínica, Mestranda no Programa de Pós-Graduação do Instituto de Psiquiatria (AMBAN-IPq-HCFMUSP), Terapeuta Cognitiva certificada pela FBTC (Federação Brasileira de Terapias Cognitivas), Professora de Terapias Cognitivas, Terapia Construtivista e Narrativa.
Coordenadora e Professora do Curso de Formação em Terapia Cognitiva Narrativa & Focada na Compaixão (IPq-HCFMUSP).


Luiz Augusto Rohde

Professor of the Department of Psychiatry and Legal Medicine of the Federal University of Rio Grande do Sul (URFGS) and director of the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Program at the Hospital de Clínicas in Porto Alegre and vice-coordinator of the National Institute of Psychiatry of Development (INPD) ). He received his masters degree and doctorate from the Federal University of Rio Grande do Sul and his teaching at the Federal University of São Paulo. He is emeritus editor of the Brazilian Journal of Psychiatry. He was co-editor of the European Child and Adolescent Psychiatry, is international editor of J Am Acad Child and Adolescent Psychiatry. He was vice president of the International Association of Child Adolescent Psychiatry and Allied Disciplines and a member of the DSM-5 Disorder Behavior Disorders and ADHD group. He is president of the World Federation of ADHD. Research interests include epidemiology, genetics, pharmacogenetics, neuroimaging, and the effects of psychosocial and pharmacological treatments for ADHD. He has published in national and international journals (over 250 articles) and authored and co-authored over 50 national / international books / chapters. 

Luiz Augusto Rohde 
Professor Titular do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (URFGS) e diretor do Programa de Déficit de Atenção/Hiperatividade no Hospital de Clínicas de Porto Alegre e vice-coordenador do Instituto Nacional de Psiquiatria do Desenvovimento (INPD). Fez seu mestrado e doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e livre docência na Universidade Federal de São Paulo. É editor emérito da Revista Brasileira de Psiquiatria. Foi co-editor do European Child and Adolescent Psychiatry, é editor internacional do J Am Acad Child and Adolescent Psychiatry. Foi vice-presidente da International Association of Child Adolescent Psychiatry and Allied Disciplines e membro do grupo para Transtornos Disruptivos do Comportamento e TDAH do DSM-5. É presidente da World Federation of ADHD. Os interesses de pesquisa incluem epidemiologia, genética, farmacogenética, neuroimagem e os efeitos dos tratamentos psicossociais e farmacológicos para TDAH. Ele tem publicado em revistas nacionais e internacionais (mais de 250 artigos) e foi autor e co-autor em mais de 50 livros/capítulos nacionais ou internacionais. 



Márcio Bernik

He holds a medical degree from the University of São Paulo (1984) and a PhD in Psychiatry from the University of São Paulo-USP (1995). He is currently an assistant physician and Coordinator of the Anxiety Program at the Institute of Psychiatry at the Hospital das Clínicas, Medical School, USP. It acts mainly in the following subjects: anxiety, panic disorder, obsessive compulsive disorder, alcoholism and social phobia.


Márcio Bernik 
Possui graduação em Medicina pela Universidade de São Paulo (1984) e doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo-USP (1995). Atualmente é médico assistente e Coordenador do Programa Ansiedade no Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Atua principalmente nos seguintes temas: ansiedade, transtorno de pânico, transtorno obsessivo compulsivo, alcoolismo e fobia social. 

Marco Callegaro

Psychologist, Master in Neurosciences and Behavior by the Federal University of Santa Catarina. Director of the Catarinense Institute of Cognitive Therapy (ICTC), of the Paraná Institute of Cognitive Therapy (IPTC). He was founding President of the Association of Cognitive Therapies of Santa Catarina (ATC / SC). President of the Brazilian Federation of Cognitive Therapy (FBTC) management 2009-2011. Author of the book The New Unconscious: How Cognitive Therapy and Neurosciences revolutionized the mental processing model (Artmed, 2011). President of the Association of Positive Psychology of Latin America (APPAL) in the management 2015-2017.

Marco Callegaro 
Psicólogo, Mestre em Neurociências e Comportamento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Diretor do Instituto Catarinense de Terapia Cognitiva (ICTC), do Instituto Paranaense de Terapia Cognitiva (IPTC). Foi Presidente fundador da Associação de Terapias Cognitivas de Santa Catarina (ATC/SC). Presidente da Federação Brasileira de Terapia Cognitiva (FBTC) gestão 2009-2011. Autor do livroO Novo Inconsciente: Como a Terapia Cognitiva e as Neurociências revolucionaram o modelo do processamento mental (Artmed, 2011). Presidente da Associação de Psicologia Positiva da América Latina (APPAL) na gestão 2015-2017. 



Marco Scanavino

Physician by the Foundation of the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre (1989) and Master (2001) and Doctorate (2007) in Psychiatry, PhD in Psychiatry, and Post-Doctorate (2017) in the area of concentration of Infectious and Parasitic Diseases, by FMUSP. Member of the Sexuality Studies Program (ProSex) from 1997 to 2014. Contributor to the Integrated Outpatient Program of Impulse Disorders (ProAMITI) since 2006. Founder and Coordinator of the Outpatient Sexual Expansion Outpost and Prevention of Negative Outcomes associated with Sexual Behavior AISEP) since 2014. 

Marco Scanavino 
Médico pela Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (1989) e Mestrado (2001) e Doutorado (2007) em Psiquiatria, e Pós-Doutorado (2017) na área de concentração das Moléstias Infecciosas e Parasitárias, pela FMUSP. Membro do Programa de Estudos em Sexualidade (ProSex) de 1997 a 2014. Colaborador do Programa Ambulatorial Integrado dos Transtornos do Impulso (ProAMITI) desde 2006. Fundador e Coordenador do Ambulatório de Impulso Sexual Excessivo e de Prevenção aos Desfechos Negativos associados ao Comportamento Sexual (AISEP) desde 2014.












Nicolau Pergher

He has a degree in Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul (2000), a Master's Degree in Experimental Psychology: Behavior Analysis at the Pontifical Catholic University of São Paulo (2002) and a Ph.D. in Experimental Psychology at IPUSP (2007). He is a professor, researcher and advisor in the Program of Postgraduate Studies in Experimental Psychology: Analysis of the Behavior of PUC-SP. He was Adjunct Professor at Mackenzie Presbyterian University (2006-2013) and professor and supervisor at the Paradigm - Behavior Analysis Center. He is coordinator of the pro-study and analytical-behavioral therapist. Has experience of research in cognitive processes, analysis of study behavior and creation of study habits. He currently conducts research on game strategy applied to education.


Nicolau Pergher 
Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), mestrado em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e doutorado em Psicologia Experimental no IPUSP (2007). É professor, pesquisador e orientador no Programa de Estudos Pós-graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento da PUC-SP. Foi Professor Adjunto na Universidade Presbiteriana Mackenzie (2006-2013) e professor e supervisor no Paradigma - Núcleo de Análise do Comportamento. É coordenador do Pró-estudo e terapeuta analítico-comportamental. Tem experiência de pesquisa em processos cognitivos, análise do comportamento de estudar e criação de hábitos de estudo. Atualmente, conduz pesquisas sobre estratégias de gameficação aplicadas à educação. 

Orestes Forlenza 


Graduated in Medicine from the School of Medicine of the University of São Paulo (FMUSP) in 1989, with Medical Residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry (IPq) of the Hospital das Clínicas of FMUSP (1990-1992). He completed the Master's degree (1995) and the Doctorate (2000) by the Psychiatry Program of the Faculty of Medicine of the University of São Paulo. Specialization in Geriatric Psychiatry by the University of London (Institute of Psychiatry, Section of Old Age Psychiatry) (1996-1997). In May of 2010, he obtained the title of Professor Livre by FMUSP. Currently, he is Associate Professor in the Department of Psychiatry at FMUSP, performing assistance, teaching and research activities with a focus on Geriatric Psychiatry and Neuroscience. Research lines focus on the following topics: (1) Clinical and clinical-laboratory research: dementias and cognitive disorders in the elderly (Alzheimer's disease and mild cognitive impairment), delirium, mood disorders in the elderly (depression and bipolar disorder); (2) Basic and translational research: pathophysiological mechanisms, experimental models (neural cultures), molecular biology, biomarkers. Vice-coordinator and permanent advisor of the Graduate Program in Psychiatry at FMUSP. At IPq-HCFMUSP, he has the following administrative / institutional functions: deputy director of the Laboratory of Neurosciences and coordinator of the Geriatric Psychiatry Outpatient Clinic of LIM27; Chairman of the Scientific Committee of the Department and Institute of Psychiatry HCFMUSP; president of the IPQ-HCFMUSP Research Support Center (CEAPESQ-IPq).

Orestes Forlenza 
Graduado em medicina pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) em 1989, com Residência Médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria (IPq) do Hospital das Clínicas da FMUSP (1990-1992). Concluiu o Mestrado (1995) e o Doutorado (2000) pelo Programa de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Especialização em Psiquiatria Geriátrica pela Universidade de Londres (Institute of Psychiatry, Section of Old Age Psychiatry) (1996-1997). Em maio de 2010, obteve o título de Professor Livre Docente pela FMUSP. Atualmente, é Professor Associado do Departamento de Psiquiatria da FMUSP, exercendo atividades de assistência, ensino e pesquisa com enfoque em Psiquiatria Geriátrica e Neurociências. Linhas de pesquisa concentram-se nos seguintes temas: (1) Pesquisa clínica e clínico-laboratorial: demências e transtornos cognitivos em idosos (doença de Alzheimer e comprometimento cognitivo leve), delirium, transtornos do humor em idosos (depressão e transtorno bipolar); (2) Pesquisa básica e translacional: mecanismos fisiopatológicos, modelos experimentais (culturas neuronais), biologia molecular, biomarcadores. Vice-coordenador e orientador permanente do Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria da FMUSP. No IPq-HCFMUSP exerce as seguintes funções administrativas / institucionais: vice-diretor do Laboratório de Neurociências e coordenador do Ambulatório de Psiquiatria Geriátrica do LIM27; presidente da Comissão Científica do Departamento e Instituto de Psiquiatria HCFMUSP; presidente do Centro de Apoio à Pesquisa do IPq-HCFMUSP (CEAPESQ-IPq). 


Patricia Becker

He holds a degree in Psychology from the University of Southern Santa Catarina - Unisul. Specialization in Cognitive Therapy by the Veda Cognitive Therapy Center - CTC-Veda. She is a lecturer in the Psychology course of the University Center of Brusque - UNIFEBE and professor of people management at the National Service of Industrial Learning of Santa Catarina -SENAI / SC. 
Patrícia Becker 
Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul. Especialização em Terapia Cognitiva pelo Centro de Terapia Cognitiva Veda – CTC-Veda. É docente no curso de Psicologia do Centro Universitário de Brusque – UNIFEBE e professora de gestão de pessoas no Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial de Santa Catarina –SENAI/SC. 

Paulo Abreu

Doctor by the Medical School of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) (1972-1977). He has a PhD in Psychiatry at PUCRS (1978-1981), a Master's Degree in Health Sciences at The Johns Hopkins University School of Hygiene and Public Health, Baltimore, USA (1986-1987), PhD in Medicine: Medical Sciences at UFRGS, with PhD Sandwich CAPES at Johns Hopkins University (1995) and Post-Doctorate in Molecular Biology at UFRGS (2000-2001), Equivalence Doctorate degree from the University of Minho / Portugal (2010). He is Professor of the Department of Psychiatry and Legal Medicine, UFRGS, Researcher CNPq 1C, 2 times Coordinator of the Graduate Program in Psychiatry, UFRGS (2006-2008). Elected Head of the Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, UFRGS in 2013 and 2015, Head of the Psychiatric Service of the HCPA for two administrations (2010-2013), Coordinator of the Medical Residency Program in Psychiatry, Assistant Doctor of the HCPA, two outpatient programs: Schizophrenia (PRODESQ) and Adult Attention Deficit Disorder (PRODAH-A). Emphasis in Psychiatry, working mainly in the following subjects: Schizophrenia and Attention Deficit: Epidemiology, Molecular Biology, Biochemistry, Cerebral Image, Biological Treatments (new medicines and Neuromodulation) and Psychosocial. Participates in international collaborative studies in the determination of genetic bases of psychoses and adult attention disorders, animal models of psychoses and new therapeutic methods in psychiatry: stem cells, brain stimulation by ECT, TMS, DC and deep implantation, neuroprotection and neurogenesis by regulating neurotrophins and reducing oxidative stress.

Paulo Abreu 
Médico pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (1972-1977). Fez Residência Médica em Psiquiatria na PUCRS (1978-1981), Mestrado em Health Sciences na The Johns Hopkins University School of Hygiene and Public Health, de Baltimore, USA (1986-1987), Doutorado em Medicina: Ciências Médicas pela UFRGS, com Doutorado Sanduíche CAPES na Johns Hopkins University (1995) e Pós-Doutorado em Biologia Molecular na UFRGS (2000-2001), Equivalência Diploma de Médico pela Universidade do Minho/Portugal (2010). É Professor Titular do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal da UFRGS, Pesquisador CNPq 1C, por 2 vezes Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria da UFRGS (2006-2008). Eleito Chefe do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da UFRGS em 2013 e 2015, Chefe do Serviço de Psiquiatria do HCPA por duas gestões (2010-2013), Coordenador do Programa de Residência Médica em Psiquiatria, Médico Assistente do HCPA, onde também dirige dois programas ambulatoriais: Esquizofrenia (PRODESQ) e Transtorno de Déficit de Atenção do Adulto (PRODAH-A). Ênfase em Psiquiatria, atuando principalmente nos seguintes temas: Esquizofrenia e Déficit de Atenção: Epidemiologia, Biologia Molecular, Bioquímica, Imagem Cerebral , Tratamentos Biológicos (novos medicamentos e Neuromodulação ) e Psicossociais. Participa de estudos colaborativos internacionais na determinação de bases genéticas das psicoses e dos transtornos de atenção do adulto, de modelos animais de psicoses e novos métodos terapêuticos em Psiquiatria: células-tronco, estimulação cerebral por ECT, TMS, DC e implante profundo, neuroproteção e neurogênese através de regulação de neurotrofinas e de redução de estresse oxidativo. 


Renato Marchetti

He holds a medical degree from the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (1982) and a doctorate in Medicine (Mental Health) from the University of São Paulo (1998). He is currently an assistant physician and associate professor at the Institute of Psychiatry at Hospital das Clínicas at FMUSP. Coordinator of Projepsi - Neuropsychiatry Group of IPq-HCFMUSP. Coordinator of the Medical Residency of the Bairral Institute of Psychiatry. Member of the Technical Chamber of Psychiatry of CREMESP. He works in the area of ​​neuropsychiatry mainly in the following subjects: epilepsy, temporal lobe epilepsy, mental disorders, psychotic disorders, hippocampus and nuclear magnetic resonance.

Renato Marchetti 
Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em Medicina (Saúde Mental) pela Universidade de São Paulo (1998). Atualmente é médico assistente e professor colaborador do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP. Coordenador do Projepsi – Grupo de Neuropsiquiatria do IPq-HCFMUSP. Coordenador da Residência Médica do Instituto Bairral de Psiquiatria. Membro da Câmara Técnica de Psiquiatria do CREMESP. Atua na área de neuropsiquiatria principalmente nos seguintes temas: epilepsia, epilepsia do lobo temporal, transtornos mentais, transtornos psicóticos, hipocampo e ressonância magnética nuclear. 

Renério Fraguas

He has a doctorate in Psychiatry from FMUSP (1995) and a postdoctoral degree from Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Boston, USA (2003-2005). He holds a degree in Medicine from the University of São Paulo Medical School (FMUSP) . In 2010 he obtained the title of Livre-docente by the Faculty of Medicine of the University of São Paulo, FMUSP, Brazil. He is a Professor of the Department and Institute of Psychiatry of the Hospital das Clínicas of the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (2010). He is assistant physician, associate professor, coordinator of the Hospital Interconsultation Group and Supervisor of the Medical Residency of the Institute and Department of Psychiatry of the Faculty of Medicine of the University of São Paulo. From 2012 until currently he holds the position of director of the Division of Psychiatry and Psychology at the University Hospital. At the end of 2014 he began to participate in the Commission responsible for UC30 - Extensive Formative Evaluation in Medicine In 2015 he began to coordinate the activities of Medical Psychology in the new curriculum of FMUSP. It develops researches in the area of ​​depression and depression associated with other diseases.

Renério Fraguas 
Possui graduação e especialização em Medicina pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo-FMUSP (1983), doutorado em Psiquiatria pela FMUSP (1995) e pós-doutorado no Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School, Boston, EUA (2003-2005). Em 2010 obteve o título de Livre-docente pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, FMUSP, Brasil. É professor Livre-Docente pelo Departamento e Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2010). É médico assistente, professor colaborador, coordenador do Grupo de Interconsulta Hospitalar e Supervisor da Residência Médica do Instituto e Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. De 2012 até atualmente exerce o cargo de diretor da Divisão de Psiquiatria e Psicologia no Hospital Universitário. No final de 2014 iniciou participação na Comissão responsável pela UC30 - Avaliação Extensiva Formativa em Medicina Em 2015 passou a coordenar as atividades de Psicologia Médica no Curriculum novo da FMUSP. Desenvolve pesquisas na área de depressão e depressão associada a outras doenças. 


 Ricardo Nitrini

A neurologist, graduated from the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (FMUSP) in 1971, he was resident and preceptor of residents of the Hospital das Clínicas of FMUSP from 1972 to 1976 and has his academic life closely linked to this institution, in which he continued to study the Master's degree, Doctorate and obtained the title of Livre-Docente in 1993. His research focuses on the clinical epidemiology of dementias, with studies on diagnostic methods based on neuropsychological instruments, questionnaires and neuroimaging methods and also on population epidemiological investigations. He also works in research on diseases caused by prions, in association with the Ludwig Research Institute. In 2003, he created the Reference Center on Cognitive Disorders at the Hospital das Clínicas of FMUSP, where he conducts research and training activities for clinicians and researchers. With the creation of the Brainstem Bank of the Laboratory of Cerebral Aging of FMUSP, it began to integrate a multidisciplinary group of researches in the neuropathology of dementias. In addition to his research activities, he has been dedicated to the teaching of Neurology and Neuropsychology with the publication of textbooks for undergraduate courses, organization of continuing education courses, writing of book chapters, and participation in classes and conferences in undergraduate and postgraduate courses -graduation, symposiums and national and international congresses. He is a professor of Neurology and coordinator of the Postgraduate Course in Neurology at the University of São Paulo. He is a member of the editorial board of national and international journals and is the editor-in-chief of Dementia & Neuropsychology.
Ricardo Nitrini 
Médico neurologista, formado pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) em 1971, foi residente e preceptor de residentes do Hospital das Clínicas da FMUSP de 1972 a 1976 e tem sua vida acadêmica estreitamente ligada a esta instituição, na qual seguiu cursando o Mestrado, Doutorado e obteve o título de Livre-Docente em 1993. Suas pesquisas concentram-se sobre a epidemiologia clínica das demências, com estudos sobre métodos diagnósticos baseados em instrumentos neuropsicológicos, questionários e métodos de neuroimagem e também em investigações epidemiológicas populacionais. Atua também em pesquisas sobre as doenças causadas por príons, em associação com o Instituto Ludwig de Pesquisas. Em 2003, criou o Centro de Referência em Distúrbios Cognitivos do Hospital das Clínicas da FMUSP na qual realiza pesquisas e atividades de formação especializada de clínicos e pesquisadores. Com a constituição do Banco de Encéfalos do Laboratório de Envelhecimento Cerebral da FMUSP, passou a integrar grupo também multidisciplinar de pesquisas em neuropatologia de demências. Além das atividades de pesquisa tem se dedicado ao ensino de Neurologia e Neuropsicologia com a editoração de livros didáticos para cursos de graduação, organização de cursos de educação continuada, redação de capítulos de livros, e participação em aulas e conferências em cursos de graduação, pós-graduação, simpósios e congressos nacionais e internacionais. É professor titular de Neurologia e coordenador do Curso de Pós-Graduação em Neurologia da Universidade de São Paulo. Faz parte do corpo editorial de periódicos nacionais e internacionais e é o editor-chefe de Dementia & Neuropsychologia. 


Rodrigo Bressan

Psychiatrist with a master's degree in epidemiology of schizophrenia at the Federal University of São Paulo-UNIFESP. PhD in psychopharmacology and molecular imaging at King's College, London. He leads a clinical research group focused on the prevention of schizophrenia and bipolar disorder (PRISMA) and a state-of-the-art Integrative Neuroscience (LiNC) laboratory focused on translational neuroscience, including structural and molecular neuroimaging, genetics, neuropsychology, biomarkers in animal models and humans. Joint research and clinical structures have produced not only several high-impact scientific papers and patents, but also literature for educators and public actions, awareness-raising and anti-stigma, and implementation of policies to help people with mental disorders. Conducts the Cuca Legal project focused on socio-emotional and mental health education in schools.


Rodrigo Bressan 
Psiquiatra com mestrado em epidemiologia da esquizofrenia na Universidade Federal de São Paulo-UNIFESP. Doutorado em psicofarmacologia e imagem molecular no King's College de Londres. Lidera um grupo de pesquisa clínica focado na prevenção da esquizofrenia e do transtorno bipolar (PRISMA) e um laboratório de última geração de Neurociências Integrativas (LiNC) focado em neurociência translacional, incluindo neuroimagem estrutural e molecular, genética, neuropsicologia, biomarcadores em modelos animais e humanos. As estruturas clínicas e de pesquisa em conjunto produziram não só vários artigos e patentes científicas de alto impacto, mas também literatura para educadores e ações públicas, conscientizativas e anti-estigma e implementação de políticas para ajudar pessoas com transtornos mentais. Conduz o projeto Cuca Legal focado na educação sócio-emocional e de saúde mental nas escolas. 


Teng Chei Tung

He holds a medical degree from the University of São Paulo (1989) and a PhD in Psychiatry from the University of São Paulo (2000). He is the coordinator of the IPQ-HC-FMUSP Inter-Consultation and Emergency Services (since 2003) and a collaborating professor in the Department of Psychiatry at the Medical School of the University of São Paulo. It works mainly in the following subjects: depression, bipolar disorder, interconsult and psychiatric emergencies. 


Teng Chei Tung 
Possui graduação em Medicina pela Universidade de São Paulo (1989) e doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São Paulo (2000). É coordenador dos Serviços de Interconsultas e Pronto Socorro do IPQ-HC-FMUSP (desde 2003) e professor colaborador do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Atua principalmente nos seguintes temas: depressão, transtorno bipolar, interconsultas e emergências psiquiátricas. 

Valentim Gentil

Doctor by the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (1970). PhD, Ph.D. (Institute of Psychiatry), University of London (1976), Professor of Psychiatry (1987) and Professor of Psychiatry at FMUSP (1994) ). He was a professor at the Department of Pharmacology of the Institute of Biomedical Sciences of USP (1971-1986) and presided over the Board of Directors of the Institute of Psychiatry of the Hospital das Clínicas of FMUSP (1994-2006), of which he is a permanent member. He was Head of the Department of Psychiatry at FMUSP (1992-1996 and 2008-2010) and Visiting Professor at the Institute of Psychiatry, Kings College (London). His areas of current professional interest include the mechanisms of regulating normal mood, the importance of distress as an emotional response, treatment of anxious and mood disorders, and enhancement of public mental health services and policies.





Valentim Gentil 
Médico pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (1970), Ph.D. (Doutorado) pelo Institute of Psychiatry, Universidade de Londres (1976), Livre-Docente em Psiquiatria (1987) e Professor Titular de Psiquiatria pela FMUSP (1994). Foi docente do Departamento de Farmacologia do Instituto de Ciências Biomédicas da USP (1971-1986) e presidiu o Conselho Diretor do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP (1994-2006), do qual é membro permanente. Foi Chefe do Departamento de Psiquiatria da FMUSP (1992-1996 e 2008- 2010) e Visiting Professor do Institute of Psychiatry, Kings College (Londres). Suas áreas de interesse profissional atual incluem os mecanismos de regulação do humor normal, a importância da angústia como resposta emocional, o tratamento dos transtornos ansiosos e do humor e o aprimoramento dos serviços e políticas de saúde mental pública. 


Vinícius Dornelles

Graduated in Psychology from Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (2005), Graduated in Dialectical Behavior Therapy: Intensive Training (Behavioral Tech / USA and The Linehan Institute / USA), Training in Behavioral Dialectical Therapy. DBT (National University of Lujan / ARG), Evidence-Based Therapies for Borderline Personality Disorder (Foro / ARG Foundation), Specialization in Cognitive-Behavioral Therapies (WP) and Masters in Human Cognition from the Pontifical Catholic University of Rio Grande of the South (2009). Coordinator of the Group of Studies in Personality (GEP) and general director - Link. She has experience in Psychology, with emphasis on Behavior Analysis and Development, working mainly on the following topics: dialectical behavioral therapy, borderline personality disorder, emotional dysregulation and skills training.

Vinícius Dornelles 

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005), Formado no Dialectical Behavior Therapy: Intensive Training (Behavioral Tech/EUA e The Linehan Institute/EUA), Formacion en Terapia Dialectico Comportamental. DBT (Universidad Nacional de Lujan/ARG), Formação em Terapias Baseadas em Evidências para o Transtorno da Personalidades Borderline (Fundación Foro/ARG), Especialização em Terapias Cognitivo-Comportamentais (WP) e mestrado em Cognição Humana pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009). Coordenador do Grupo de Estudos em Personalidade (GEP) e diretor geral - Vincular. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Análise do Comportamento e Desenvolvimento, atuando principalmente nos seguintes temas: terapia comportamental dialética, transtorno da personalidade borderline, desregulação emocional e treino de habilidades. 

Kátia Stübing

Master in Health Sciences, USP Medical School, Psychiatry area, with research in Mindfulness Meditation for patients hospitalized with Eating Disorder. Specialization in Psychology by ALUBRAT / CESBLU in 2008. Senior Member of the Program of Health, Spirituality and Religiosity (ProSER) at the Institute of Psychiatry (IPq) of the Brazilian Institute of Psychiatry (IPQ). Hospital das Clínicas of the University of São Paulo since 2009, having acted as coordinator from 2012 to 2015. Coordinates a training course in mindfulness by the School of Excellence of IPUS of FMUSP. Meditation practitioner since 1989 and teacher since 2002.


Kátia Stübing 
Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da USP, área da Psiquiatria, com pesquisa em Meditação Mindfulness para pacientes internados com Transtorno Alimentar. Grau internacional de Doutora em Acupuntura pela World Federation of Chinese Medicine Societies (WFCMS) em 2005. Especialização em Psicologia pela ALUBRAT / CESBLU em 2008. Integrante Senior do Programa de Saúde, Espiritualidade e Religiosidade (ProSER) no Instituto de Psiquiatria (IPq) do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo desde 2009, tendo atuado como coordenadora de 2012 a 2015. Coordena curso de capacitação em mindfulness pela Escola de Excelência do IPq da FMUSP. Praticante de meditação desde 1989 e professora desde 2002. 

Erica Duran

He holds a degree in Physiotherapy from the University of Grande ABC and a Bachelor's Degree in Psychology from the Bahia College for the Development of Sciences. Specialist in Exercise Physiology at the Federal University of São Paulo and in Cognitive-Behavioral Psychotherapy at Faculdades Integradas de Taquara and by the Anxiety Program of the Institute of Psychiatry at the Clinics Hospital , Faculty of Medicine, University of São Paulo. She is a lecturer in the Specialization and Improvement Course in the area of ​​Cognitive Behavioral Therapy in Mental Health at IPqHCFMUSP. Has experience in the area of ​​Psychology in Cognitive-Behavioral Therapy and Cognitive Procedural Therapy.

Erica Duran 
Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade do Grande ABC e Bacharelado e Licenciatura em Psicologia pela Faculdade Bahiana para o Desenvolvimento das Ciências. Especialista em Fisiologia do Exercício pela Universidade Federal de São Paulo e em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental pela Faculdades Integradas de Taquara e pelo Programa Ansiedade do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Atua como Docente no Curso de Especialização e Aprimoramento na área de Terapia Comportamental Cognitiva em Saúde Mental, no IPqHCFMUSP. Tem experiência na área de Psicologia em Terapia Cognitivo-Comportamental e Terapia Cognitiva Processual. 

Saulo Vito Ciasca

He holds a medical degree from the University of São Paulo (2006) and a Medical Residency in Psychiatry from the Institute of Psychiatry at HC-FMUSP (2009) and a Specialist Degree from the Brazilian Association of Psychiatry. He worked as a preceptor of the Medical Residency in Psychiatry at the IPQ-HCFMUSP from 2010 to 2012. Professor at the Faculty of Medicine of the University of Nove de Julho (UNINOVE). Currently, he works as a psychiatrist at AMTIGOS (Ambulatory of Gender Identity Disorder and Sexual Orientation) at the IPQ-HCFMUSP (Institute of Psychiatry at the University of São Paulo Medical School), as a psychiatrist and psychodramatist at a private practice, professor at UNINOVE and is a medical doctor of the Hospital Israelita Albert Einstein.



Saulo Vito Ciasca 
Possui graduação em Medicina pela Universidade de São Paulo (2006) e Residência Médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria do HC-FMUSP (2009) e Título de Especialista pela Associação Brasileira de Psiquiatria. Trabalhou como preceptor da Residência Médica em Psiquiatria no IPQ-HCFMUSP de 2010 a 2012. Professor da Faculdade de Medicina da Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Atualmente atua como médico psiquiatra do AMTIGOS (Ambulatório de Transtorno de Identidade de Gênero e Orientação Sexual) do IPQ-HCFMUSP (Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo), como psiquiatra e psicodramatista em consultório particular, professor na UNINOVE e é médico titular do corpo clínico do Hospital Israelita Albert Einstein. 

Daniel Augusto Mori Gagiotti

Doctor graduated by the Faculty of Medicine of the University of São Paulo, where he also did his residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry of FMUSP; Doctor Preceptor of the Medical Residence in Psychiatry of IPqHCFMUSP (2013-2015); Psychiatrist collaborator of the Transdisciplinary Outpatient Clinic of Gender Identity and Sexual Orientation of the Center for Psychiatry and Forensic Psychology of IPqHCFMUSP (AMTIGOS-NUFOR-IPqHCFMUSP); Psychiatrist at CAPS AD II Vila Madalena PROSAM (2013-2017). Psychiatrist of the Intensive Care Mental Health Pole of the Northern Zone of São Paulo. He works in private practice.

Daniel Augusto Mori Gagiotti 
Médico graduado pela Faculdade de Medicina de Universidade de São Paulo, onde também fez sua residência em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria da FMUSP; Médico Preceptor da Residência Médica em Psiquiatria do IPqHCFMUSP (2013-2015); Psiquiatra colaborador do Ambulatório Transdisciplinar de Identidade de Gênero e Orientação Sexual do Núcleo de Psiquiatria e Psicologia Forense do IPqHCFMUSP (AMTIGOS-NUFOR-IPqHCFMUSP); Psiquiatra do CAPS AD II Vila Madalena PROSAM (2013-2017). Psiquiatra do Pólo de Atenção Intensiva em Saúde Mental da Zona Norte de São Paulo. Atua em consultório particular. 

Marina von Zuben

He holds a degree in Psychology from the Pontifical Catholic University of Campinas (2002), Specialist in Neuropsychology by the Neurological Institute of São Paulo - Prof. Dr. Raul Marino Jr. Master in Neurosciences and Behavior by the Department of Experimental Psychology of the Institute of Psychology of the University of São Paulo . PhD student in Psychiatry with emphasis in Neuroscience and Psychogeriatrics, Institute and Department of Psychiatry, Hospital das Clínicas, Faculty of Medicine, University of São Paulo. Professor of the Neuroscience and Applied Psychology Course of Mackenzie Presbyterian College. Professor and Supervisor of the Specialization Course in Neuropsychology, Hospital das Clínicas, Faculty of Medicine, University of São Paulo.

Marina von Zuben 
Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2002), Especialista em Neuropsicologia pelo Instituto Neurológico de São Paulo - Profº Dr. Raul Marino Jr. Mestre em Neurociências e Comportamento pelo Departamento de Psicologia Experimental do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Doutoranda em Psiquiatria com ênfase em Neurociência e Psicogeriatria pelo Institutoe Departamento de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Docente do Curso de Neurociência e Psicologia Aplicada da Faculdade Presbiteriana Mackenzie. Docente e Supervisora do Curso de Especialização em Neuropsicologia do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. 

Vânia Assaly 
Especialização em endocrinologia e metabologia pela FMUSP ,título especialista em nutrologia pela AMB .Atua na área de Medicina Funcional e Personalizada buscando com as ferramentas da genômica nutricional para a prevenção e tratamento adicional de doenças crônicas e degenerativas .
A nutrição e mudanças do estilo de vida são um aspecto fundamental em sua prática clínica,buscando reduzir a incidência de doenças crônicas. 
FORMAÇÃO ACADEMICA
1981/1986 – Graduação - UNESP – Universidade Estadual Paulista “Julio Mesquita Filho - Botucatu/SP
1988/1989 – Aperfeiçoamento em Endocrinologia e Metabologia – USP – Univ.São Paulo
1989/1990 – Especialização em Endocrinologia e Metabologia – USP – Univ. São Paulo
1997 – Especialização em Nutrologia – ABM – Associação Brasileira de Nutrologia 



Vânia Assaly

Specialization in endocrinology and metabolism by FMUSP, specialist title in nutrology by the AMB .Atua in the area of ​​Functional and Personalized Medicine seeking with the tools of nutritional genomics for the prevention and further treatment of chronic and degenerative diseases.
Nutrition and lifestyle changes are a key aspect of their clinical practice, seeking to reduce the incidence of chronic diseases.ACADEMIC FORMATION
1981/1986 - Graduation - UNESP - Paulista State University "Julio Mesquita Filho - Botucatu / SP
1988/1989 - Improvement in Endocrinology and Metabolism - USP - Univ.São Paulo
1989/1990 - Specialization in Endocrinology and Metabology - USP - Univ. Sao Paulo
1997 - Specialization in Nutrology - ABM - Brazilian Association of Nutrology


==//==








  







==//==

Já está inscrito? 

Ignorar navegação 

    •      
    • 
        ◦ APRESENTAÇÃO
        ◦ PROGRAMAÇÃO
        ◦ PALESTRANTES
        ◦ TRABALHOS
        ◦ VALORES
        ◦ CONTATO
        ◦ MAIS INFORMAÇÕES 


PAPERS/STUDIES
Disclose what you are doing in your research, submit your work at the congress.

The participation of the accepted works will be by presentation of poster, in digital format.



Submit your work until 02/19/2018, but you can make your application and make the payment after the publication of the accepted abstracts.
    • If your poster is accepted the presence of the main author at the event is mandatory to receive certification.
    • Summaries should be sent exclusively by the official website of the Congress.
    • 02 entries will be accepted.
    • Only one (01) certificate will be issued per work submitted. The job certificates will be issued by the online system according to the registered order of authors.
    • The person responsible for submitting the work, after obtaining the approval, must sign up for the event and confirm payment of the registration until 03/25/2018.
    • The final decision of the evaluation committee is considered supreme, and will not be reviewed.
The discounted values ​​will respect the dates of the table 'Fees of inscription' available in the site of the event, regardless of the date of approval of the works. To guarantee the discount payment, you must follow the dates described in this table.
Instructions for Preparation of Abstracts:
1. The abstract text should not exceed 2,500 characters with spaces;
2. The abstract should be objective and concise, with essential information in its different sessions.
Suggested Sessions: introduction, objectives, method, results and conclusion;

Check the works approved and the number assigned to each of them for evaluation. 



Divulgue o que você está fazendo na sua pesquisa, submeta seu trabalho no congresso. 
A participação dos trabalhos aceitos será por apresentação de pôster, em formato digital. Os dois primeiros colocados ganharão uma joia da Joalheria Montecristo de presente.



Submeta o seu trabalho o até o dia 19/02/2018, mas você pode fazer sua inscrição e efetuar o pagamento após a divulgação dos resumos aceitos.
    • Se o seu pôster for aceito a presença do autor principal ao evento é obrigatória para recebimento de certificação.
    • Os resumos deverão ser enviados exclusivamente pelo site oficial do Congresso.
    • Serão aceitos 02 trabalhos por inscrição.
    • Será emitido apenas 01 (um) certificado por trabalho apresentado. Os certificados de trabalhos serão emitidos pelo sistema online segundo a ordem cadastrada de autores.
    • O responsável pelo envio do trabalho, após obter a aprovação, deverá efetivar a inscrição no evento e confirmar o pagamento de sua inscrição até 25/03/2018.
    • A decisão final da comissão avaliadora é considerada suprema, e não será revista.
Os valores com desconto respeitarão as datas da tabela ‘Taxas de inscrição’ disponível no site do evento, independente da data de aprovação dos trabalhos. Para garantir o pagamento com desconto é preciso respeitar as datas descritas nessa tabela.
Instruções para Preparação de Resumos:
1. O texto do resumo não deve exceder 2.500 caracteres com espaços;
2. O resumo deve ser objetivo e conciso, com informações essenciais em suas diferentes sessões. 
Sessões Sugeridas: introdução, objetivos, método, resultados e conclusão; 

Confira os trabalhos aprovados e o número atribuído a cada um deles para avaliação. 
A Atuaçao do Nutricionista na Prevençao do Transtorno Alimentar
Silvestre, Salamandra
100
A compaixão na clínica psiquiátrica: relato de pacientes dos grupos de terapia para o tratamento do Transtorno de Estresse Pós-Traumático.
Matsumoto, Lina
101
A eficácia de um programa de treino da atenção em crianças e adolescentes com transtornos psiquiátricos.
Lima Cerqueira Ferreira Sertori, Priscila
102
A EXPERIÊNCIA DA FOTOGRAFIA NA RECONSTRUÇÃO DA AUTOIMAGEM: uma visão no contexto fenomenológico-existencial em Psicologia
Xavier, Vinícius
103
A Família no Processo de Desinstitucionalização da Pessoa Acometida por Transtorno Mental
Anunciação da Silva, Maria Stela
104
A IMPORTÂNCIA DO TRATAMENTO DA SÍNDROME DA APNEIA OBSTRUTIVA DO SONO (SAOS) NO MANEJO DAS DEMÊNCIAS: RELATO DE DOIS CASOS.
Toscanini, Andrea Cecilia
105
A importância do tratamento dos distúrbios respiratórios do sono nos Transtornos de Humor
Borges, Daniel
106
A Influência da visão Psicanalítica sob a Mulher com Transtorno Alimentar e a Subjetivação do Corpo Feminino
Scatena, Liliana
107
Alterações de comportamento social pós-puberais em machos e fêmeas provenientes de um modelo de hipotiroidismo materno subclínico
Silva, Juciara
108
Alterações Na Perfusão Cerebral Induzidas Por Estimulação Transcraniana do Córtex Pré-Frontal: Um Estudo Randomizado, Placebo-Controlado Utilizando 99mTc SPECT.
Boralli Razza, Lais
109
A microbiota intestinal e sua ação em crianças autistas: uma revisão sistemática
RIBEIRO, LARISSA
110
Análise das Modalidades de Tratamentos Prestados a Adolescentes Portadores de Transtorno de Personalidade Borderline
Martinho Jr, Eduardo
111
Análise do perfil epidemiológico dos pacientes acompanhados no Ambulatório de Dependência Química de Carazinho-RS
Coelho Branas, Ruben Walter
112
ANOREXIA E COMPLICAÇÕES CLÍNICAS MAIS FREQUENTES: RELATO DE CASO
Bittencourt Hassegawa, Adriana
113
A percepção materna da vitimização por bullying em adolescentes
Vieira, Marlene
114
Apresentação CAPS-5 traduzido para o português – Escala de Avaliação Diagnóstica do Transtorno de Estresse Pós-Traumático (TEPT) pelo DSM-5
Matsumoto, Lina
115
A Psicoterapia parental breve no Hospital Dia Infantil
PANTANO, TELMA
116
As fases do desenvolvimento em Winnicott e o cuidado ambiental
Gomes Marques, Thiago
117
Associação entre depressão materna e transtornos depressivo e de ansiedade aos seis e onze anos: Coorte de Pelotas de 2004
Asciutti, Antonio
118
A systematic review and meta-analysis of placebo response in repetitive transcranial magnetic stimulation depression trials
Boralli Razza, Lais
119
AVALIAÇÃO DA COMPETÊNCIA CULTURAL NA ATENÇÃO A PACIENTES DE GRUPOS MINORITÁRIOS EM MÉDICOS PSIQUIATRAS
Bustamante, Lineth
120
Avaliação de estilos parentais e sobrecarga emocional em pais de crianças e adolescentes em condição de internação na enfermaria Infanto Juvenil do IPq – HC - FMUSP
Santos, Érica
121
Avaliação de sintomas em universitários antes e após a participação em uma intervenção psicológica breve
Moreira Silva, Renata Danielle
122
Avaliação do Coping Religioso Espiritual e dos Conflitos Espirituais no Sistema Único de Saúde em Curitiba
Nadalin Júnior, Odenir
123
Avaliação longitudinal de sintomas de ansiedade e depressão nos pacientes pediátricos e seus pais nos primeiros meses de tratamento quimioterápico
Marçal Brito da Cunha, Carolina
124
Avaliação neuropsicológica: auxiliando na identificação de déficits cognitivos no início da alfabetização
Nascimento, Vera Lucia
125
A VIVÊNCIA DA ESPIRITUALIDADE E RELIGIOSIDADE EM PESSOAS ESQUIZOFRÊNICAS: uma reflexão fenomenológico-existencial
Guimarães Neves, Natália
126
Capacidade de planejamento em crianças e adolescentes com transtorno de ansiedade: efeitos no desempenho.
Rodrigues, Camila Luisi
127
Co-existência de déficits de coordenação motora em crianças e adolescentes com transtornos psiquiátricos em regime de semi-internação
Dreyer, Margareth
128
Comorbidade No Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade e Disturbio do processamento auditivo central- relato de caso
kitanishi, norton
129
Conflitos e conquistas da interdisciplinaridade em um Projeto de Extensão na Enfermaria Psiquiátrica do Hospital de Clínicas da Universidade Federal de Uberlândia (HCU-UFU)
Silva de Brito, Sara
130
Consumo de psicofármacos por familiares cuidadores de pessoas com Transtorno Bipolar e fatores associados
de Paula, Danubia Cristina
131
CONTINUIDADE DOS TRANSTORNOS PSIQUIÁTRICOS AOS 6 E 11 ANOS: COORTE DE PELOTAS DE 2004
la maison, carolina
132
Contribuição da avaliação neuropsicológica para investigação diagnóstica em processo administrativo disciplinar: estudo de caso
Penha Cardoso, Carla Lúcia
133
Contribuição do gênero, apego e estilo de amor nos tipos de ciúme
Stravogiannis, Andrea
134
Trajetórias de depressão materna em jovens mães vivendo em condições adversas e sua associação com estresse parental, problemas comportamentais infantis e violência psicológica.
Fatori, Daniel
135
Depressão em Neuro-Oncologia
martins, maria fernanda
136
DEPRESSÃO PÓS-PARTO: A IMPORTÂNCIA DO DIAGNÓSTICO PRECOCE
OLIVEIRA MENEZES, LANNA CAROLINE
137
Desenvolvimento de Software de Gestão do Rastreamento do Abuso e Dependência do Álcool a partir de Modelo Preditivo Baseado em Machine Learning
Atílio Pereira de Souza, José Eduardo
138
Diagnóstico da Disforia de Gênero na Adolescência: Uma Revisão da Literatura
Fiod da Grela, Giovana
139
EFEITOS DO CONSUMO DE DROGAS RECREATIVAS POR PACIENTES PSIQUIÁTRICOS
de Sousa Vieira, Fernanda
140
Effectiveness of Cognitive Behavioral Couple Therapy on handling of marital satisfaction, depressive symptoms, and anxiety
Durães, Ricardo
141
Envelhecimento, desenvolvimento humano e psicologia: uma revisão integrativa
Borges de Oliveira, João Manoel
142
Epidemiologia dos transtornos de ansiedade no Brasil: uma revisão de literatura
Iglesias Mangolini, Vitor
143
Episódios de acensão de fogo no Transtorno Afetivo Bipolar Tipo I
coelho, hadassa
144
Espectroscopia de Ressonância Magnética de hipotálamo de adolescentes obesos: Um estudo caso controle
Gazotto Neves, Thaysa Mara
145
Esquizofrenia refratária em comorbidade com diabetes descompensada: um relato de caso.
Ruwer, Priscila
146
Estudo de caso – Alterações emocionais durante processo psicoterapêutico
Canzonieri, Ana Maria
147
Estudo de caso: Síndrome de Floating Harbor e/ou Síndrome Pellitier-Leisti
schubert, rene
148
ESTUDO DE DEMANDA EM SAÚDE MENTAL EM UMA UNIDADE DE ATENÇÃO BASICA NUMA COMUNIDADE DE BAIXA RENDA NA CIDADE DO RIO DE JANEIRO
Romano, Mario
149
Estudo de microcefalia em adultos: definição de um padrão brasileiro e sua relação com Depressão Maior
Mantovani, Ricardo
150
Estudo Preliminar de Terapia de Exposição in vivo, imaginária e com Realidade Virtual para uso de crack cocaína
Noia Mattos Montan, Rodrigo
151
Estudo Randomizado Controlado para verificar a eficácia de um novo método de Terapia Ocupacional para melhora das funções executivas e seu impacto sobre a funcionalidade e atividades de vida diária em pacientes com esquizofrenia refratária
Vizzotto, Adriana
152
Etiologia do Transtorno Conversivo
vieira, wilson
153
Experiência de coping religioso positivo em uma enfermaria de saúde mental de um hospital geral
Sandy, Napoleon
154
Experiência e cuidados ambientais no processo de desenvolvimento a partir de D. W. Winnicott
Gomes Marques, Thiago
155
Falar alivia dores emocionais
Ferreira, Luciana
156
Fatores associados a Transtornos Mentais Comuns em familiares cuidadores de pessoas com Transtorno Bipolar
de Paula, Danubia Cristina
157
Funções Executivas e Funcionalidade no Envelhecimento.
Corrêa, Claudia Oliveira Corrêa
158
Gênero discutido na formação de professores
Ferreira, Luciana
159
GRUPO DE ESTIMULAÇÃO COGNITIVA COMO RECURSO PARA O DESEMPENHO OCUPACIONAL DE USUÁRIOS COM TRANSTORNOS MENTAIS
Reinhardt, Leticia
160
Identidade de gênero e Diversidade sexual
Fraga, Karina
161
Impacto das trajetórias de depressão materna sobre o relacionamento com pares dos filhos aos 6 e 11 anos: coorte de nascimentos de pelotas de 2004
Maruyama, Jessica M
162
IMPLICAÇÕES DAS MIGRAÇÕES NA SAÚDE MENTAL DOS REFUGIADOS E O VÍNCULO COM O TRANSTORNO DE ESTRESSE PÓS-TRAUMÁTICO (TEPT).
de Oliveira, João Ygor
163
Incidência e severidade de sintomas de transtornos mentais em graduandos da área da saúde: estudo a partir da análise de protocolos de triagem de um serviço de psicologia
Moreira Silva, Renata Danielle
164
Influências da Psicopatologia sobre as letras do Tango: As psicoses nas letras de Horacio Ferrer
Lotufo Neto, Francisco
165
Influências da Psicopatologia sobre as letras do Tango: As psicoses nas letras de Horacio Ferrer.
Bessa Marques Filho, Altino
166
Internação compulsória de paciente com quadro de dependência de múltiplas substâncias e esquizofrenia refratária - um caso de patologia dual?
Pozzolo Pedro, Maria Olivia
167
Linguagem Pragmática e Esquizofrenia: A Interpretação de Metáforas
Furquim Daud, Pamella
168
Manutenção do Efeito Antidepressivo da Cetamina com Infusões Repetidas: Estudo Piloto sem Grupo Controle
Barenboim, Ivan
169
Memory processes and fear conditioning: preliminary results
RAMOS, PAULA
170
Neuropsicologia do Evento
Martins de Castro Mariani, Mirella
171
Oficinas Terapêuticas na Enfermaria Psiquiátrica do Hospital de Clínicas de Uberlândia (HC-UFU): da necessidade à aplicação
Silva de Brito, Sara
172
OFICINAS TERAPÊUTICAS PARA TDAH
Calvi, Ligia
173
O impacto da atividade física aeróbica sobre aspectos da impulsividade e afetividade negativa em jogadores patológicos
PENNA, ANA
174
O que o relato dos pacientes pode nos dizer sobre o uso de Benzodiazepínicos em Atenção Primária à Saúde
pereira, denise
175
O tédio como expressão da subjetividade contemporânea
Cruz, Manuela
176
O Tema Suicídio na Música Popular Brasileira
Marques Kohl, Erico
177
Particularidades do uso de substâncias psicoativas por idosos
Schreiner, Ana Clara
178
PERCEPÇÃO DOS PACIENTES E FAMILIARES SOBRE A MELHORA E EVOLUÇÃO SINTOMÁTICA NO TRATAMENTO POR ELETROCONVULSOTERAPIA
Sales Medeiros, Rafaela
179
Perfil de pacientes internados por tentativa de suicídio na enfermaria psiquiátrica do Hospital das Clínicas Doutor Radamés Nardini
PAMPLONA, REINALDO
180
• PLANTÃO PSICOLÓGICO COMO MODALIDADE DE ACESSO AO ACOLHIMENTO DIANTE DA IDEAÇÃO SUICIDA EM UNIVERSITÁRIOS: RELATO DE EXPERIÊNCIA
de Sousa Vieira, Fernanda
181
Prevalência da depressão pós parto e sua correlação com o tipo de parto.
Solim, Felipe
182
Prevalência dos Sintomas do Choro do Recém-Nascido e a Esquizofrenia
Salomão, Francisca Lúcia da Silva
183
Prevalência do uso de substâncias psicoativas lícitas por alunos de um Curso de Medicina da cidade de São Paulo
Alvares, Ana Beatriz
184
Programa de estimulação cognitiva da memória em crianças e adolescentes com transtornos mentais e comportamentos disruptivos em condição de internação parcial: Estudo piloto.
Carvalho, Martha Kortas Hajjar Veiga de
185
Projeto terapêutico do Ambulatório de Dependência Química de Carazinho-RS
Coelho Branas, Ruben Walter
186
Promoção de qualidade de vida em idosos: intervenção psicossocial
Borges de Oliveira, João Manoel
187
PROPOSTA DE OTIMIZAÇÃO DO PROCESSO DE RENOVAÇÃO DE RECEITAS DE PSICOTRÓPICOS NA USF VIVER BEM I
Valente Lacerda de Figueiredo Brito, Raquel Beatriz
188
Psicodrama no tratamento do Amor Patológico
Stravogiannis, Andrea
189
Psicodrama Público: A Técnica de Interpolação de Resistência para o aumento da espontaneidade e criatividade.
SANCHES, CINTIA C
190
Psiquiatria: transtorno de estresse pós-traumático
Salim, Sebastião
191
Rastreio cognitivo para idosos em atenção primária
Yokomizo, Juliana Emy
192
Reabilitação Neuropsicológica: Estudo de caso de paciente com EM e alteração comportamental e cognitiva
Ossamu Bando, Mauricio
193
Rede de Apoio Social e Afetiva de adolescentes vítimas de maus tratos
Machado, Eliane
194
Reflexões sobre o Sujeito e a Virtualidade: O uso Excessivo associado à Comorbidades Psíquicas na Adolescência.
Santos da Silva, Marcela
195
RELATO DE CASO- DEPRESSÃO REFRATÁRIA E MEDULA ANCORADA.
rodrigues, mariane
196
RELATO DE CASO - VARIANTE DE DANDY WALKER
COSTA, NATALIA
197
Rodas de Conversa na promoção de saúde mental das pessoas idosas.
Barone, Irene
198
SAÚDE MENTAL E BARREIRAS DE CUIDADO EM MIGRANTES BOLIVIANOS EM SÃO PAULO
Bustamante, Lineth
199
Síndrome do pânico em pós-operatório de cirurgia bariátrica com a técnica de bypass gástrico em Y-de-Roux.
Franklin Moreira, André
200
Síndrome neuroléptica maligna associada ao uso de paliperidona de depósito: um relato de caso
Pozzolo Pedro, Maria Olivia
201
SINTOMAS NEUROPSIQUIÁTRICOS EM IDOSOS NA PERDA COGNITIVA: DA COGNIÇÃO NORMAL AO DÉFICIT COGNITIVO LEVE E DEMÊNCIA
Schwarzer, Monise
202
Software de Gestão da Triagem e do apoio ao Diagnóstico dos Transtornos Mentais na Atenção Primária à Saúde
Atílio Pereira de Souza, José Eduardo
203
TERAPIA DA PERCEPÇÃO CORPORAL: O ENFOQUE FISIOTERAPEUTICO PARA O TRATAMENTO DA DISTORÇÃO DA IMAGEM CORPORAL NOS TRANSTORNOS ALIMENTARES
Thurm, Bianca
204
Teste projetivo em obesos: uma revisão integrativa
Scatena, Liliana
205
The process of facial emotion recognition in maltreated children: literature review
Assed, Mariana
206
TOMADA DE DECISÃO EM IDOSOS COM DEPRESSÃO MAIOR: CORRELAÇÃO ENTRE O QUESTIONÁRIO MELBOURNE E O IOWA GAMBLING TASK.
Siqueira, Alaise
207
TOMADA DE DECISÃO E TRANSTORNO DEPRESSIVO MAIOR: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA
Siqueira, Alaise
208
Traços de personalidade e características de ansiedade e depressão em pacientes com esclerose múltipla
Canzonieri, Ana Maria
209
Transtorno por uso de cocaína e Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: há sobreposição em disfunções neuropsicológicas?
Souza, Isabela
210
Tratamento da agressividade e agitação psicomotora em pacientes com autismo
Fidelis Campos Braga, Sophia
211
UMA INVESTIGAÇÃO EMPÍRICA DO MODELO DE TRÊS PROCESSOS PARA DESENVOLVIMENTO DO TRANSTORNO DO JOGO
Lopes, Bruna Mayara
212
Uso da actigrafia em caso de deficiência intelectual comórbida com Síndrome de Kleine-Levin
BONADIO, CAIO
213
VULNERABILIDADE MENTAL NA AMBIÊNCIA DO HOMICÍDIO
de Oliveira, João Ygor
214

  

Em caso de dúvidas, contate-nos: trabalhos@clinicapsiquiátrica.org.br

Já está inscrito? 

Software de inscrições online para eventos da Cvent | Copyright © 2000-2017 Cvent, Inc. Todos os direitos reservados.
    • Software de gerenciamento de eventos |
    • Software de pesquisa |
    • Locais de eventos |
    • Política de Privacidade
Contrato de Licença de Usuário Final
Superior 
Acknowledgement



To the Coordination, friends and colleagues. of AMBAN – Anxiety Program at IPQ-HCFMUSP
Sao Paulo, SP, Brazil, 05403-903
I would also like to take this opportunity to express our gratitude for the Didatic Meetings of great benefit to us wishing  for all of us (Coordination , friends, friends and colleagues) .
To Professors Michaele Saban (also President of ACBS-Brazil) and Karen Vogel of the Course of Updating in 2018 Acceptance and Commitment Therapy.


Sincerely,


Dr. Gilberto Martins Borges Filho. '.
Didactic Meetings Participant
Member of ACBS Brazil 
English Translator




==//==
Agradecimentos

À coordenação do AMBAN (Programa de ansiedade no IPQ-HCFMUSP ) Sao Paulo, SP, Brazil, 05403-903
Gostaria também de aproveitar esta oportunidade para expressar nossa gratidão pelas Reuniões Didatic  de grande proveito para nós todosl.
Às Professoras Michaele Saban (também Presidente da ACBS -Brasil)  e Karen Vogel do Curso de Atualização em Terapia da Aceitaçao e Compromisso 2018.

Gilberto Martins Borges Filho.’.
Participante das Reuniões Didáticas 
Membro da ACBS Brazil
Tradutor para língua inglesa 




THE END





V
Psychiatric Clinic Congress



V CONGRESSO DE
CLÍNICA PSIQUIATRICA











  •      


  • PRESENTATION

  • PROGRAMMING

  • LECTURERS

  • PAPERS/STUDIES

  • VALUES

  • CONTACT

  • MORE INFORMATION


























LINK
OF PAST CONGRESS: https://youtu.be/41fuSnDBcoI




THE
PSYCHIATRIC CLINICAL CONGRESS
5th
edition

A TRANSDIAGNOSTIC VISION





supports
the promotion of skills, abilities and attitudes for the integral
care of the patients presented technological innovations in the
field of Psychiatry and their inclusion in a of attention network






O
CONGRESSO
CLÍNICA PSIQUIÁTRICA
UMA
VISÃO TRANSDIAGNÓSTICA
valoriza
a promoção de competências, habilidades e atitudes para o
atendimento integral dos pacientes apresentenado inovações
tecnológicas no campo da Psiquiatria e a sua inclusão em uma rede
de atenção.











LINK
PROF. DR. MARCIO BERNICK:

https://youtu.be/694200i6g1Y









Our
Reference Service
Nossa
Referência:



Márcio Bernik


He
holds a medical degree from the University of São Paulo (1984) and
a PhD in Psychiatry from the University of São Paulo-USP (1995). He
is currently an assistant physician and Coordinator of the Anxiety
Program at the Institute of Psychiatry at the Hospital das Clínicas,
Medical School, USP. It acts mainly in the following subjects:
anxiety, panic disorder, obsessive compulsive disorder, alcoholism
and social phobia.

Ambulatório de Ansiedade
(AMBAN), do Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da
Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo,






Histórico
O
Ambulatório de Ansiedade (AMBAN), do Instituto de Psiquiatria do
Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade
de São Paulo, iniciou suas atividades em 1985 com o objetivo de
realizar estudo multidisciplinar em diferentes aspectos do
tratamento do TRANSTORNO DE PÂNICO.
Os
transtornos Ansiosos são distúrbios mentais que prevalecem na
população geral. Visando pesquisar estes transtornos,
anteriormente denominados NEUROSES, utilizamos a infra estrutura
do INSTITUTO DE PSIQUIATRIA para o desenvolvimento de estudos
Científicos.
O
estudo da ansiedade foi uma das áreas da Psiquiatria em que
ocorreram progressos significativos com o desenvolvimento de
tratamentos de grande eficácia.
Missão


Uma das
maiores preocupações dos participantes do AMBAN tem sido
multiplicar o conhecimento de técnicas através de treinamentos
de profissionais e trabalhos de pesquisa para alcançar novos
conhecimentos em área tão complexa.
Nossa
equipe vem colaborando com o desenvolvimento desse progresso
através de um intenso intercâmbio científico com profissionais
nacionais e estrangeiros.









==//==



Cursos e
Eventos

Cursos
e Eventos






A
Amban recruta voluntários para pesquisa



==//==












Teses
e Dissertações
De circulação
restrita, as dissertações de Mestrado e Teses de Doutorado
expressam o resultado da formação acadêmica dos pesquisadores.
São, na maioria dos casos, a primeira forma de divulgação de
uma pesquisa.



As teses e
dissertações desenvolvidas durante o Projeto AMBAN foram as
seguintes:






Teses
Defendidas:




  1. GORENSTEIN,
    C. Estudo da equivalência de dosagem de hipnóticos
    benzodiazepínicos: efeitos residuais e sedação aguda. Tese de
    Doutorado, Departamento de Farmacologia, ICBUSP, orientador:
    Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1984.

  2. GENTIL
    FILHO, V. Contribuição para o estudo de funções cerebrais
    superiores a partir dos efeitos de um benzodiazepínico e seus
    antagonistas em voluntários normais. Tese para Livre-Docência,
    Departamento de Psiquiatria, FMUSP, 1987.

  3. CORDÁS,
    T.A. Alterações do apetite e ganho de peso ponderal durante o
    uso de psicofármacos. Dissertação de Mestrado, Departamento
    de Psiquiatria, FMUSP, orientadora: Profa. Dra. Eneida B.
    Matarazzo, 1990.

  4. MARCOURAKIS,
    T. Efeitos da administração crônica de clomipramina e
    imipramina no desempenho psicomotor e memória de pacientes com
    síndrome do pânico. Dissertação de Mestrado, Departamento de
    Farmacologia, ICBUSP, orientadora: Profa. Dra. Clarice
    Gorenstein, 1990.

  5. LOTUFO
    NETO, F. Relações entre alcoolismo e estados fóbicos e
    ansiosos. Tese de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP,
    orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1991.

  6. MACIEL,
    L.M.A. Transtorno do pânico e neurose de angústia: análise
    dos conceitos. Dissertação de Mestrado, Departamento de
    Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Zacaria Ali Borge
    Ramadam, 1992.

  7. ANDRADE,
    L.H.S.G. PSE: Perfil sintomatológico de pacientes com
    transtorno do pânico ou agorafobia com ataques de pânico. Tese
    de Doutorado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador:
    Prof. Dr. Valentim Gentil Filho, 1993.

  8. RAMOS,
    R. T. Psicopatologia do transtorno de pânico: efeito da
    terapêutica e delimitação de diagnóstico. Tese de Doutorado,
    Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr.
    Valentim Gentil Filho, 1995.

  9. BERNIK,
    M. A. Conseqüências adversas do uso continuado de
    tranqüilizantes de benzodiazepínicos: tolerância, dependência
    e prejuízos nos desempenhos individuais. Tese de Doutorado,
    Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientadora: Profª Drª
    Eneida Bapteste Matarazzo,1995.

  10. SAVOIA,
    M.G. Relações entre eventos úteis adversos, estratégias de
    coping e transtorno do pânico. Tese de Doutorado, Departamento
    de Psicologia Clínica, Instituto de Psicologia USP,
    orientadora: Profª Dra. Nilce Pinheiro Mejias, 1995.

  11. MARCOURAKIS, T.
    Clomipramina e desemetil-clomipramina: Relação entre aspectos
    farmacocinéticos e farmacodinâmicos em pacientes psiquiátricos
    e voluntários normais, Tese de Doutorado, Departamento de
    Farmacologia, ICBUSP, orientadora: Profa. Dra. Clarice
    Gorenstein, março de 1996.





  1. SHAVITT,
    R.G. Relação entre pânico e asma brônquica, Dissertação de
    Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof.
    Dr. Valentim Gentil Filho,1993.

  2. LIMA,
    M.G.A. Psicopatologia do transtorno obsessivo-compulsivo: estudo
    comparativo entre pacientes com e sem lesão cerebral,
    Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP,
    orientador: Prof. Dr. Francisco Lotufo Neto, 1994.

  3. CORDÁS,
    T.S. Avaliação da eficácia terapêutica de dois modelos de
    atendimento em bulimia nervosa, Tese de Doutorado, Departamento
    de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Valentim Gentil
    Filho, 1995.

  4. BARROS,
    T. P. Perfil Psicopatológico e Transtorno de Personalidade em
    uma amostra de pacientre com diagnóstico de fobia social.
    Dissertação de Mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP,
    orientador: Prof. Dr. Francisco Lotufo Neto, 1996.

  5. TESS,
    V.L.C. Disfunções sexuais em pacientes com transtorno de
    pânico com e sem agorafobia. Dissertação de Mestrado,
    Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof. Dr. Luiz
    Armando de Araújo, 1996.

  6. ROSO,
    M.C. Diferenças psicológicas de pacientes com transtorno do
    pânico com e sem esquiva fóbica, Dissertação de Mestrado,
    Núcleo de Neurociências e Comportamento, USP, orientadora:
    Profa. Dra. Maria Tereza Araújo Silva, 1999.

  7. MINUTENTAG,
    N. W. Estudo prospectivo de seguimento de pacientes com
    transtorno de pânico em remissão total, acompanhados em
    psicoterapia comportamental-cognitiva de grupo:comparação com
    manejo clínico em atendimento individual e com pacientes
    descontinuados de qualquer tratamento. Dissertação de
    mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador: Prof.
    Dr. Márcio A. Bernik., 2000.

  8. LARANGEIRAS
    NETO, M.G. Estudo prospectivo do desenvolvimento de disfunções
    sexuais em pacientes com transtorno de pânico tratados com
    clomipramina ou fluoxetina,compardos com placebo. Dissertação
    de mestrado, Departamento de Psiquiatria, FMUSP, orientador:
    Prof. Márcio A. Bernik, 2005.

  9. CORREGIARI,
    F. Resposta neuroendócrina aguda ao citalopram e resposta
    terapêutica no transtorno obsessivo-compulsivo.Tese doutorado,
    Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da
    Universidade de São Paulo, orientador: Prof. Dr. Márcio A.
    Bernik, 2007.

  10. MERCANTE,
    J.P.P. Comorbidade entre cefaléias primárias e transtorno de
    ansiedade generalizada. Tese doutorado, Departamento de
    Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São
    Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik , 2007.

  11. SANTOS,
    G.S. Estudo prospectivo da evolução de parâmetros
    relacionaddos à síndrome metabólica em pacientes
    ambulatoriais com transtorno de pânico tratados com
    clomipramina, fluoxetina ou placebo. Tese mestrado, Departamento
    de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São
    Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2007.

  12. SAMPAIO,
    T.P. A. Relação entre a concentração de serotonina no plasma
    rico em plaquetas e a resposta à terapia comportamental baseada
    em exposição com prevenção de resposta no transtorno
    obsessivo-compulsivo. Tese mestrado, Departamento de Psiquitria
    – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.
    Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2007.

  13. CORCHS,
    F. Serotonina e sensibilidade a estímulos relacionados ao
    trauma no transtorno de estresse pós-traumático remitido com
    inibidores seletivos de recaptura de serotonina. Tese doutorado,
    Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da
    Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A.
    Bernik, 2008.

  14. MUOTRI,
    R.W. Transtorno de pânico subtipo respiratório e não
    respiratório: diferenças na avaliação ergoespirométrica e
    esquiva de atividades física. Tese mestrado, Departamento de
    Psiquiatria – Faculdade de Medicina da Universidade de São
    Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A. Bernik, 2010.

  15. BRAUN, I.M.
    Potencial de abuso do midazolam intranasal em usuários de
    cocaína aspirada e voluntários normais. Tese de doutorado ,
    Departamento de Psiquiatria – Faculdade de Medicina da
    Universidade de São Paulo. Orientador: Prof. Dr. Márcio A.
    Bernik, 2012.













A Amban recruta
voluntários para pesquisa






INTRODUÇÃO:
DO QUE SE TRATA O TEMA DO CONGRESSO – VISÃO TRANSDIAGNÓSTICA
(VIDE TEXTOS ABAIXO)









Transdiagnostic
Psychology: Why We Need a Transdiagnostic Road Map

August 18, 2014
Over the past several decades the behavioral health care
community has witnessed a veritable explosion of empirically
supported treatments (ESTs), which has advanced our
understanding of both the psychological mechanisms underlying
emotional and behavioral disorders and the evidence-based
interventions that target them. Emerging literature on
transdiagnostic processes has illustrated the benefits of
honing in on common psychological processes that underlie
clinical syndromes rather than focusing on discrete diagnostic
entities, but therapists still have little guidance on how to
integrate this information. The need remains for help
navigating the expansive array of options.


Case formulation is an approach to assessment and treatment
that allows clinicians to choose from available psychological
theories and empirically supported treatments when attempting
to understand patients’ problems and individualizing
treatment to resolve them (Kuyken et al., 2009; Nezu et al.,
2004; Persons, 2008). Knowing which variables may be
responsible for patients’ problems is a crucial aspect of
clinical assessment and a necessary step toward developing
effective treatments to resolve those problems (Haynes et al.,
2012). But existing case formulation models offer limited
guidance on how to identify specific mechanisms that are
believed to underlie presenting problems, and how to select
from the ever-increasing treatment options to best target those
mechanisms. While the models are highly useful, they stop short
of pointing clinicians toward a range of specific mechanisms
underlying psychological problems that have been identified
through empirical research. Thus, therapists increasingly are
challenged—and often are left feeling confused and
overwhelmed—when considering which mechanisms might be
driving patients’ problems and deciding how to best target
them.


SEE
ALSO: Comparing ACT and CBT: Defusion vs. Restructuring



Many therapists seek to resolve this dilemma by implementing
various elements of ESTs, but the absence of clear guidelines
for identifying and addressing mechanisms often results in a
haphazard approach that potentially compromises treatment
outcomes. Clinical psychologist Rochelle Frank, PhD, and
clinician Joan Davidson, PhD, have taken a stab at filling this
void in their new book, Transdiagnostic
Roadmap to Case Formulation and Planning: Practical Guidance
for Clinical Decision Making
. Their book was developed
to offer specific pathways to address the challenges therapists
often face when assessing and treating clients, whether it be
for singular disorders, co-occuring problems, or multifaceted
and complex psychological conditions. The first of its kind,
the book offers a transdiagnostic case formulation model that
includes specific mechanisms, a method for linking those
mechanisms with patients’ problems, and a step-by-step
process to guide clinicians through treatment from intake
through termination.


We’ll continue our discussion of the transdiagnostic
approach next time. Stay tuned!





References


Haynes, S. N.,
O’Brien, W. H., Keawe’aimoku, J., et al. (2012). Concepts
of causality in psychopathology.
Journal
of Unified Psychotherapy and Clinical Science, 1,
87–103.


Kuyken, W., Padesky,
C. A., & Dudley, R. (2009).
Collaborative
case conceptualization.
New
York: Guilford.



Nezu, A. M., Nezu, C.
M., & Lombardo, E. (2004).
Cognitive-behavioral
case formulation and treatment design.
New
York: Springer.



Persons, J. B. (2008).
The case
formulation approach to cognitive-behavior therapy.
New
York: Guilford.






Stay in touch.

Special discounts, free resources, and more.


Email
Address














Search the blog





Stay in touch.

Special discounts, free
resources, and more.



Email Address









==//==









Psicologia
Transdiagnóstica: Por que precisamos de um roteiro de
transdiagnóstico?


18 de agosto de 2014

Nas
últimas décadas, a comunidade de cuidados comportamentais
assistiu a uma verdadeira explosão de tratamentos apoiados
empiricamente (ESTs), o que aumentou a nossa compreensão dos
mecanismos psicológicos subjacentes aos distúrbios emocionais e
comportamentais e das intervenções baseadas em evidências que
os visam. A literatura emergente sobre processos
transdiagnósticos ilustrou os benefícios de aperfeiçoar
processos psicológicos comuns que fundamentam as síndromes
clínicas, em vez de enfocar entidades diagnósticas distintas,
mas os terapeutas ainda têm pouca orientação sobre como
integrar essas informações. A necessidade permanece para ajudar
a navegar pelo amplo conjunto de opções.

A formulação de
caso é uma abordagem de avaliação e tratamento que permite aos
médicos escolherem entre as teorias psicológicas disponíveis e
tratamentos empiricamente suportados ao tentar entender os
problemas dos pacientes e individualizar o tratamento para
resolvê-los (Kuyken et al., 2009; Nezu et al., 2004; Pessoas,
2008). Saber quais variáveis ​​podem ser responsáveis
​​pelos problemas dos pacientes é um aspecto crucial da
avaliação clínica e um passo necessário para o
desenvolvimento de tratamentos eficazes para resolver esses
problemas (Haynes et al., 2012). Mas os modelos existentes de
formulação de casos oferecem orientações limitadas sobre como
identificar mecanismos específicos que supostamente fundamentam
os problemas de apresentação e como selecionar as opções de
tratamento cada vez maiores para melhor direcionar esses
mecanismos. Embora os modelos sejam altamente úteis, não
indicam os clínicos em relação a uma série de mecanismos
específicos subjacentes a problemas psicológicos que foram
identificados por meio de pesquisas empíricas. Assim, os
terapeutas são cada vez mais desafiados - e muitas vezes se
sentem confusos e oprimidos - ao considerar quais mecanismos
podem estar direcionando os problemas dos pacientes e decidindo a
melhor maneira de direcioná-los.

CONSULTE TAMBÉM:
Comparando ACT e CBT: Defusão vs. Reestruturação

Muitos
terapeutas buscam resolver esse dilema implementando vários
elementos das ESTs, mas a ausência de diretrizes claras para
identificar e abordar os mecanismos geralmente resulta em uma
abordagem aleatória que potencialmente compromete os resultados
do tratamento. A psicóloga clínica Rochelle Frank, PhD, e a
médica Joan Davidson, PhD, tentaram preencher esse vazio em seu
novo livro Roteiro de diagnóstico cruzado para formulação e
planejamento de casos: orientação prática para a tomada de
decisões clínicas. Seu livro foi desenvolvido para oferecer
caminhos específicos para enfrentar os desafios que os
terapeutas enfrentam ao avaliar e tratar clientes, seja para
transtornos singulares, problemas de co-ocorrência ou condições
psicológicas multifacetadas e complexas. O primeiro de seu tipo,
o livro oferece um modelo de formulação de caso
transdiagnóstico que inclui mecanismos específicos, um método
para vincular esses mecanismos aos problemas dos pacientes e um
processo passo a passo para orientar os médicos através do
tratamento da ingestão até o término.

Continuaremos nossa
discussão sobre a abordagem transdiagnóstica da próxima vez.
Fique ligado!



Referências

Haynes, S.N.,
O'Brien, W.H., Keawe'aimoku, J., et al. (2012). Conceitos de
causalidade em psicopatologia. Jornal de Psicoterapia Unificada e
Ciências Clínicas, 1, 87-103.

Kuyken, W., Padesky, C. A.,
& Dudley, R. (2009). Conceituação colaborativa de casos.
Nova Iorque: Guilford.

Nezu, A.M., Nezu, C.M. &
Lombardo, E. (2004). Formulação de caso
cognitivo-comportamental e desenho de tratamento. Nova Iorque:
Springer.

Pessoas, J. B. (2008). A abordagem da formulação
de casos à terapia cognitivo-comportamental. Nova Iorque:
Guilford.

transdiagnóstico

saúde
mental

psicologia

tratamentos empiricamente
suportados

Husa

AJA

CBT

    •
Faça o login ou registre-se para postar comentários



Manter
contato.

Descontos especiais, recursos gratuitos e muito
mais.

Endereço de e-mail











Pesquise
no blog



Manter contato.

Descontos
especiais, recursos gratuitos e muito mais.

Endereço de
e-mail





Posts populares

Como o RO DBT é
diferente do DBT?

Uma verdadeira história de recuperação:
transtorno de personalidade borderline

TOC Somático e
Recuperação da Atenção Plena

Como liderar uma prática
de meditação, primeira parte

O que é a coragem e por que
é importante?










  • LECTURERS




In this 5th edition we
gathered 7 international speakers and excellent academics and
clinical professionals.



Nesta
edição reunimos 7 palestrantes internacionais e excelentes
profissionais da academia e de atuação clínica. 


Daniel Pine


Daniel Pine is head
of the Department of Development and Affective Neurology at the
National Institute of Mental Health (NIMH). Pine became a researcher
at the NIH in 2000 after serving as a professor at Columbia
University for 10 years. There are over 350 papers published. He
coordinated the working group for the chapter on mental health in
children and adolescents of the DSM-5.
Contact Us
|

Full
Biography





Daniel Pine
Daniel Pine é chefe do Departamento de Desenvolvimento e
neurologia afetiva no National Institute of Mental Health (NIMH).
Pine se tornou pesquisador no NIH em 2000, depois de atuar como
professor na Columbia University por 10 anos. Tem mais de 350 papers
publicados. Foi coordenador do grupo de trabalho para o capítulo de
saúde mental em crianças e adolescentes do DSM-5.




Sites:
Biografia
Completa












Daniela
Schiller


Daniela Schiller is
a neuroscientist professor of neuroscience and psychiatry at the
Icahan School of Medicine at Mount Sinai in New York. His line of
research focuses on neural mechanisms and emotional control, memory
recovery, and triggering of traumatic memories and
addictions.

Contact Us |


Full
Biography








Daniela Schiller
Daniela Schiller é neurocientista professora de neurociência
e psiquiatria no Icahan School of Medicine at Mount Sinai, em Nova
York. Sua linha de pesquisa tem foco nos mecanismos neurais e
controle emocional, recuperação de memória, e no desencadeamento
de memórias traumáticas e vícios.




Sites:
Biografia
Completa





David Hodgins


Professor of the
Clinical Psychology Program, Department of Psychology, University of
Calgary, Canada. Head of the Department of Psychology and
coordinator of the Alberta Gambling Research Institute. His research
line focuses on compulsive behavior including gambling disorder and
substance
addiction.

Contact
Us|
Full Biography
















 









David Hodgins
Professor do Programa de Psicologia Clínica do Departamento
de Psicologia da Universidade de Calgary, no Canadá. Chefe do
Departamento de Psicologia e coordenador do Alberta Gambling
Research Institute. Sua linha de pesquisa tem foco no comportamento
compulsivo incluindo transtorno do jogo e uso de substâncias.




Sites:
Biografia
Completa





David Ross


Psychiatrist, PhD in
Neuroscience, Professor of Psychiatry at the Neuroscience Research
Program at Yale University. Coordinator of residency in adult
psychiatry and Yale Medical Resume. As deputy coordinator of the
National Neuroscience Curriculum Initiative has been intensively
designing strategies, implementing and disseminating neuroscience in
the training of psychiatrists.


Contact Us
|

Full Biography


 






David Ross
Psiquiatra, Doutor em Neurociência, professor
de Psiquiatria no programa de Pesquisa em Neurociências da
Universidade de Yale. Coordenador da residência em psiquiatria do
adulto e do currículo médico da Yale. Como vice coordenador do
National Neuroscience Curriculum Initiative tem atuado
intensivamente desenhando estratégias, implementando e disseminando
neurociência na formação de psiquiatras.
Sites:


Kim Hyoun
Post doctorate in Clinical
Psychology at Calgary University, Canada. Currently professor of the
discipline of Social Psychology: Theory and research. His research
line is in the area of ​​Dependencies and Disorders of Impulse
Control, with a main focus on the transdiagnosis of studies with
adult players.

Contact Us |


Full Biography









Kim Hyoun
Pós doutorando em psicologia Clínica na Calgary University,
Canadá. Atualmente professor da disciplina de Psicologia Social:
Teoria e pesquisa. Sua linha de pesquisa é na área de Dependências
e Transtornos do Controle do Impulso, com foco principal no
transdiagnóstico de estudos com adultos jogadores.




Sites:
Biografia
Completa





Phil Corlett


Phil Corlett has a
degree in Experimental Psychology, Cognitive Neuroscience and
Psychiatry at the University of Cambridge. Winner of the Wellcome
Trust Prize and elected a future thinker by Pharmaceutical Marketing
Magazine, today comprises the team of young researchers at Yale
University.

Contact Us
|

Full Biography



Phil Corlett
Phil Corlett formou-se em Psicologia experimental,
Neurociência Cognitiva e Psiquiatria na Universidade de Cambridge.
Vencedor do prêmio Wellcome Trust Prize e eleito um futuro formador
de opiniões pela Pharmaceutical Marketing Magazine, integra hoje o
time de jovens pesquisadores da Yale University.




Sites:
Biografia
Completa





Alexandre Crippa


He is Professor of
Psychiatry and Head of the Department of Neurosciences and
Behavioral Sciences of the Medical School of Ribeirão Preto,
University of São Paulo, coordinator of the following services: (i)
Anxiety; (ii) Psychogeriatrics e; (iii) Interconsulary in Mental
Health of the HC of Faculty of Medicine of Ribeirão Preto
(FMRP-USP). He is a research productivity researcher at CNPq (1A).
He holds a medical degree from the Federal University of Paraná
(1994), a medical residency at the Hospital das Clínicas, Medical
School, USP-RP (1995-1998). He completed his doctorate in Medicine
(Mental Health) by FMRP of the University of São Paulo (2001). He
holds a postdoctoral degree from the London Institute of Psychiatry
(London University, Kings College) in the area of ​​neuroimaging
(2002-2003). He was an Honorary Professor at the Institute of
Psychiatry of London, University of London until 2010. He has
experience in the area of ​​Psychiatry, with emphasis on
neuroimaging and psychopharmacology working mainly on the following
topics: cannabinoids, social anxiety, assessment instruments in
psychiatry and psychiatric consultation.









Alexandre Crippa
É Professor Titular de Psiquiatria e Chefe do
Departamento de Neurociências e Ciências do Comportamento da
Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São
Paulo, coordenador dos serviços de: (i) Ansiedade; (ii)
Psicogeriatria e; (iii) Interconsulta em Saúde Mental do HC da
FMRP-USP. É pesquisador de produtividade em pesquisa do CNPq (1A).
Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Paraná
(1994), residência médica no Hospital das Clínicas da Faculdade
de Medicina da USP-RP (1995-1998). Completou doutorado em Medicina
(Saúde Mental) pela FMRP da Universidade de São Paulo (2001).
Realizou Pós-doutorado no Instituto de Psiquiatria de Londres
(London University, Kings College) na área de neuroimagem
(2002-2003). Foi Honorary Professor do Institute of Psychiatry of
London, University of London até 2010. Tem experiência na área de
Psiquiatria, com ênfase em neuroimagem e psicofarmacologia atuando
principalmente nos seguintes temas: canabinóides, ansiedade social,
instrumentos de avaliação em psiquiatria e interconsulta
psiquiátrica.




Alexandre Saadeh


He holds a medical
degree from the University of São Paulo (1984), a master's degree
in psychiatry from the University of São Paulo (1995) and a
doctorate in science (psychiatry) from the University of São Paulo
(2004). He is currently a professor at the Faculty of Human Sciences
and Health at the Psychology Course of the Pontifical Catholic
University of São Paulo and supervising physician at the Institute
of Psychiatry at the Hospital das Clínicas, Medical School, USP.
She has experience in Psychiatry and Psychology, with emphasis on
Psycho-Physiological Processes, working mainly in the following
subjects: sexuality, human behavior, psychotherapy, psychodrama,
transsexualism and adolescence.






Alexandre Saadeh
Possui graduação em Medicina pela
Universidade de São Paulo (1984), mestrado em Psiquiatria pela
Universidade de São Paulo (1995) e doutorado em Ciências
(Psiquiatria) pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é
professor da Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde no Curso de
Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e
médico supervisor do Instituto de Psiquiatria do Hospital das
Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Tem experiência na área
de Psiquiatria e Psicologia, com ênfase em Processos
Psico-Fisiológicos, atuando principalmente nos seguintes temas:
sexualidade, comportamento humano, psicoterapia, psicodrama,
transexualismo e adolescência.



André Brunoni
PhD
in Neuroscience and Behavior at the USP Institute of Psychology
(2010-2012), with Doctorate Sandwich at Harvard Medical School
(Boston, USA). Graduation in Medicine (2004), Residences in Clinical
Medicine (2005-2007) and Psychiatry (2007-2010) by the Faculty of
Medicine of USP. He is currently a visiting professor at the
University of Munich with a scholarship from an experienced
researcher at CAPES / Alexander Von Humboldt Foundation. He is the
director of the Neuromodulation Interdisciplinary Service of the
Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, FMUSP. He focuses
his research on the investigation of the use of different
non-invasive neuromodulation techniques, such as transcranial direct
current stimulation (CTEC) and transcranial magnetic stimulation
(TMS) in the treatment of mental disorders.












André Brunoni
Livre-Docente pelo Departamento de Psiquiatria
da Faculdade de Medicina da USP (2017), Doutorado em Neurociências
e Comportamento pelo Instituto de Psicologia da USP (2010-2012), com
Doutorado Sanduíche na Harvard Medical School (Boston, EUA).
Graduação em Medicina (2004), Residências em Clínica Médica
(2005-2007) e Psiquiatria (2007-2010) pela Faculdade de Medicina da
USP. Atualmente é professor visitante da Universidade de Munique
com uma bolsa de pesquisador experiente da CAPES / Fundação
Alexander Von Humboldt. É diretor do Serviço Interdisciplinar de
Neuromodulação do Instituto de Psiquiatria do Hospital das
Clínicas da FMUSP. Concentra suas pesquisas na investigação do
uso das diferentes técnicas de neuromodulação não-invasiva, como
a estimulação transcraniana por corrente contínua (ETCC) e a
estimulação magnética transcraniana (EMT) no tratamento dos
transtornos mentais.


Ary Gadelha


He
holds a medical degree from the Faculty of Medicine of the Federal
University of Ceará (2004). Residency in Psychiatry by the Federal
University of São Paulo (2007). Area of ​​practice in
Psychotherapy (2008). PhD completed by the Psychiatry Department of
UNIFESP (2014) and awarded the Capes de Tese Prize in Medicine II.
General Coordinator of the Schizophrenia Program of UNIFESP
(PROESQ). Scientific Coordinator of the Program of Recognition and
Intervention in Mental State of Risk (PRISMA). Advisor accredited by
the graduate of the Department of Psychiatry of UNIFESP. Researcher
and Coordinator of the Psychopathology area of ​​the National
Institute of Developmental Psychiatry. Adjunct Professor, Department
of Psychiatry, Federal University of São Paulo.



Ary Gadelha
Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina pela
Universidade Federal do Ceará (2004). Residência em Psiquiatria
pela Universidade Federal de São Paulo (2007). Área de atuação
em Psicoterapia (2008). Doutorado concluído pelo Departamento de
Psiquiatria da UNIFESP (2014) e contemplado com o Prêmio Capes de
Tese na área Medicina II. Coordenador Geral do Programa de
Esquizofrenia da UNIFESP (PROESQ). Coordenador Científico do
Programa de Reconhecimento e Intervenção em Estados Mentais de
Risco (PRISMA). Orientador credenciado pela pós-graduação do
Departamento de Psiquiatria da UNIFESP. Pesquisador e Coordenador da
área de Psicopatologia do Instituto Nacional de Psiquiatria do
Desenvolvimento. Professor Adjunto do Departamento de Psiquiatria da
Universidade Federal de São Paulo.






Beny Lafer


Associate
Professor, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University
of São Paulo (FMUSP). Researcher 1B of CNPq. He graduated in
Medicine from the University of São Paulo in 1986 and resided at
the Institute of Psychiatry at Hospital das Clínicas, FMUSP
(1987-89). He majored in Psychopharmacology and Neuroscience at the
Massachusetts General Hospital of Harvard Medical School between
1991 and 1995. He completed a doctorate sandwich in 1998 from the
Universities of Harvard and USP. He was a Professor of Free Teaching
at USP in 2010. He is coordinator of the Bipolar Disorder Program
(PROMAN) of the Institute of Psychiatry of the Hospital das Clínicas
of FMUSP. Since 2004, he coordinates the Post-Graduation Program in
Psychiatry at FMUSP. His researches are focused on clinical,
pathophysiological and therapeutic research for Bipolar Disorder and
are funded by CNPq, FAPESP, CAPES, American Psychiatric Association,
NARSAD and Canadian Health and Research Institute. Its production
includes more than 160 publications, 2243 citations and a h = 25
index. Participates as a member of the editorial board of Bipolar
Disorders, Journal of Affective Disorders, and Australian and New
Zealand Journal of Psychiatry. He is a member of the American
Psychiatric Association, Society for Biological Psychiatry and the
International Society for Bipolar Disorders. Since 2013, he is an
Adjunct Professor at the Department of Psychiatry at the University
of Toronto.
Beny Lafer
Professor Associado do Departamento de
Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
(FMUSP). Pesquisador 1B do CNPq. Graduou-se em Medicina pela
Universidade de São Paulo em 1986 e fez residência no Instituto de
Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP (1987-89). Realizou
especialização em Psicofarmacologia e Neurociências no
Massachusetts General Hospital da Harvard Medical School entre 1991
e 1995. Completou doutorado sanduiche em 1998 pelas Universidades de
Harvard e USP. Obteve o Titulo de Professor Livre-Docente na USP em
2010. É coordenador do Programa de Transtorno Bipolar (PROMAN) do
Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP. Desde
2004, coordena o Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria da
FMUSP. Suas pesquisas estão focadas na investigação clínica,
fisiopatológica e terapêutica para o Transtorno Bipolar e são
financiadas pelo CNPq, FAPESP, CAPES, American Psychiatric
Association, NARSAD e Canadian Health and Research Institute. Sua
produção inclui mais de 160 publicações, 2243 citações e um
índice h=25. Participa como membro do conselho editorial dos
periódicos Bipolar Disorders, Journal of Affective Disorders e
Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. É membro da
American Psychiatric Association, Society for Biological Psychiatry
e International Society for Bipolar Disorders. Desde 2013, é
Professor Adjunto da do Departamento de Psiquiatria da Universidade
de Toronto.



Claudio Rossi
Psychoanalyst, member of
the Brazilian Society of Psychoanalysis of São Paulo (SBPSP) and of
the International Psychoanalytical Association, former director of
SBPSP, former president of the Brazilian Association of
Psychoanalysis (current FEBRAPSI), member of the Editorial Board of
the Revista da Federação Latin American Psychoanalysis. Book
published: Psychiatry and Psychoanalysis: Confluences and clinical
management .






Claudio Rossi
Médico psiquiatra, psicanalista, membro da Sociedade Brasileira
de Psicanálise de São Paulo (SBPSP) e da International
Psychoanalytical Association, ex-diretor da SBPSP, ex-presidente da
Associação Brasileira de Psicanálise (atual FEBRAPSI), membro do
Conselho Editorial da Revista da Federação Latino-Americana de
Psicanálise. Livro publicado: Psiquiatria e Psicanálise:
Confluências e Condutas Clínicas.





Cristiana Rocca


She
has a degree in Psychology, specialization in Psychodrama by the
Association of Psychodrama and
Criating
Revolution
Sociodrama
Rc (1998), Cognitive Behavioral Therapy (AMBAN) of the Institute of
Psychiatry HC FMUSP) and Hospital Psychology in Psychological and
Neuropsychological Evaluation by the University of São Paulo
(1996). Has a Master's degree in Psychology (Neurosciences and
Behavior) from the University of São Paulo (2001) and PhD in
Sciences from the University of São Paulo (2006). She was a
professor at UNIP and São Camilo University. She is a supervising
psychologist at the Psychology and Neuropsychology Service of the
Institute of Psychiatry,

Hospital
das Clínicas, Medical School, USP. He teaches classes in the Course
of Psychopathology and Psychopharmacology in Childhood and
Adolescence on Neuropsychological Assessment and Child Development
(teaching program for residents in Psychiatry of FMUSP); in the
courses of Clinical Neuropsychology and Neuropsychology applied to
the specialties that occur in the Psychology and Neuropsychology
Service of Ipq-HC-FMUSP, and in the course of CEFAC in the
Neuroscience improvement module addressing topics related to
Neuropsychology, in evaluation and rehabilitation. She participates
in PROMAN (Research Project on Bipolar Disorder IPQ-HC-FMUSP) and
the Children's Day Hospital (SEPIA IPq HCFMUSP).




Cristiana Rocca
Possui graduação em Psicologia,
especialização em Psicodrama pela Associação de Psicodrama e
Sociodrama Revolução Creadora Rc (1998), Terapia Cognitivo
Comportamental (Programa Ansiedade (AMBAN) do Instituto de
Psiquiatria HC FMUSP) e Psicologia Hospitalar em Avaliação
Psicológica e Neuropsicológica pela Universidade de São Paulo
(1996). Tem Mestrado em Psicologia (Neurociências e Comportamento)
pela Universidade de São Paulo (2001) e Doutorado em Ciências pela
Universidade de São Paulo (2006). Foi professora da UNIP e
Universidade São Camilo. É psicóloga supervisora no Serviço de
Psicologia e Neuropsicologia do Instituto de Psiquiatria do Hospital
das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Ministra aulas no
Curso de Psicopatologia e Psicofarmacologia na Infância e
Adolescência sobre Avaliação neuropsicológica e Desenvolvimento
infantil (programa de ensino para os residentes em Psiquiatria da
FMUSP); nos cursos de Neuropsicologia Clínica e Neuropsicologia
aplicada as especialidades, que ocorrem no Serviço de Psicologia e
Neuropsicologia do Ipq-HC-FMUSP, e no curso do CEFAC no módulo de
aprimoramento em Neurociências abordando temas relacionados à
Neuropsicologia, em avaliação e reabilitação. Participa do
PROMAN (Projeto de Pesquisa em Transtorno Bipolar IPQ-HC-FMUSP) e do
Hospital Dia infantil (SEPIA IPq HCFMUSP).






Daniela Bordini


He
holds a medical degree from the Faculty of Medicine of Santo
Amaro, with a residency in Psychiatry and Psychiatry of
Childhood and Adolescence and a Master's degree in Psychiatry
and Medical Psychology from the Federal University of São
Paulo. Currently holds a PhD and is coordinator of the Social
Cognition outpatient clinic Professor Marcos Tomanik
Mercadante - TEAMM / UNIFESP. Research areas: autism,
epidemiology, public health, capacity building.






Daniela Bordini
Possui graduação em medicina pela Faculdade
de Medicina de Santo Amaro, com residência em Psiquiatria e
Psiquiatria da Infância e Adolescência e mestrado em Psiquiatria e
Psicologia Médica pela Universidade Federal de São Paulo.
Atualmente faz doutorado e é coordenadora do ambulatório de
Cognição Social Professor Marcos Tomanik Mercadante -
TEAMM/UNIFESP. Áreas de pesquisa: autismo, epidemiologia, saúde
pública, capacitação.






Doris Moreno


She
holds a degree in Medicine from the Faculty of Medicine of the
University of São Paulo (FMUSP). Medical Residency in
Psychiatry, Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas,
FMUSP. Master's degree (1995) and PhD in Psychiatry by the
University of São Paulo (2004). She is currently an assistant
physician at the Institute of Psychiatry at FMUSP and a
researcher at GRUDA - Research Group on Mood Disorders,
Institute of Psychiatry, Hospital das Clínicas, Medical
School, USP.
She acts
mainly in the following subjects: psychiatry, bipolar
disorder, depression, psychopharmacology and bipolar humor
disorder.









Doris Moreno
Possui graduação em Medicina pela Faculdade
de Medicina da Universidade de São Paulo –FMUSP. Residência
Médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria do Hospital das
Clínicas da FMUSP. Mestrado (1995) e doutorado em Psiquiatria pela
Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é médica assistente
no Instituto de Psiquiatria da FMUSP e pesquisadora do GRUDA - Grupo
de Pesquisa em Transtornos do Humor do Instituto de Psiquiatria do
Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Atua
principalmente nos seguintes temas: psiquiatria, transtorno bipolar,
depressão, psicofarmacologia e transtorno bipolar do humor.






Eduardo Humes
Graduated
in Medicine from the University of São Paulo and with medical
residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry of the
Hospital das Clínicas, Faculty of Medicine, University of São
Paulo - HCFMUSP. Title of specialist by ABP-AMB. He was a preceptor
physician at the boarding school of the Department of Psychiatry at
FMUSP in 2005. He is currently assistant psychiatrist at the
University Hospital (HU) of the University of São Paulo, where he
is the Ambulatory Coordinator of the Division of Psychiatry and
Psychology and the Psychiatry of the inmates of the HU-USP.
Graduating from the Department of Psychiatry of FMUSP
.






Eduardo Humes
Graduado em Medicina pela Universidade de São
Paulo e com residência médica em Psiquiatria pelo Instituto de
Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da
Universidade de São Paulo – HCFMUSP. Título de especialista pela
ABP-AMB. Foi médico preceptor do internato do Departamento de
Psiquiatria da FMUSP em 2005. Atualmente é médico assistente
psiquiatra do Hospital Universitário (HU) da Universidade de São
Paulo, onde é o Coordenador do Ambulatório da Divisão de
Psiquiatria e Psicologia e o responsável pelo Ambulatório Didático
de Psiquiatria dos internos do HU-USP. Cursando a pós-graduação
do Departamento de Psiquiatria da FMUSP.






Eduardo Martinho


Doctor
by the School of Medicine of the University of São Paulo and
Residency in Psychiatry by the Institute of Psychiatry of FMUSP. He
holds a specialization in Psychiatry from the Brazilian Association
of Psychiatry (ABP). Fellow Researcher in Psychiatry at Harvard
Medical School, McLean Hospital in 2013 and Wright State University,
USA in 2002. He serves as a Collaborative Physician at the
Integrated Outpatient Clinic (Patients with Borderline Personality
Disorder and others) as a medical researcher at the Medical Research
Laboratory of Neuroimaging in psychiatry (LIM / 21) of FMUSP and in
private practice.






Eduardo Martinho
Médico pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
e Residência em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria da FMUSP.
Possui título de Especialista em Psiquiatria pela Associação
Brasileira de Psiquiatria (ABP). Fellow Researcher em Psiquiatria
pela Harvard Medical School, no Hospital McLean em 2013 e pela
Wright State University, EUA em 2002. Atua como médico colaborador
do Ambulatório Integrado (Pacientes com Transtorno de Personalidade
Borderline e outros), como médico pesquisador do Laboratório de
Investigação Médica de Neuroimagem em psiquiatria (LIM/21) da
FMUSP e em consultório particular.






Elaine Henna


Graduated
in Medicine from the University of Mogi das Cruzes (1989), medical
residency in psychiatry Faculty of Medical Sciences and Health of
Pontifícia Universidade Católica - SP. She holds a Masters and PhD
in psychiatry from the Institute of Psychiatry, Faculty of Medicine,
University of São Paulo. Experience in irritability, personality,
impulsivity, mood disorders and emotional response.















Elaine Henna
Graduada em medicina pela Universidade de Mogi
das Cruzes (1989), residência médica em psiquiatria Faculdade de
Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica
- SP . Fez Mestrado e Doutorado em psiquiatria pelo Instituto de
Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.
Experiência em irritabilidade, personalidade, impulsividade,
transtornos do humor e resposta emocional.



Euripedes Constantino
Miguel


Professor,
Head of the Department of Psychiatry, Faculty of Medicine,
University of São Paulo (FMUSP) and Head of the Discipline of
Childhood and Adolescence Psychiatry. He studied at the USP Medical
School since graduation. Coordinated the Inter-Consultation Group
for 10 years (until 1992). Simultaneously, he completed his Ph.D.,
studying psychiatric manifestations in a systemic disease, Systemic
Lupus Erythematosus. He received a postdoctoral degree from the
Massachusetts General Hospital of Harvard Medical School (MGH),
where he also honed his research training at the
Obsessive-Compulsive Disorder Clinic (1992-94). In 1994, he founded
the Obsessive-Compulsive Spectrum Disorders Program (PROTOC), which
he coordinated until 2009, of which he is still a member. In 2009,
he became a Full Professor in the area of ​​Child and Adolescent
Psychiatry, and since 2008 he coordinates the National Institute of
Science and Technology in Developmental Psychiatry for Children and
Adolescents (INPD). MGH Research Advisor, Harvard Medical School,
Adjunct Associate Professor, Yale University School of Medicine, and
Associate Associate Professor, Duke University. In November 2015,
his articles
were cited more than 8200 times, giving an h-index of 48, according
to the Google Citation Report (about 4,500,000 citations, 274
publications and 35th index, at the Institute of Scientific
Information









Euripedes
Constantino Miguel
Professor Titular, Chefe do Departamento de
Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
(FMUSP) e Chefe da Disciplina de Psiquiatria de Infância e
Adolescência. Fez sua formação na Faculdade de Medicina da USP
desde a graduação. Coordenou o Grupo de Interconsultas por 10 anos
(até 1992). Simultaneamente, concluiu seu doutorado, estudando as
manifestações psiquiátricas em uma doença sistêmica, o Lúpus
Eritematoso Sistêmico. Fez pós-doutorado no Massachusetts General
Hospital da Faculdade de Medicina da Universidade de Harvard (MGH),
onde também aprimorou a formação em pesquisa na Clínica de
Transtorno Obsessivo-Compulsivo (1992-94). Em 1994, fundou o
Programa Transtornos do Espectro Obsessivo-Compulsivo (PROTOC), que
coordenou até 2009 e, do qual ainda é membro. Em 2009, tornou-se
Professor Titular na área de Psiquiatria da Infância e
Adolescência, e desde 2008 coordena o Instituto Nacional de Ciência
e Tecnologia em Psiquiatria do Desenvolvimento para Crianças e
Adolescentes (INPD). Consultor em Pesquisa do MGH da Faculdade de
Medicina da Universidade de Harvard, Professor Associado Adjunto da
Faculdade de Medicina da Universidade Yale e Professor Associado
Adjunto da Universidade Duke. Em novembro de 2015, seus artigos
foram citados mais de 8200 vezes, conferindo um índice h de 48,
segundo o Google Citation Report (cerca de 4500 mil citações, 274
publicações e índice h de 35, no Instituto of Scientific
Information - ISI)



Felipe Corchs


Has
a degree in Medicine, Medical Residency in Psychiatry and PhD in
Sciences. He is currently a Collaborating Professor at the
Department of Psychiatry at the USP Medical School and a Master's
and PhD Advisor at the USP Neuroscience and Behavior Postgraduate
Program (NeC). He is also Professor and Advisor at the Core Paradigm
of Behavior Analysis. Clinically, he is a Psychiatrist and Behavior
Analyst in private practice and in the Institute of Psychiatry of HC
FMUSP, where he also supervises the residents and coordinates the
Behavioral Therapy program, the Post Traumatic Stress Disorder
Outpatient Clinic and the Psychotherapy and Experimental Psychology
(LaPPEx). His main interest is in the area of emotions, especially
those related to aversives and threats, as well as disorders,
currently classified as anxiety, fear, stress-related and depression
disorders









Felipe Corchs
Possui Graduação em Medicina, Residência
Médica em Psiquiatria e doutorado em Ciências. Atualmente é
Professor Colaborador no Departamento de Psiquiatria da Faculdade de
Medicina da USP e Orientador de Mestrado e Doutorado no Programa de
Pós-Graduação em Neurociências e Comportamento (NeC) da USP.
Também é Professor e orientador no Núcleo Paradigma de Análise
do Comportamento. Clinicamente, é Médico Psiquiatra e Analista do
Comportamento em consultório particular e no Instituto de
Psiquiatria do HC FMUSP, onde também é supervisor dos residentes e
coordena o programa de Terapia Comportamental, o Ambulatório de
Transtorno de Estresse Pós-Traumático e o Laboratório de
Psicoterapia e Psicologia Experimental (LaPPEx). Seu principal
interesse é na área de emoções, especialmente as relacionadas
aos aversivos e ameaças, bem como transtornos, classificados
atualmente como transtornos de ansiedade, medo, relacionados ao
estresse e depressão.







Giovanni Salum


Doctor, graduated
from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with
clinical training in psychiatry at the University Hospital of
Porto Alegre (HCPA) and PhD in the Psychiatry and Behavioral
Sciences Program (PPG-Psychiatry). He completed a sandwich period
during his doctorate at the National Institute of Mental Health
(NIMH / USA), Emotion and Development Branch and postdoctoral
degree at PPG-Psychiatry at UFRGS. He is currently Adjunct
Professor of the Department of Psychiatry and Legal Medicine of
the Faculty of Medicine UFRGS and permanent professor of PPG
Psychiatry at the same university. Coordinates the Section of
Negative Affect and Social Processes of the Hospital of Clinics of
Porto Alegre (HCPA). She is a member of the National Institute of
Developmental Psychiatry for Childhood and Adolescence (INPD) and
participates in the activities of the Anxiety Disorder Attention
Program (PROTAN), the Anxiety Disorders Program in Childhood and
Adolescence (PROTAIA) and the Program of Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (PRODAH). He is the editor-in-chief of
Trends in Psychiatry and Psychotherapy. The lines of research in
which he is involved are: irritability, anxiety disorders,
attention deficit / hyperactivity disorder and transdiagnostic
approaches to emotional disorders throughout life.






Giovanni Salum
Médico, graduado na Universidade Federal do
Rio Grande do Sul (UFRGS), com formação clínica em psiquiatria no
Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA) e doutorado no Programa
de Psiquiatria e Ciências do Comportamento (PPG-Psiquiatria).
Realizou período sanduíche durante o doutorado no National
Institute of Mental Health (NIMH/EUA), Emotion and Development
Branch e pós-doutorado no PPG-Psiquiatria da UFRGS. Atualmente é
Professor Adjunto do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal da
Faculdade de Medicina UFRGS e professor permanente do PPG
Psiquiatria da mesma universidade. Coordena a Seção de Afeto
Negativo e Processos Sociais do Hospital de Clínicas de Porto
Alegre (HCPA). É membro do Instituto Nacional de Psiquiatria do
Desenvolvimento para a Infância e Adolescência (INPD) e participa
das atividades do Programa de Atendimento dos Transtornos de
Ansiedade (PROTAN), do Programa de Transtornos de Ansiedade na
Infância e Adolescência (PROTAIA) e do Programa de Déficit de
Atenção/Hiperatividade (PRODAH) do HCPA. É editor chefe da
revista Trends in Psychiatry and Psychotherapy. As linhas de
pesquisa em que está envolvido são: irritabilidade, transtornos de
ansiedade, transtorno de déficit de atenção/hiperatividade e
abordagens transdiagnósticas para transtornos emocionais ao longo
da vida.









Guilherme Polanczyk


He holds a
medical degree from the Federal University of Rio Grande do
Sul (2002), a Psychiatry Residency (2005) and a Psychiatry of
Childhood and Adolescence (2007) from the Clinic Hospital of
Porto Alegre, a Master's degree (2005) and a Ph.D. Psychiatry
at the Federal University of Rio Grande do Sul, Post-Doctorate
at the Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience
at King's College London (2008) and at Duke University, USA
(2008-9), Free Teaching in Child and Adolescent Psychiatry of
São Paulo (2016). He is Associate Professor, Discipline of
Childhood and Adolescent Psychiatry, Department of Psychiatry,
Faculty of Medicine, University of São Paulo (FMUSP) and
Permanent Advisor of the Postgraduate Program in Psychiatry of
FMUSP. He coordinates the Center for Research in
Neurodevelopment and Mental Health at USP. He is Head of the
Inpatient Unit of the Child and Adolescent Psychiatry Service
of the Institute of Psychiatry (Hospital das Clínicas, FMUSP)
and Coordinator of the Program of Diagnosis and Early
Interventions of the Institute of Psychiatry. He is Associate
Editor of the Journal of Clinical Psychiatry and Co-Editor of
European Child & Adolescent Psychiatry. He is active in
the area of ​​Childhood and Adolescence Psychiatry.






Guilherme Polanczyk
Possui graduação em Medicina pela
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), Residência em
Psiquiatria (2005) e em Psiquiatria da Infância e Adolescência
(2007) pelo Hospital de Clínicas de Porto Alegre, Mestrado (2005) e
Doutorado (2008) em Psiquiatria pela Universidade Federal do Rio
Grande do Sul, Pós-Doutorado no Institute of Psychiatry, Psychology
& Neuroscience at King's College London (2008) e na Duke
University, EUA (2008-9), Livre Docência em Psiquiatria da Infância
e Adolescência pela Universidade de São Paulo (2016). É Professor
Associado, Disciplina de Psiquiatria da Infância e Adolescência do
Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da Universidade
de São Paulo (FMUSP) e Orientador Permanente do Programa de
Pós-Graduação em Psiquiatria da FMUSP. Coordena o Núcleo de
Pesquisa em Neurodesenvolvimento e Saúde Mental da USP. É Chefe da
Unidade de Internação do Serviço de Psiquiatria da Infância e
Adolescência do Instituto de Psiquiatria (Hospital das Clínicas,
FMUSP) e Coordenador do Programa de Diagnóstico e Intervenções
Precoces do Instituto de Psiquiatria. É Editor Associado da Revista
de Psiquiatria Clínica e Co-Editor do European Child &
Adolescent Psychiatry. Atua na área de Psiquiatria da Infância e
Adolescência.






Hanna Karen


He holds a
bachelor's degree in Physical Education from Universidade
Federal de Uberlândia - UFU (1999), Master in Psychobiology
from the Federal University of São Paulo - UNIFESP,
Department of Psychobiology (2003) and PhD in Sciences from
the Federal University of São Paulo - UNIFESP, Department of
Psychobiology (2006). She is currently Professor of the
Department of Biosciences of the Federal University of São
Paulo - Campus Baixada Santista, Professor of Physical
Education - Health Modality. She has experience in Physical
Education, Aging and Medicine and Sleep Biology, mainly in the
following subjects: Sleep, Restriction and Sleep Deprivation
and its relationship with skeletal muscle, cardiac muscle and
adipose tissue; Psychobiology and Physical Exercise with
emphasis on: Cognition, Humor and Exercise Dependence.






Hanna Karen
Possui graduação em Educação Física
Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Uberlândia- UFU
(1999), Mestrado em Psicobiologia pela Universidade Federal de São
Paulo- UNIFESP, Departamento de Psicobiologia (2003) e Doutorado em
Ciências pela Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP,
Departamento de Psicobiologia (2006). Atualmente é Professora do
Departamento de Biociências da Universidade Federal de São Paulo-
Campus Baixada Santista, Docente do Curso de Educação Física-
Modalidade Saúde. Tem experiência na área de Educação Física,
Envelhecimento e Medicina e Biologia do Sono, atuando principalmente
nos seguintes temas: Sono, Restrição e Privação do Sono e sua
relação com o músculo esquelético, músculo cardíaco e tecido
adiposo; Psicobiologia e Exercício Físico com ênfase em:
Cognição, Humor e Dependência de Exercício Físico.







Hermano Tavares


Research
Support Funds in Universal
Project.
He graduated in Medicine from the University of São Paulo (USP)
in 1991. He completed his residency in Psychiatry at the Institute
of Psychiatry at USP between 1993 and 1995 and was a preceptor
doctor during 1996. In 2000 he completed his Ph.D. in Psychiatry
at the University of São Paulo. He lived in Canada in 2001 and
2002, where he held a postdoctoral degree in Pathological Gambling
at the University of Calgary (CNPq Scholarship). Back in Brazil, I
have held a postdoctoral degree in Psychopharmacology between 2003
and 2006 (FAPESP Fellow).
He
has

defended his free teaching by the University of São Paulo in
2006. He was approved in a public contest, he was an assistant
physician at the Institute of Psychiatry at USP between 2008 and
2011. In 2010 he was approved in a public contest for Professor at
the Department of Psychiatry in Primary attention. He is Associate
Professor (2) of USP,
Department
Coordinator of Mental Health of the Western Region Project of the
Medical School of USP. He has developed and coordinated the
Pathological Gambling Outpatient Program (PRO-AMJO) and the
Integrated Outpatient Disorders Program (PRO-AMITI) of the
Institute of Psychiatry of USP. He has published several articles
and book chapters in this field. His main fields of academic
activity are: mental health and public health, addictions,
pathological gambling, impulse control disorders, impulsivity and
personality.









Hermano Tavares
Auxílio à Pesquisa em Projeto Universal.
Graduou-se em Medicina pela Universidade de São Paulo (USP) em
1991. Realizou residência em Psiquiatria no Instituto de
Psiquiatria da USP entre 1993 e 1995 e foi médico preceptor durante
1996. Em 2000 concluiu seu doutorado em Psiquiatria pela
Universidade de São Paulo. Morou no Canadá em 2001 e 2002, onde
realizou pós-doutorado em Jogo Patológico na Universidade de
Calgary (bolsista CNPq). De volta ao Brasil realizou pós-doutorado
em Psicofarmacologia entre 2003 e 2006 (bolsista FAPESP). Defendeu
sua livre-docência pela Universidade de São Paulo em 2006.
Aprovado em concurso público, exerceu as funções de médico
assistente junto ao Instituto de Psiquiatria da USP entre 2008 e
2011. Em 2010 foi aprovado em concurso público para docente do
Departamento de Psiquiatria em Atenção Primária. É Professor
Associado (2) da USP, vice-coordenador de Saúde Mental do Projeto
Região Oeste da Faculdade de Medicina da USP. Fundou e coordena o
Programa Ambulatorial do Jogo Patológico (PRO-AMJO) e Programa
Ambulatorial Integrado dos Transtornos do Impulso (PRO-AMITI) do
Instituto de Psiquiatria da USP, tendo publicado diversos artigos e
capítulos de livro neste campo. Seus principais campos de atuação
acadêmica são: saúde mental e saúde pública, dependências,
jogo patológico, transtornos do controle do impulso, impulsividade
e personalidade.










Jair Mari


He holds a
medical degree from the ABC University Foundation (1977) and a
PhD in Psychiatric Epidemiology from the University of London
(1986). He defended his teaching at the Department of
Psychiatry at Unifesp in 1995. In 1996, he was approved in a
public contest for Professor of Psychiatry at the Federal
University of São Paulo. He works mainly on the following
topics: schizophrenia, psychiatric epidemiology, violence,
scientometrics, evaluation of mental health services,
psychiatric disorders in primary care and systematic review.
He is the current coordinator of the Postgraduate Program of
the Department of Psychiatry of UNIFESP. He is coordinator of
the Millennium Institute of CNPq Mental Health and Violence.
He is Honorary Professor at the Institute of Psychiatry at
King's College, London.






Jair Mari
Possui graduação em Medicina pela Fundação
Universitária do ABC (1977) e doutorado em Epidemiologia
Psiquiátrica pela Universidade de Londres (1986). Defendeu a Livre
Docência no Departamento de Psiquiatria da Unifesp em 1995. Em
1996, foi aprovado em concurso público para Professor Titular do
Departamento de Psiquiatria da Universidade Federal de São Paulo.
Atua principalmente nos seguintes temas: esquizofrenia,
epidemiologia psiquiátrica, violência, cienciometria, avaliação
de serviços de saúde mental, transtornos psiquiátricos na atenção
primária e revisão sistemática. É o atual coordenador do
Programa de Pós-Graduação do Departamento de Psiquiatria da
Unifesp. É coordenador do Instituto do Milênio do CNPq Saúde
Mental e Violência. É Professor Honorário do Instituto de
Psiquiatria do King ́s College, Londres.



Leonardo Machado


Physician
psychiatrist and psychotherapist. Graduated in medicine from
the University of Pernambuco (UPE), residing in psychiatry by
SES-PE / Hospital Ulysses Pernambucano (HUP). Master's and
Doctorate in Neuropsychiatry and Behavioral Sciences by the
Federal University of Pernambuco (UFPE). Professor of the
department of neuropsychiatry at UFPE. Coordinator of the
Galdino Loreto Program (PROGad). Areas of interest in
research: Prevention in psychiatry; Well-being and
neuroscience of positive emotions; Medical psychology;
Psychotherapies (Cognitive-Procedural Therapy; Positive
Psychology); Generalized Anxiety Disorder; Psychotic
disorders; Personality Model of Cloninger; Spirituality and
Psychiatry.






Leonardo Machado
Médico psiquiatra e psicoterapeuta. Graduação
em medicina pela Universidade de Pernambuco (UPE), residente em
psiquiatria pelo SES-PE / Hospital Ulysses Pernambucano (HUP).
Mestrado e Doutorado em Neuropsiquiatria e Ciências do
Comportamento pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).
Professor do departamento de neuropsiquiatria da UFPE. Coordenador
do Programa Galdino Loreto (PROGad). Áreas de interesse em
pesquisa: Prevenção em psiquiatria; Bem-estar e neurociência das
emoções positivas; Psicologia médica; Psicoterapias (Terapia
Cognitiva-Processual; Psicologia positiva); Transtorno de Ansiedade
Generalizada; Transtornos psicóticos; Modelo de Personalidade de
Cloninger; Espiritualidade e Psiquiatria.











Lina Sue Matsumoto


Clinical
Psychologist, Master Student in the Postgraduate Program of
the Institute of Psychiatry (AMBAN-IPq-HCFMUSP), Cognitive
Therapist certified by the Brazilian Federation of Cognitive
Therapies (FBTC), Professor of Cognitive Therapies,
Constructivist and Narrative Therapy.

Coordinator and
Professor of the Training Course in Cognitive Therapy
Narrative & Focused in Compassion (IPq-HCFMUSP).
















Lina Sue Matsumoto

Psicóloga Clínica, Mestranda no Programa
de Pós-Graduação do Instituto de Psiquiatria (AMBAN-IPq-HCFMUSP),
Terapeuta Cognitiva certificada pela FBTC (Federação Brasileira de
Terapias Cognitivas), Professora de Terapias Cognitivas, Terapia
Construtivista e Narrativa.
Coordenadora
e Professora do Curso de Formação em Terapia Cognitiva Narrativa &
Focada na Compaixão (IPq-HCFMUSP).












Luiz Augusto Rohde


Professor
of the Department of Psychiatry and Legal Medicine of the Federal
University of Rio Grande do Sul (URFGS) and director of the
Attention Deficit Hyperactivity Disorder Program at the Hospital de
Clínicas in Porto Alegre and vice-coordinator of the National
Institute of Psychiatry of Development (INPD) ). He received his
masters degree and doctorate from the Federal University of Rio
Grande do Sul and his teaching at the Federal University of São
Paulo. He is emeritus editor of the Brazilian Journal of Psychiatry.
He was co-editor of the European Child and Adolescent Psychiatry, is
international editor of J Am Acad Child and Adolescent Psychiatry.
He was vice president of the International Association of Child
Adolescent Psychiatry and Allied Disciplines and a member of the
DSM-5 Disorder Behavior Disorders and ADHD group. He is president of
the World Federation of ADHD. Research interests include
epidemiology, genetics, pharmacogenetics, neuroimaging, and the
effects of psychosocial and pharmacological treatments for ADHD. He
has published in national and international journals (over 250
articles) and authored and co-authored over 50 national /
international books / chapters.



Luiz Augusto Rohde
Professor Titular do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal
da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (URFGS) e diretor do
Programa de Déficit de Atenção/Hiperatividade no Hospital de
Clínicas de Porto Alegre e vice-coordenador do Instituto Nacional
de Psiquiatria do Desenvovimento (INPD). Fez seu mestrado e
doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e livre
docência na Universidade Federal de São Paulo. É editor emérito
da Revista Brasileira de Psiquiatria. Foi co-editor do European
Child and Adolescent Psychiatry, é editor internacional do J Am
Acad Child and Adolescent Psychiatry. Foi vice-presidente da
International Association of Child Adolescent Psychiatry and Allied
Disciplines e membro do grupo para Transtornos Disruptivos do
Comportamento e TDAH do DSM-5. É presidente da World Federation of
ADHD. Os interesses de pesquisa incluem epidemiologia, genética,
farmacogenética, neuroimagem e os efeitos dos tratamentos
psicossociais e farmacológicos para TDAH. Ele tem publicado em
revistas nacionais e internacionais (mais de 250 artigos) e foi
autor e co-autor em mais de 50 livros/capítulos nacionais ou
internacionais.













Márcio Bernik


He holds a
medical degree from the University of São Paulo (1984) and a
PhD in Psychiatry from the University of São Paulo-USP
(1995). He is currently an assistant physician and Coordinator
of the Anxiety Program at the Institute of Psychiatry at the
Hospital das Clínicas, Medical School, USP. It acts mainly in
the following subjects: anxiety, panic disorder, obsessive
compulsive disorder, alcoholism and social phobia.






Márcio Bernik
Possui graduação em Medicina pela Universidade de São Paulo
(1984) e doutorado em Psiquiatria pela Universidade de São
Paulo-USP (1995). Atualmente é médico assistente e Coordenador do
Programa Ansiedade no Instituto de Psiquiatria do Hospital das
Clínicas da Faculdade de Medicina da USP. Atua principalmente nos
seguintes temas: ansiedade, transtorno de pânico, transtorno
obsessivo compulsivo, alcoolismo e fobia social.





Marco
Callegaro


Psychologist,
Master in Neurosciences and Behavior by the Federal University of
Santa Catarina. Director of the Catarinense Institute of Cognitive
Therapy (ICTC), of the Paraná Institute of Cognitive Therapy
(IPTC). He was founding President of the Association of Cognitive
Therapies of Santa Catarina (ATC / SC). President of the Brazilian
Federation of Cognitive Therapy (FBTC) management 2009-2011. Author
of the book The New Unconscious: How Cognitive Therapy and
Neurosciences revolutionized the mental processing model (Artmed,
2011). President of the Association of Positive Psychology of Latin
America (APPAL) in the management 2015-2017.



Marco
Callegaro
Psicólogo,
Mestre em Neurociências e Comportamento pela Universidade Federal
de Santa Catarina. Diretor do Instituto Catarinense de Terapia
Cognitiva (ICTC), do Instituto Paranaense de Terapia Cognitiva
(IPTC). Foi Presidente fundador da Associação de Terapias
Cognitivas de Santa Catarina (ATC/SC). Presidente da Federação
Brasileira de Terapia Cognitiva (FBTC) gestão 2009-2011. Autor do
livroO Novo Inconsciente: Como a Terapia Cognitiva e as
Neurociências revolucionaram o modelo do processamento mental
(Artmed, 2011). Presidente da Associação de Psicologia Positiva da
América Latina (APPAL) na gestão 2015-2017.




 


Marco
Scanavino



Physician
by the Foundation of the Federal University of Health Sciences of
Porto Alegre (1989) and Master (2001) and Doctorate (2007) in
Psychiatry, PhD in Psychiatry, and Post-Doctorate (2017) in the area
of concentration of Infectious and Parasitic Diseases, by FMUSP.
Member of the Sexuality Studies Program (ProSex) from 1997 to 2014.
Contributor to the Integrated Outpatient Program of Impulse
Disorders (ProAMITI) since 2006. Founder and Coordinator of the
Outpatient Sexual Expansion Outpost and Prevention of Negative
Outcomes associated with Sexual Behavior AISEP) since 2014.



Marco
Scanavino
Médico
pela Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto
Alegre (1989) e Mestrado (2001) e Doutorado (2007) em Psiquiatria, e
Pós-Doutorado (2017) na área de concentração das Moléstias
Infecciosas e Parasitárias, pela FMUSP. Membro do Programa de
Estudos em Sexualidade (ProSex) de 1997 a 2014. Colaborador do
Programa Ambulatorial Integrado dos Transtornos do Impulso
(ProAMITI) desde 2006. Fundador e Coordenador do Ambulatório de
Impulso Sexual Excessivo e de Prevenção aos Desfechos Negativos
associados ao Comportamento Sexual (AISEP) desde 2014.






























Nicolau
Pergher


He
has a degree in Psychology from the Federal University of Rio Grande
do Sul (2000), a Master's Degree in Experimental Psychology:
Behavior Analysis at the Pontifical Catholic University of São
Paulo (2002) and a Ph.D. in Experimental Psychology at IPUSP (2007).
He is a professor, researcher and advisor in the Program of
Postgraduate Studies in Experimental Psychology: Analysis of the
Behavior of PUC-SP. He was Adjunct Professor at Mackenzie
Presbyterian University (2006-2013) and professor and supervisor at
the Paradigm - Behavior Analysis Center. He is coordinator of the
pro-study and analytical-behavioral therapist. Has experience of
research in cognitive processes, analysis of study behavior and
creation of study habits. He currently conducts research on game
strategy applied to education.


 



Nicolau Pergher
Possui graduação em Psicologia pela
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), mestrado em
Psicologia Experimental: Análise do Comportamento pela Pontifícia
Universidade Católica de São Paulo (2002) e doutorado em
Psicologia Experimental no IPUSP (2007). É professor, pesquisador e
orientador no Programa de Estudos Pós-graduados em Psicologia
Experimental: Análise do Comportamento da PUC-SP. Foi Professor
Adjunto na Universidade Presbiteriana Mackenzie (2006-2013) e
professor e supervisor no Paradigma - Núcleo de Análise do
Comportamento. É coordenador do Pró-estudo e terapeuta
analítico-comportamental. Tem experiência de pesquisa em processos
cognitivos, análise do comportamento de estudar e criação de
hábitos de estudo. Atualmente, conduz pesquisas sobre estratégias
de gameficação aplicadas à educação.


Orestes
Forlenza





Graduated
in Medicine from the School of Medicine of the University of São
Paulo (FMUSP) in 1989, with Medical Residency in Psychiatry by the
Institute of Psychiatry (IPq) of the Hospital das Clínicas of FMUSP
(1990-1992). He completed the Master's degree (1995) and the
Doctorate (2000) by the Psychiatry Program of the Faculty of
Medicine of the University of São Paulo. Specialization in
Geriatric Psychiatry by the University of London (Institute of
Psychiatry, Section of Old Age Psychiatry) (1996-1997). In May of
2010, he obtained the title of Professor Livre by FMUSP. Currently,
he is Associate Professor in the Department of Psychiatry at FMUSP,
performing assistance, teaching and research activities with a focus
on Geriatric Psychiatry and Neuroscience. Research lines focus on
the following topics: (1) Clinical and clinical-laboratory research:
dementias and cognitive disorders in the elderly (Alzheimer's
disease and mild cognitive impairment), delirium, mood disorders in
the elderly (depression and bipolar disorder); (2) Basic and
translational research: pathophysiological mechanisms, experimental
models (neural cultures), molecular biology, biomarkers.
Vice-coordinator and permanent advisor of the Graduate Program in
Psychiatry at FMUSP. At IPq-HCFMUSP, he has the following
administrative / institutional functions: deputy director of the
Laboratory of Neurosciences and coordinator of the Geriatric
Psychiatry Outpatient Clinic of LIM27; Chairman of the Scientific
Committee of the Department and Institute of Psychiatry HCFMUSP;
president of the IPQ-HCFMUSP Research Support Center (CEAPESQ-IPq).



Orestes Forlenza
Graduado em medicina pela Faculdade de
Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) em 1989, com
Residência Médica em Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria
(IPq) do Hospital das Clínicas da FMUSP (1990-1992). Concluiu o
Mestrado (1995) e o Doutorado (2000) pelo Programa de Psiquiatria da
Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Especialização
em Psiquiatria Geriátrica pela Universidade de Londres (Institute
of Psychiatry, Section of Old Age Psychiatry) (1996-1997). Em maio
de 2010, obteve o título de Professor Livre Docente pela FMUSP.
Atualmente, é Professor Associado do Departamento de Psiquiatria da
FMUSP, exercendo atividades de assistência, ensino e pesquisa com
enfoque em Psiquiatria Geriátrica e Neurociências. Linhas de
pesquisa concentram-se nos seguintes temas: (1) Pesquisa clínica e
clínico-laboratorial: demências e transtornos cognitivos em idosos
(doença de Alzheimer e comprometimento cognitivo leve), delirium,
transtornos do humor em idosos (depressão e transtorno bipolar);
(2) Pesquisa básica e translacional: mecanismos fisiopatológicos,
modelos experimentais (culturas neuronais), biologia molecular,
biomarcadores. Vice-coordenador e orientador permanente do Programa
de Pós-Graduação em Psiquiatria da FMUSP. No IPq-HCFMUSP exerce
as seguintes funções administrativas / institucionais:
vice-diretor do Laboratório de Neurociências e coordenador do
Ambulatório de Psiquiatria Geriátrica do LIM27; presidente da
Comissão Científica do Departamento e Instituto de Psiquiatria
HCFMUSP; presidente do Centro de Apoio à Pesquisa do IPq-HCFMUSP
(CEAPESQ-IPq).





Patricia
Becker


He
holds a degree in Psychology from the University of Southern Santa
Catarina - Unisul. Specialization in Cognitive Therapy by the Veda
Cognitive Therapy Center - CTC-Veda. She is a lecturer in the
Psychology course of the University Center of Brusque - UNIFEBE and
professor of people management at the National Service of Industrial
Learning of Santa Catarina -SENAI / SC.

Patrícia Becker
Possui graduação em Psicologia pela
Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul. Especialização em
Terapia Cognitiva pelo Centro de Terapia Cognitiva Veda –
CTC-Veda. É docente no curso de Psicologia do Centro Universitário
de Brusque – UNIFEBE e professora de gestão de pessoas no Serviço
Nacional de Aprendizagem Industrial de Santa Catarina –SENAI/SC.


Paulo Abreu


Doctor
by the Medical School of the Federal University of Rio Grande do Sul
(UFRGS) (1972-1977). He has a PhD in Psychiatry at PUCRS
(1978-1981), a Master's Degree in Health Sciences at The Johns
Hopkins University School of Hygiene and Public Health, Baltimore,
USA (1986-1987), PhD in Medicine: Medical Sciences at UFRGS, with
PhD Sandwich CAPES at Johns Hopkins University (1995) and
Post-Doctorate in Molecular Biology at UFRGS (2000-2001),
Equivalence Doctorate degree from the University of Minho / Portugal
(2010). He is Professor of the Department of Psychiatry and Legal
Medicine, UFRGS, Researcher CNPq 1C, 2 times Coordinator of the
Graduate Program in Psychiatry, UFRGS (2006-2008). Elected Head of
the Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, UFRGS in 2013 and
2015, Head of the Psychiatric Service of the HCPA for two
administrations (2010-2013), Coordinator of the Medical Residency
Program in Psychiatry, Assistant Doctor of the HCPA, two outpatient
programs: Schizophrenia (PRODESQ) and Adult Attention Deficit
Disorder (PRODAH-A). Emphasis in Psychiatry, working mainly in the
following subjects: Schizophrenia and Attention Deficit:
Epidemiology, Molecular Biology, Biochemistry, Cerebral Image,
Biological Treatments (new medicines and Neuromodulation) and
Psychosocial. Participates in international collaborative studies in
the determination of genetic bases of psychoses and adult attention
disorders, animal models of psychoses and new therapeutic methods in
psychiatry: stem cells, brain stimulation by ECT, TMS, DC and deep
implantation, neuroprotection and neurogenesis by regulating
neurotrophins and reducing oxidative stress.



Paulo Abreu
Médico pela Faculdade de Medicina da
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (1972-1977). Fez
Residência Médica em Psiquiatria na PUCRS (1978-1981), Mestrado em
Health Sciences na The Johns Hopkins University School of Hygiene
and Public Health, de Baltimore, USA (1986-1987), Doutorado em
Medicina: Ciências Médicas pela UFRGS, com Doutorado Sanduíche
CAPES na Johns Hopkins University (1995) e Pós-Doutorado em
Biologia Molecular na UFRGS (2000-2001), Equivalência Diploma de
Médico pela Universidade do Minho/Portugal (2010). É Professor
Titular do Departamento de Psiquiatria e Medicina Legal da UFRGS,
Pesquisador CNPq 1C, por 2 vezes Coordenador do Programa de
Pós-Graduação em Psiquiatria da UFRGS (2006-2008). Eleito Chefe
do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da UFRGS em
2013 e 2015, Chefe do Serviço de Psiquiatria do HCPA por duas
gestões (2010-2013), Coordenador do Programa de Residência Médica
em Psiquiatria, Médico Assistente do HCPA, onde também dirige dois
programas ambulatoriais: Esquizofrenia (PRODESQ) e Transtorno de
Déficit de Atenção do Adulto (PRODAH-A). Ênfase em Psiquiatria,
atuando principalmente nos seguintes temas: Esquizofrenia e Déficit
de Atenção: Epidemiologia, Biologia Molecular, Bioquímica, Imagem
Cerebral , Tratamentos Biológicos (novos medicamentos e
Neuromodulação ) e Psicossociais. Participa de estudos
colaborativos internacionais na determinação de bases genéticas
das psicoses e dos transtornos de atenção do adulto, de modelos
animais de psicoses e novos métodos terapêuticos em Psiquiatria:
células-tronco, estimulação cerebral por ECT, TMS, DC e implante
profundo, neuroproteção e neurogênese através de regulação de
neurotrofinas e de redução de estresse oxidativo.





Renato Marchetti


He
holds a medical degree from the Faculty of Medicine of the
University of São Paulo (1982) and a doctorate in Medicine (Mental
Health) from the University of São Paulo (1998). He is currently an
assistant physician and associate professor at the Institute of
Psychiatry at Hospital das Clínicas at FMUSP. Coordinator of
Projepsi - Neuropsychiatry Group of IPq-HCFMUSP. Coordinator of the
Medical Residency of the Bairral Institute of Psychiatry. Member of
the Technical Chamber of Psychiatry of CREMESP. He works in the area
of ​​neuropsychiatry mainly in the following subjects: epilepsy,
temporal lobe epilepsy, mental disorders, psychotic disorders,
hippocampus and nuclear magnetic resonance.




Renato Marchetti
Possui graduação em Medicina pela Faculdade
de Medicina da Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em
Medicina (Saúde Mental) pela Universidade de São Paulo (1998).
Atualmente é médico assistente e professor colaborador do
Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP.
Coordenador do Projepsi – Grupo de Neuropsiquiatria do
IPq-HCFMUSP. Coordenador da Residência Médica do Instituto Bairral
de Psiquiatria. Membro da Câmara Técnica de Psiquiatria do
CREMESP. Atua na área de neuropsiquiatria principalmente nos
seguintes temas: epilepsia, epilepsia do lobo temporal, transtornos
mentais, transtornos psicóticos, hipocampo e ressonância magnética
nuclear.


Renério Fraguas


He
has a doctorate in Psychiatry from FMUSP (1995) and a postdoctoral
degree from Massachusetts General Hospital, Harvard Medical School,
Boston, USA (2003-2005). He holds a degree in Medicine from the
University of São Paulo Medical School (FMUSP) . In 2010 he
obtained the title of
Livre-docente
by the Faculty of Medicine of the University of São Paulo, FMUSP,
Brazil. He is a Professor of the Department and Institute of
Psychiatry of the Hospital das Clínicas of the Faculty of Medicine
of the University of São Paulo (2010). He is assistant physician,
associate professor, coordinator of the Hospital Interconsultation
Group and Supervisor of the Medical Residency of the Institute and
Department of Psychiatry of the Faculty of Medicine of the
University of São Paulo. From 2012 until currently he holds the
position of director of the Division of Psychiatry and Psychology at
the University Hospital. At the end of 2014 he began to participate
in the Commission responsible for UC30 - Extensive Formative
Evaluation in Medicine In 2015 he began to coordinate the activities
of Medical Psychology in the new curriculum of FMUSP. It develops
researches in the area of ​​depression and depression associated
with other diseases.





Renério Fraguas
Possui graduação e especialização em
Medicina pela Faculdade de Medicina da Universidade de São
Paulo-FMUSP (1983), doutorado em Psiquiatria pela FMUSP (1995) e
pós-doutorado no Massachusetts General Hospital, Harvard Medical
School, Boston, EUA (2003-2005). Em 2010 obteve o título de
Livre-docente pela Faculdade de Medicina da Universidade de São
Paulo, FMUSP, Brasil. É professor Livre-Docente pelo Departamento e
Instituto de Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de
Medicina da Universidade de São Paulo (2010). É médico
assistente, professor colaborador, coordenador do Grupo de
Interconsulta Hospitalar e Supervisor da Residência Médica do
Instituto e Departamento de Psiquiatria da Faculdade de Medicina da
Universidade de São Paulo. De 2012 até atualmente exerce o cargo
de diretor da Divisão de Psiquiatria e Psicologia no Hospital
Universitário. No final de 2014 iniciou participação na Comissão
responsável pela UC30 - Avaliação Extensiva Formativa em Medicina
Em 2015 passou a coordenar as atividades de Psicologia Médica no
Curriculum novo da FMUSP. Desenvolve pesquisas na área de depressão
e depressão associada a outras doenças.






 Ricardo
Nitrini


A
neurologist, graduated from the Faculty of Medicine of the
University of São Paulo (FMUSP) in 1971, he was resident and
preceptor of residents of the Hospital das Clínicas of FMUSP from
1972 to 1976 and has his academic life closely linked to this
institution, in which he continued to study the Master's degree,
Doctorate and obtained the title of Livre-Docente in 1993. His
research focuses on the clinical epidemiology of dementias, with
studies on diagnostic methods based on neuropsychological
instruments, questionnaires and neuroimaging methods and also on
population epidemiological investigations. He also works in research
on diseases caused by prions, in association with the Ludwig
Research Institute. In 2003, he created the Reference Center on
Cognitive Disorders at the Hospital das Clínicas of FMUSP, where he
conducts research and training activities for clinicians and
researchers. With the creation of the Brainstem Bank of the
Laboratory of Cerebral Aging of FMUSP, it began to integrate a
multidisciplinary group of researches in the neuropathology of
dementias. In addition to his research activities, he has been
dedicated to the teaching of Neurology and Neuropsychology with the
publication of textbooks for undergraduate courses, organization of
continuing education courses, writing of book chapters, and
participation in classes and conferences in undergraduate and
postgraduate courses -graduation, symposiums and national and
international congresses. He is a professor of Neurology and
coordinator of the Postgraduate Course in Neurology at the
University of São Paulo. He is a member of the editorial board of
national and international journals and is the editor-in-chief of
Dementia & Neuropsychology.
Ricardo Nitrini
Médico neurologista, formado pela Faculdade
de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP) em 1971, foi
residente e preceptor de residentes do Hospital das Clínicas da
FMUSP de 1972 a 1976 e tem sua vida acadêmica estreitamente ligada
a esta instituição, na qual seguiu cursando o Mestrado, Doutorado
e obteve o título de Livre-Docente em 1993. Suas pesquisas
concentram-se sobre a epidemiologia clínica das demências, com
estudos sobre métodos diagnósticos baseados em instrumentos
neuropsicológicos, questionários e métodos de neuroimagem e
também em investigações epidemiológicas populacionais. Atua
também em pesquisas sobre as doenças causadas por príons, em
associação com o Instituto Ludwig de Pesquisas. Em 2003, criou o
Centro de Referência em Distúrbios Cognitivos do Hospital das
Clínicas da FMUSP na qual realiza pesquisas e atividades de
formação especializada de clínicos e pesquisadores. Com a
constituição do Banco de Encéfalos do Laboratório de
Envelhecimento Cerebral da FMUSP, passou a integrar grupo também
multidisciplinar de pesquisas em neuropatologia de demências. Além
das atividades de pesquisa tem se dedicado ao ensino de Neurologia e
Neuropsicologia com a editoração de livros didáticos para cursos
de graduação, organização de cursos de educação continuada,
redação de capítulos de livros, e participação em aulas e
conferências em cursos de graduação, pós-graduação, simpósios
e congressos nacionais e internacionais. É professor titular de
Neurologia e coordenador do Curso de Pós-Graduação em Neurologia
da Universidade de São Paulo. Faz parte do corpo editorial de
periódicos nacionais e internacionais e é o editor-chefe de
Dementia & Neuropsychologia.





Rodrigo Bressan


Psychiatrist
with a master's degree in epidemiology of schizophrenia at the
Federal University of São Paulo-UNIFESP. PhD in psychopharmacology
and molecular imaging at King's College, London. He leads a clinical
research group focused on the prevention of schizophrenia and
bipolar disorder (PRISMA) and a state-of-the-art Integrative
Neuroscience (LiNC) laboratory focused on translational
neuroscience, including structural and molecular neuroimaging,
genetics, neuropsychology, biomarkers in animal models and humans.
Joint research and clinical structures have produced not only
several high-impact scientific papers and patents, but also
literature for educators and public actions, awareness-raising and
anti-stigma, and implementation of policies to help people with
mental disorders. Conducts the Cuca Legal project focused on
socio-emotional and mental health education in schools.

 



Rodrigo Bressan
Psiquiatra com mestrado em epidemiologia da
esquizofrenia na Universidade Federal de São Paulo-UNIFESP.
Doutorado em psicofarmacologia e imagem molecular no King's College
de Londres. Lidera um grupo de pesquisa clínica focado na prevenção
da esquizofrenia e do transtorno bipolar (PRISMA) e um laboratório
de última geração de Neurociências Integrativas (LiNC) focado em
neurociência translacional, incluindo neuroimagem estrutural e
molecular, genética, neuropsicologia, biomarcadores em modelos
animais e humanos. As estruturas clínicas e de pesquisa em conjunto
produziram não só vários artigos e patentes científicas de alto
impacto, mas também literatura para educadores e ações públicas,
conscientizativas e anti-estigma e implementação de políticas
para ajudar pessoas com transtornos mentais. Conduz o projeto Cuca
Legal focado na educação sócio-emocional e de saúde mental nas
escolas.




Teng Chei Tung


He
holds a medical degree from the University of São Paulo (1989) and
a PhD in Psychiatry from the University of São Paulo (2000). He is
the coordinator of the IPQ-HC-FMUSP Inter-Consultation and Emergency
Services (since 2003) and a collaborating professor in the
Department of Psychiatry at the Medical School of the University of
São Paulo. It works mainly in the following subjects: depression,
bipolar disorder, interconsult and psychiatric emergencies.


 



Teng Chei Tung
Possui graduação em Medicina pela
Universidade de São Paulo (1989) e doutorado em Psiquiatria pela
Universidade de São Paulo (2000). É coordenador dos Serviços de
Interconsultas e Pronto Socorro do IPQ-HC-FMUSP (desde 2003) e
professor colaborador do Departamento de Psiquiatria da Faculdade de
Medicina da Universidade de São Paulo. Atua principalmente nos
seguintes temas: depressão, transtorno bipolar, interconsultas e
emergências psiquiátricas.


Valentim Gentil



Doctor
by the Faculty of Medicine of the University of São Paulo (1970).
PhD, Ph.D. (Institute of Psychiatry), University of London (1976),
Professor of Psychiatry (1987) and Professor of Psychiatry at FMUSP
(1994) ). He was a professor at the Department of Pharmacology of
the Institute of Biomedical Sciences of USP (1971-1986) and presided
over the Board of Directors of the Institute of Psychiatry of the
Hospital das Clínicas of FMUSP (1994-2006), of which he is a
permanent member. He was Head of the Department of Psychiatry at
FMUSP (1992-1996 and 2008-2010) and Visiting Professor at the
Institute of Psychiatry, Kings College (London). His areas of
current professional interest include the mechanisms of regulating
normal mood, the importance of distress as an emotional response,
treatment of anxious and mood disorders, and enhancement of public
mental health services and policies.





 






Valentim Gentil
Médico pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
(1970), Ph.D. (Doutorado) pelo Institute of Psychiatry, Universidade
de Londres (1976), Livre-Docente em Psiquiatria (1987) e Professor
Titular de Psiquiatria pela FMUSP (1994). Foi docente do
Departamento de Farmacologia do Instituto de Ciências Biomédicas
da USP (1971-1986) e presidiu o Conselho Diretor do Instituto de
Psiquiatria do Hospital das Clínicas da FMUSP (1994-2006), do qual
é membro permanente. Foi Chefe do Departamento de Psiquiatria da
FMUSP (1992-1996 e 2008- 2010) e Visiting Professor do Institute of
Psychiatry, Kings College (Londres). Suas áreas de interesse
profissional atual incluem os mecanismos de regulação do humor
normal, a importância da angústia como resposta emocional, o
tratamento dos transtornos ansiosos e do humor e o aprimoramento dos
serviços e políticas de saúde mental pública.








Vinícius Dornelles


Graduated
in Psychology from Pontifical Catholic University of Rio Grande do
Sul (2005), Graduated in Dialectical Behavior Therapy: Intensive
Training (Behavioral Tech / USA and The Linehan Institute / USA),
Training in Behavioral Dialectical Therapy. DBT (National University
of Lujan / ARG), Evidence-Based Therapies for Borderline Personality
Disorder (Foro / ARG Foundation), Specialization in
Cognitive-Behavioral Therapies (WP) and Masters in Human Cognition
from the Pontifical Catholic University of Rio Grande of the South
(2009). Coordinator of the Group of Studies in Personality (GEP) and
general director - Link. She has experience in Psychology, with
emphasis on Behavior Analysis and Development, working mainly on the
following topics: dialectical behavioral therapy, borderline
personality disorder, emotional dysregulation and skills training.



Vinícius Dornelles



Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade
Católica do Rio Grande do Sul (2005), Formado no Dialectical
Behavior Therapy: Intensive Training (Behavioral Tech/EUA e The
Linehan Institute/EUA), Formacion en Terapia Dialectico
Comportamental. DBT (Universidad Nacional de Lujan/ARG), Formação
em Terapias Baseadas em Evidências para o Transtorno da
Personalidades Borderline (Fundación Foro/ARG), Especialização em
Terapias Cognitivo-Comportamentais (WP) e mestrado em Cognição
Humana pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
(2009). Coordenador do Grupo de Estudos em Personalidade (GEP) e
diretor geral - Vincular. Tem experiência na área de Psicologia,
com ênfase em Análise do Comportamento e Desenvolvimento, atuando
principalmente nos seguintes temas: terapia comportamental
dialética, transtorno da personalidade borderline, desregulação
emocional e treino de habilidades.





Kátia Stübing


Master in Health
Sciences, USP Medical School, Psychiatry area, with research in
Mindfulness Meditation for patients hospitalized with Eating
Disorder. Specialization in Psychology by ALUBRAT / CESBLU in 2008.
Senior Member of the Program of Health, Spirituality and Religiosity
(ProSER) at the Institute of Psychiatry (IPq) of the Brazilian
Institute of Psychiatry (IPQ). Hospital das Clínicas of the
University of São Paulo since 2009, having acted as coordinator
from 2012 to 2015. Coordinates a training course in mindfulness by
the School of Excellence of IPUS of FMUSP. Meditation practitioner
since 1989 and teacher since 2002.

 



Kátia Stübing
Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da USP,
área da Psiquiatria, com pesquisa em Meditação Mindfulness para
pacientes internados com Transtorno Alimentar. Grau internacional de
Doutora em Acupuntura pela World Federation of Chinese Medicine
Societies (WFCMS) em 2005. Especialização em Psicologia pela
ALUBRAT / CESBLU em 2008. Integrante Senior do Programa de Saúde,
Espiritualidade e Religiosidade (ProSER) no Instituto de Psiquiatria
(IPq) do Hospital das Clínicas da Universidade de São Paulo desde
2009, tendo atuado como coordenadora de 2012 a 2015. Coordena curso
de capacitação em mindfulness pela Escola de Excelência do IPq da
FMUSP. Praticante de meditação desde 1989 e professora desde 2002.





Erica Duran


He
holds a degree in Physiotherapy from the University of Grande ABC
and a Bachelor's Degree in Psychology from the Bahia College for the
Development of Sciences. Specialist in Exercise Physiology at the
Federal University of São Paulo and in Cognitive-Behavioral
Psychotherapy at Faculdades Integradas de Taquara and by the Anxiety
Program of the Institute of Psychiatry at the
Clinics
Hospital
,
Faculty of Medicine, University of São Paulo. She is a lecturer in
the Specialization and Improvement Course in the area of ​​Cognitive
Behavioral Therapy in Mental Health at IPqHCFMUSP. Has experience in
the area of ​​Psychology in Cognitive-Behavioral Therapy and
Cognitive Procedural Therapy.



Erica Duran
Possui graduação em Fisioterapia pela
Universidade do Grande ABC e Bacharelado e Licenciatura em
Psicologia pela Faculdade Bahiana para o Desenvolvimento das
Ciências. Especialista em Fisiologia do Exercício pela
Universidade Federal de São Paulo e em Psicoterapia
Cognitivo-Comportamental pela Faculdades Integradas de Taquara e
pelo Programa Ansiedade do Instituto de Psiquiatria do Hospital das
Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo.
Atua como Docente no Curso de Especialização e Aprimoramento na
área de Terapia Comportamental Cognitiva em Saúde Mental, no
IPqHCFMUSP. Tem experiência na área de Psicologia em Terapia
Cognitivo-Comportamental e Terapia Cognitiva Processual.


Saulo Vito Ciasca


He
holds a medical degree from the University of São Paulo (2006) and
a Medical Residency in Psychiatry from the Institute of Psychiatry
at HC-FMUSP (2009) and a Specialist Degree from the Brazilian
Association of Psychiatry. He worked as a preceptor of the Medical
Residency in Psychiatry at the IPQ-HCFMUSP from 2010 to 2012.
Professor at the Faculty of Medicine of the University of Nove de
Julho (UNINOVE). Currently,
he
works as a psychiatrist at AMTIGOS (Ambulatory of Gender Identity
Disorder and Sexual Orientation) at the IPQ-HCFMUSP (Institute of
Psychiatry at the University of São Paulo Medical School), as a
psychiatrist and psychodramatist at a private practice, professor at
UNINOVE and is a medical doctor of the Hospital Israelita Albert
Einstein.


 



Saulo Vito Ciasca
Possui graduação em Medicina pela Universidade
de São Paulo (2006) e Residência Médica em Psiquiatria pelo
Instituto de Psiquiatria do HC-FMUSP (2009) e Título de
Especialista pela Associação Brasileira de Psiquiatria. Trabalhou
como preceptor da Residência Médica em Psiquiatria no IPQ-HCFMUSP
de 2010 a 2012. Professor da Faculdade de Medicina da Universidade
Nove de Julho (UNINOVE). Atualmente atua como médico psiquiatra do
AMTIGOS (Ambulatório de Transtorno de Identidade de Gênero e
Orientação Sexual) do IPQ-HCFMUSP (Instituto de Psiquiatria do
Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de
São Paulo), como psiquiatra e psicodramatista em consultório
particular, professor na UNINOVE e é médico titular do corpo
clínico do Hospital Israelita Albert Einstein.


Daniel Augusto Mori Gagiotti


Doctor
graduated by the Faculty of Medicine of the University of São
Paulo, where he also did his residency in Psychiatry by the
Institute of Psychiatry of FMUSP; Doctor Preceptor of the Medical
Residence in Psychiatry of IPqHCFMUSP (2013-2015); Psychiatrist
collaborator of the Transdisciplinary Outpatient Clinic of Gender
Identity and Sexual Orientation of the Center for Psychiatry and
Forensic Psychology of IPqHCFMUSP (AMTIGOS-NUFOR-IPqHCFMUSP);
Psychiatrist at CAPS AD II Vila Madalena PROSAM (2013-2017).
Psychiatrist of the Intensive Care Mental Health Pole of the
Northern Zone of São Paulo. He works in private practice.



Daniel Augusto Mori
Gagiotti
Médico graduado pela Faculdade de Medicina de
Universidade de São Paulo, onde também fez sua residência em
Psiquiatria pelo Instituto de Psiquiatria da FMUSP; Médico
Preceptor da Residência Médica em Psiquiatria do IPqHCFMUSP
(2013-2015); Psiquiatra colaborador do Ambulatório Transdisciplinar
de Identidade de Gênero e Orientação Sexual do Núcleo de
Psiquiatria e Psicologia Forense do IPqHCFMUSP
(AMTIGOS-NUFOR-IPqHCFMUSP); Psiquiatra do CAPS AD II Vila Madalena
PROSAM (2013-2017). Psiquiatra do Pólo de Atenção Intensiva em
Saúde Mental da Zona Norte de São Paulo. Atua em consultório
particular.


Marina von Zuben


He
holds a degree in Psychology from the Pontifical Catholic University
of Campinas (2002), Specialist in Neuropsychology by the
Neurological Institute of São Paulo - Prof. Dr. Raul Marino Jr.
Master in Neurosciences and Behavior by the Department of
Experimental Psychology of the Institute of Psychology of the
University of São Paulo . PhD student in Psychiatry with emphasis
in Neuroscience and Psychogeriatrics, Institute and Department of
Psychiatry, Hospital das Clínicas, Faculty of Medicine, University
of São Paulo. Professor of the Neuroscience and Applied Psychology
Course of Mackenzie Presbyterian College. Professor and Supervisor
of the Specialization Course in Neuropsychology, Hospital das
Clínicas, Faculty of Medicine, University of São Paulo.




Marina von Zuben
Possui graduação em Psicologia pela
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2002), Especialista
em Neuropsicologia pelo Instituto Neurológico de São Paulo - Profº
Dr. Raul Marino Jr. Mestre em Neurociências e Comportamento pelo
Departamento de Psicologia Experimental do Instituto de Psicologia
da Universidade de São Paulo. Doutoranda em Psiquiatria com ênfase
em Neurociência e Psicogeriatria pelo Institutoe Departamento de
Psiquiatria do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da
Universidade de São Paulo. Docente do Curso de Neurociência e
Psicologia Aplicada da Faculdade Presbiteriana Mackenzie. Docente e
Supervisora do Curso de Especialização em Neuropsicologia do
Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de
São Paulo.


Vânia Assaly
Especialização em endocrinologia e
metabologia pela FMUSP ,título especialista em nutrologia pela AMB
.Atua na área de Medicina Funcional e Personalizada buscando com as
ferramentas da genômica nutricional para a prevenção e tratamento
adicional de doenças crônicas e degenerativas .

A nutrição
e mudanças do estilo de vida são um aspecto fundamental em sua
prática clínica,buscando reduzir a incidência de doenças
crônicas.

FORMAÇÃO ACADEMICA

1981/1986 – Graduação
- UNESP – Universidade Estadual Paulista “Julio Mesquita Filho -
Botucatu/SP

1988/1989 – Aperfeiçoamento em Endocrinologia e
Metabologia – USP – Univ.São Paulo

1989/1990 –
Especialização em Endocrinologia e Metabologia – USP – Univ.
São Paulo

1997 – Especialização em Nutrologia – ABM –
Associação Brasileira de Nutrologia






 

Vânia
Assaly


Specialization
in endocrinology and metabolism by FMUSP, specialist title in
nutrology by the AMB .Atua in the area of ​​Functional and
Personalized Medicine seeking with the tools of nutritional genomics
for the prevention and further treatment of chronic and degenerative
diseases.

Nutrition and lifestyle changes are a key aspect of
their clinical practice, seeking to reduce the incidence of chronic
diseases.ACADEMIC FORMATION

1981/1986 - Graduation - UNESP -
Paulista State University "Julio Mesquita Filho - Botucatu /
SP

1988/1989 - Improvement in Endocrinology and Metabolism -
USP - Univ.São Paulo

1989/1990 - Specialization in
Endocrinology and Metabology - USP - Univ. Sao Paulo

1997 -
Specialization in Nutrology - ABM - Brazilian Association of
Nutrology






==//==

















 





















==//==












  •      

















PAPERS/STUDIES

Disclose what you are
doing in your research, submit your work at the congress.


The
participation of the accepted works will be by presentation of
poster, in digital format.







Submit your
work until 02/19/2018, but you can make your application and make
the payment after the publication of the accepted
abstracts.

    • If your poster is
accepted the presence of the main author at the event is
mandatory to receive certification.

    •
Summaries should be sent exclusively by the official website of
the Congress.

    • 02 entries will be
accepted.

    • Only one (01)
certificate will be issued per work submitted. The job
certificates will be issued by the online system according to the
registered order of authors.

    • The
person responsible for submitting the work, after obtaining the
approval, must sign up for the event and confirm payment of the
registration until 03/25/2018.

    •
The final decision of the evaluation committee is considered
supreme, and will not be reviewed.

The discounted values
​​will respect the dates of the table 'Fees of inscription'
available in the site of the event, regardless of the date of
approval of the works. To guarantee the discount payment, you
must follow the dates described in this table.

Instructions
for Preparation of Abstracts:

1. The abstract text should
not exceed 2,500 characters with spaces;

2. The abstract
should be objective and concise, with essential information in
its different sessions.

Suggested Sessions: introduction,
objectives, method, results and conclusion;



Check
the works approved and the number assigned to each of them for
evaluation.
















Divulgue o que você está fazendo
na sua pesquisa, submeta seu trabalho no congresso.

A
participação dos trabalhos aceitos será por apresentação de
pôster, em formato digital. 
Os
dois primeiros colocados ganharão uma joia da Joalheria
Montecristo de presente.








Submeta
o seu trabalho o até o dia 19/02/2018, mas você pode fazer sua
inscrição e efetuar o pagamento após a divulgação dos resumos
aceitos.

  • Se o seu
    pôster for aceito a presença do autor principal ao evento é
    obrigatória para recebimento de certificação.

  • Os resumos
    deverão ser enviados exclusivamente pelo site oficial do
    Congresso.

  • Serão
    aceitos 02 trabalhos por inscrição.

  • Será
    emitido apenas 01 (um) certificado por trabalho apresentado. Os
    certificados de trabalhos serão emitidos pelo sistema online
    segundo a ordem cadastrada de autores.

  • O
    responsável pelo envio do trabalho, após obter a aprovação,
    deverá efetivar a inscrição no evento e confirmar o pagamento
    de sua inscrição até 25/03/2018.

  • A decisão final da comissão
    avaliadora é considerada suprema, e não será revista.
Os valores com desconto respeitarão as
datas da tabela ‘Taxas de inscrição’ disponível no site do
evento, independente da data de aprovação dos trabalhos. Para
garantir o pagamento com desconto é preciso respeitar as datas
descritas nessa tabela.
Instruções para Preparação de
Resumos:

1. O texto do resumo não deve
exceder 2.500 caracteres com espaços;

2. O resumo deve ser
objetivo e conciso, com informações essenciais em suas
diferentes sessões.
Sessões Sugeridas: introdução, objetivos,
método, resultados e conclusão; 



Confira os trabalhos aprovados e o número atribuído a cada
um deles para avaliação. 




A Atuaçao do Nutricionista na
Prevençao do Transtorno Alimentar




Silvestre, Salamandra



100

A compaixão na clínica psiquiátrica:
relato de pacientes dos grupos de terapia para o tratamento do
Transtorno de Estresse Pós-Traumático.




Matsumoto, Lina



101

A eficácia de um programa de treino da
atenção em crianças e adolescentes com transtornos
psiquiátricos.




Lima Cerqueira Ferreira Sertori, Priscila



102

A EXPERIÊNCIA DA FOTOGRAFIA NA
RECONSTRUÇÃO DA AUTOIMAGEM: uma visão no contexto
fenomenológico-existencial em Psicologia




Xavier, Vinícius



103

A Família no Processo de
Desinstitucionalização da Pessoa Acometida por Transtorno
Mental




Anunciação da Silva, Maria Stela



104

A IMPORTÂNCIA DO TRATAMENTO DA
SÍNDROME DA APNEIA OBSTRUTIVA DO SONO (SAOS) NO MANEJO DAS
DEMÊNCIAS: RELATO DE DOIS CASOS.




Toscanini, Andrea Cecilia



105

A importância do tratamento dos
distúrbios respiratórios do sono nos Transtornos de Humor




Borges, Daniel



106

A Influência da visão Psicanalítica
sob a Mulher com Transtorno Alimentar e a Subjetivação do
Corpo Feminino




Scatena, Liliana



107

Alterações de comportamento social
pós-puberais em machos e fêmeas provenientes de um modelo de
hipotiroidismo materno subclínico




Silva, Juciara



108

Alterações Na Perfusão Cerebral
Induzidas Por Estimulação Transcraniana do Córtex
Pré-Frontal: Um Estudo Randomizado, Placebo-Controlado
Utilizando 99mTc SPECT.




Boralli Razza, Lais



109

A microbiota intestinal e sua ação em
crianças autistas: uma revisão sistemática




RIBEIRO, LARISSA



110

Análise das Modalidades de Tratamentos
Prestados a Adolescentes Portadores de Transtorno de
Personalidade Borderline




Martinho Jr, Eduardo



111

Análise do perfil epidemiológico dos
pacientes acompanhados no Ambulatório de Dependência Química
de Carazinho-RS




Coelho Branas, Ruben Walter



112

ANOREXIA E COMPLICAÇÕES CLÍNICAS
MAIS FREQUENTES: RELATO DE CASO




Bittencourt Hassegawa, Adriana



113

A percepção materna da vitimização
por bullying em adolescentes




Vieira, Marlene



114

Apresentação CAPS-5 traduzido para o
português – Escala de Avaliação Diagnóstica do Transtorno
de Estresse Pós-Traumático (TEPT) pelo DSM-5




Matsumoto, Lina



115

A Psicoterapia parental breve no
Hospital Dia Infantil




PANTANO, TELMA



116

As fases do desenvolvimento em
Winnicott e o cuidado ambiental




Gomes Marques, Thiago



117

Associação entre depressão materna e
transtornos depressivo e de ansiedade aos seis e onze anos:
Coorte de Pelotas de 2004




Asciutti, Antonio



118

A systematic review and meta-analysis
of placebo response in repetitive transcranial magnetic
stimulation depression trials




Boralli Razza, Lais



119

AVALIAÇÃO DA COMPETÊNCIA CULTURAL NA
ATENÇÃO A PACIENTES DE GRUPOS MINORITÁRIOS EM MÉDICOS
PSIQUIATRAS




Bustamante, Lineth



120

Avaliação de estilos parentais e
sobrecarga emocional em pais de crianças e adolescentes em
condição de internação na enfermaria Infanto Juvenil do IPq
– HC - FMUSP




Santos, Érica



121

Avaliação de sintomas em
universitários antes e após a participação em uma
intervenção psicológica breve




Moreira Silva, Renata Danielle



122

Avaliação do Coping Religioso
Espiritual e dos Conflitos Espirituais no Sistema Único de
Saúde em Curitiba




Nadalin Júnior, Odenir



123

Avaliação longitudinal de sintomas de
ansiedade e depressão nos pacientes pediátricos e seus pais
nos primeiros meses de tratamento quimioterápico




Marçal Brito da Cunha, Carolina



124

Avaliação neuropsicológica:
auxiliando na identificação de déficits cognitivos no início
da alfabetização




Nascimento, Vera Lucia



125

A VIVÊNCIA DA ESPIRITUALIDADE E
RELIGIOSIDADE EM PESSOAS ESQUIZOFRÊNICAS: uma reflexão
fenomenológico-existencial




Guimarães Neves, Natália



126

Capacidade de planejamento em crianças
e adolescentes com transtorno de ansiedade: efeitos no
desempenho.




Rodrigues, Camila Luisi



127

Co-existência de déficits de
coordenação motora em crianças e adolescentes com
transtornos psiquiátricos em regime de semi-internação




Dreyer, Margareth



128

Comorbidade No Transtorno do déficit
de atenção e hiperatividade e Disturbio do processamento
auditivo central- relato de caso




kitanishi, norton



129

Conflitos e conquistas da
interdisciplinaridade em um Projeto de Extensão na Enfermaria
Psiquiátrica do Hospital de Clínicas da Universidade Federal
de Uberlândia (HCU-UFU)




Silva de Brito, Sara



130

Consumo de psicofármacos por
familiares cuidadores de pessoas com Transtorno Bipolar e
fatores associados




de Paula, Danubia Cristina



131

CONTINUIDADE DOS TRANSTORNOS
PSIQUIÁTRICOS AOS 6 E 11 ANOS: COORTE DE PELOTAS DE 2004




la maison, carolina



132

Contribuição da avaliação
neuropsicológica para investigação diagnóstica em processo
administrativo disciplinar: estudo de caso




Penha Cardoso, Carla Lúcia



133

Contribuição do gênero, apego e
estilo de amor nos tipos de ciúme




Stravogiannis, Andrea



134

Trajetórias
de depressão materna em jovens mães vivendo em condições
adversas e sua associação com estresse parental, problemas
comportamentais infantis e violência psicológica.




Fatori, Daniel



135

Depressão em Neuro-Oncologia



martins, maria fernanda



136

DEPRESSÃO PÓS-PARTO: A IMPORTÂNCIA
DO DIAGNÓSTICO PRECOCE




OLIVEIRA MENEZES, LANNA CAROLINE



137

Desenvolvimento de Software de Gestão
do Rastreamento do Abuso e Dependência do Álcool a partir de
Modelo Preditivo Baseado em Machine Learning




Atílio Pereira de Souza, José Eduardo



138

Diagnóstico da Disforia de Gênero na
Adolescência: Uma Revisão da Literatura




Fiod da Grela, Giovana



139

EFEITOS DO CONSUMO DE DROGAS
RECREATIVAS POR PACIENTES PSIQUIÁTRICOS




de Sousa Vieira, Fernanda



140

Effectiveness of Cognitive Behavioral
Couple Therapy on handling of marital satisfaction, depressive
symptoms, and anxiety




Durães, Ricardo



141

Envelhecimento, desenvolvimento humano
e psicologia: uma revisão integrativa




Borges de Oliveira, João Manoel



142

Epidemiologia dos transtornos de
ansiedade no Brasil: uma revisão de literatura




Iglesias Mangolini, Vitor



143

Episódios de acensão de fogo no
Transtorno Afetivo Bipolar Tipo I




coelho, hadassa



144

Espectroscopia de Ressonância
Magnética de hipotálamo de adolescentes obesos: Um estudo
caso controle




Gazotto Neves, Thaysa Mara



145

Esquizofrenia refratária em
comorbidade com diabetes descompensada: um relato de caso.




Ruwer, Priscila



146

Estudo de caso – Alterações
emocionais durante processo psicoterapêutico




Canzonieri, Ana Maria



147

Estudo de caso: Síndrome de Floating
Harbor e/ou Síndrome Pellitier-Leisti




schubert, rene



148

ESTUDO DE DEMANDA EM SAÚDE MENTAL EM
UMA UNIDADE DE ATENÇÃO BASICA NUMA COMUNIDADE DE BAIXA RENDA
NA CIDADE DO RIO DE JANEIRO




Romano, Mario



149

Estudo de microcefalia em adultos:
definição de um padrão brasileiro e sua relação com
Depressão Maior




Mantovani, Ricardo



150

Estudo Preliminar de Terapia de
Exposição in vivo, imaginária e com Realidade Virtual para
uso de crack cocaína




Noia Mattos Montan, Rodrigo



151

Estudo Randomizado Controlado para
verificar a eficácia de um novo método de Terapia Ocupacional
para melhora das funções executivas e seu impacto sobre a
funcionalidade e atividades de vida diária em pacientes com
esquizofrenia refratária




Vizzotto, Adriana



152

Etiologia do Transtorno Conversivo



vieira, wilson



153

Experiência de coping religioso
positivo em uma enfermaria de saúde mental de um hospital
geral




Sandy, Napoleon



154

Experiência e cuidados ambientais no
processo de desenvolvimento a partir de D. W. Winnicott




Gomes Marques, Thiago



155

Falar alivia dores emocionais



Ferreira, Luciana



156

Fatores associados a Transtornos
Mentais Comuns em familiares cuidadores de pessoas com
Transtorno Bipolar




de Paula, Danubia Cristina



157

Funções Executivas e Funcionalidade
no Envelhecimento.




Corrêa, Claudia Oliveira Corrêa



158

Gênero discutido na formação de
professores




Ferreira, Luciana



159

GRUPO DE ESTIMULAÇÃO COGNITIVA COMO
RECURSO PARA O DESEMPENHO OCUPACIONAL DE USUÁRIOS COM
TRANSTORNOS MENTAIS




Reinhardt, Leticia



160

Identidade de gênero e Diversidade
sexual




Fraga, Karina



161

Impacto das trajetórias de depressão
materna sobre o relacionamento com pares dos filhos aos 6 e 11
anos: coorte de nascimentos de pelotas de 2004




Maruyama, Jessica M



162

IMPLICAÇÕES DAS MIGRAÇÕES NA SAÚDE
MENTAL DOS REFUGIADOS E O VÍNCULO COM O TRANSTORNO DE ESTRESSE
PÓS-TRAUMÁTICO (TEPT).




de Oliveira, João Ygor



163

Incidência e severidade de sintomas de
transtornos mentais em graduandos da área da saúde: estudo a
partir da análise de protocolos de triagem de um serviço de
psicologia




Moreira Silva, Renata Danielle



164

Influências da Psicopatologia sobre as
letras do Tango: As psicoses nas letras de Horacio Ferrer




Lotufo Neto, Francisco



165

Influências da Psicopatologia sobre as
letras do Tango: As psicoses nas letras de Horacio Ferrer.




Bessa Marques Filho, Altino



166

Internação compulsória de paciente
com quadro de dependência de múltiplas substâncias e
esquizofrenia refratária - um caso de patologia dual?




Pozzolo Pedro, Maria Olivia



167

Linguagem Pragmática e Esquizofrenia:
A Interpretação de Metáforas




Furquim Daud, Pamella



168

Manutenção do Efeito Antidepressivo
da Cetamina com Infusões Repetidas: Estudo Piloto sem Grupo
Controle




Barenboim, Ivan



169

Memory processes and fear conditioning:
preliminary results




RAMOS, PAULA



170

Neuropsicologia do Evento



Martins de Castro Mariani, Mirella



171

Oficinas Terapêuticas na Enfermaria
Psiquiátrica do Hospital de Clínicas de Uberlândia (HC-UFU):
da necessidade à aplicação




Silva de Brito, Sara



172

OFICINAS TERAPÊUTICAS PARA TDAH



Calvi, Ligia



173

O impacto da atividade física aeróbica
sobre aspectos da impulsividade e afetividade negativa em
jogadores patológicos




PENNA, ANA



174

O que o relato dos pacientes pode nos
dizer sobre o uso de Benzodiazepínicos em Atenção Primária
à Saúde




pereira, denise



175

O tédio como expressão da
subjetividade contemporânea




Cruz, Manuela



176

O Tema Suicídio na Música Popular
Brasileira




Marques Kohl, Erico



177

Particularidades do uso de substâncias
psicoativas por idosos




Schreiner, Ana Clara



178

PERCEPÇÃO DOS PACIENTES E FAMILIARES
SOBRE A MELHORA E EVOLUÇÃO SINTOMÁTICA NO TRATAMENTO POR
ELETROCONVULSOTERAPIA




Sales Medeiros, Rafaela



179

Perfil de pacientes internados por
tentativa de suicídio na enfermaria psiquiátrica do Hospital
das Clínicas Doutor Radamés Nardini




PAMPLONA, REINALDO



180

PLANTÃO PSICOLÓGICO COMO
MODALIDADE DE ACESSO AO ACOLHIMENTO DIANTE DA IDEAÇÃO SUICIDA
EM UNIVERSITÁRIOS: RELATO DE EXPERIÊNCIA




de Sousa Vieira, Fernanda



181

Prevalência da depressão pós parto e
sua correlação com o tipo de parto.




Solim, Felipe



182

Prevalência dos Sintomas do Choro do
Recém-Nascido e a Esquizofrenia




Salomão, Francisca Lúcia da Silva



183

Prevalência do uso de substâncias
psicoativas lícitas por alunos de um Curso de Medicina da
cidade de São Paulo




Alvares, Ana Beatriz



184

Programa de estimulação cognitiva da
memória em crianças e adolescentes com transtornos mentais e
comportamentos disruptivos em condição de internação
parcial: Estudo piloto.




Carvalho, Martha Kortas Hajjar Veiga de



185

Projeto terapêutico do Ambulatório de
Dependência Química de Carazinho-RS




Coelho Branas, Ruben Walter



186

Promoção de qualidade de vida em
idosos: intervenção psicossocial




Borges de Oliveira, João Manoel



187

PROPOSTA DE OTIMIZAÇÃO DO PROCESSO DE
RENOVAÇÃO DE RECEITAS DE PSICOTRÓPICOS NA USF VIVER BEM I




Valente Lacerda de Figueiredo Brito, Raquel Beatriz



188

Psicodrama no tratamento do Amor
Patológico




Stravogiannis, Andrea



189

Psicodrama Público: A Técnica de
Interpolação de Resistência para o aumento da espontaneidade
e criatividade.




SANCHES, CINTIA C



190

Psiquiatria: transtorno de estresse
pós-traumático




Salim, Sebastião



191

Rastreio cognitivo para idosos em
atenção primária




Yokomizo, Juliana Emy



192

Reabilitação Neuropsicológica:
Estudo de caso de paciente com EM e alteração comportamental
e cognitiva




Ossamu Bando, Mauricio



193

Rede de Apoio Social e Afetiva de
adolescentes vítimas de maus tratos




Machado, Eliane



194

Reflexões sobre o Sujeito e a
Virtualidade: O uso Excessivo associado à Comorbidades
Psíquicas na Adolescência.




Santos da Silva, Marcela



195

RELATO DE CASO- DEPRESSÃO REFRATÁRIA
E MEDULA ANCORADA.




rodrigues, mariane



196

RELATO DE CASO - VARIANTE DE DANDY
WALKER




COSTA, NATALIA



197

Rodas de Conversa na promoção de
saúde mental das pessoas idosas.




Barone, Irene



198

SAÚDE MENTAL E BARREIRAS DE CUIDADO EM
MIGRANTES BOLIVIANOS EM SÃO PAULO




Bustamante, Lineth



199

Síndrome do pânico em pós-operatório
de cirurgia bariátrica com a técnica de bypass gástrico em
Y-de-Roux.




Franklin Moreira, André



200

Síndrome neuroléptica maligna
associada ao uso de paliperidona de depósito: um relato de
caso




Pozzolo Pedro, Maria Olivia



201

SINTOMAS NEUROPSIQUIÁTRICOS EM IDOSOS
NA PERDA COGNITIVA: DA COGNIÇÃO NORMAL AO DÉFICIT COGNITIVO
LEVE E DEMÊNCIA




Schwarzer, Monise



202

Software de Gestão da Triagem e do
apoio ao Diagnóstico dos Transtornos Mentais na Atenção
Primária à Saúde




Atílio Pereira de Souza, José Eduardo



203

TERAPIA DA PERCEPÇÃO CORPORAL: O
ENFOQUE FISIOTERAPEUTICO PARA O TRATAMENTO DA DISTORÇÃO DA
IMAGEM CORPORAL NOS TRANSTORNOS ALIMENTARES




Thurm, Bianca



204

Teste projetivo em obesos: uma revisão
integrativa




Scatena, Liliana



205

The process of facial emotion
recognition in maltreated children: literature review




Assed, Mariana



206

TOMADA DE DECISÃO EM IDOSOS COM
DEPRESSÃO MAIOR: CORRELAÇÃO ENTRE O QUESTIONÁRIO MELBOURNE
E O IOWA GAMBLING TASK.




Siqueira, Alaise



207

TOMADA DE DECISÃO E TRANSTORNO
DEPRESSIVO MAIOR: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA




Siqueira, Alaise



208

Traços de personalidade e
características de ansiedade e depressão em pacientes com
esclerose múltipla




Canzonieri, Ana Maria



209

Transtorno por uso de cocaína e
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: há
sobreposição em disfunções neuropsicológicas?




Souza, Isabela



210

Tratamento da agressividade e agitação
psicomotora em pacientes com autismo




Fidelis Campos Braga, Sophia



211

UMA INVESTIGAÇÃO EMPÍRICA DO MODELO
DE TRÊS PROCESSOS PARA DESENVOLVIMENTO DO TRANSTORNO DO JOGO




Lopes, Bruna Mayara



212

Uso da actigrafia em caso de
deficiência intelectual comórbida com Síndrome de
Kleine-Levin




BONADIO, CAIO



213

VULNERABILIDADE MENTAL NA AMBIÊNCIA DO
HOMICÍDIO




de Oliveira, João Ygor



214



  

Em caso de dúvidas, contate-nos:
trabalhos@clinicapsiquiátrica.org.br





está inscrito?







Software de inscrições online para eventos da Cvent |
Copyright © 2000-2017 Cvent, Inc. Todos os direitos reservados.



Superior
Acknowledgement









To
the Coordination, friends and colleagues. of AMBAN – Anxiety
Program at IPQ-HCFMUSP
Sao
Paulo, SP, Brazil, 05403-903
I
would also like to take this opportunity to express our gratitude for
the Didatic Meetings of great benefit to us wishing for all of us
(Coordination , friends, friends and colleagues) .

To
Professors Michaele Saban (also President of ACBS-Brazil) and
Karen Vogel of the Course of Updating in 2018 Acceptance and
Commitment Therapy.






Sincerely,







Dr.
Gilberto Martins Borges Filho. '.

Didactic Meetings
Participant

Member of ACBS Brazil
English
Translator











==//==
Agradecimentos



À
coordenação do AMBAN (Programa de ansiedade no IPQ-HCFMUSP )
 Sao
Paulo, SP, Brazil, 05403-903
Gostaria
também de aproveitar esta oportunidade para expressar nossa gratidão
pelas Reuniões Didatic de grande proveito para nós todosl.
Às
Professoras
Michaele
Saban (também Presidente da ACBS -Brasil)

e Karen Vogel
do Curso de
Atualização em Terapia da Aceitaçao e Compromisso 2018.



Gilberto
Martins Borges Filho.’.
Participante
das Reuniões Didáticas
Membro
da ACBS Brazil
Tradutor
para língua inglesa













THE
END

No comments:

Post a Comment